13 december 2011

Man måste hjälpas åt

Min fru bakar saffransbrödet och pepparkakorna, hon gör godiset och lagar all mat till julbordet. Men det som verkligen är svårt, och som kräver lite expertkunnande, det tar jag hand om. Det gäller t.ex. att grava laxen, griljera skinkan och göra en stek i ugnen. Det är invecklade saker och det kräver sin man att klara sådana uppgifter.

När man gravar lax då måste man blanda salt och socker till en rätt blandning. Det är svårt, dessutom ska grovstött vitpeppar läggas till i lämplig mängd. Att gör en stek i ugn kräver att en termometer sticks in i köttstycket och man måste ta ut steken vid exakt rätt temperatur för att det ska bli perfekt. Det gäller att inte slarva.

Jovisst, nu höll jag på att glömma, jag hugger också julgranen. Då används en såg eller yxa och det är vassa redskap, så man måste vara väldigt försiktig. Att välja granen i skogen kräver sin man.

Ja, det är ungefär vad jag bidrar med.

När julaftonen är här brukar jag, med allt rätt, få mycket beröm. Laxen var ovanligt god i år, du har verkligen lyckats, brukar det heta. Och steken, saftig och god! Och vilken ovanligt snygg gran ni har i år.

Jag brukar säga, det är tur att det finns en man i huset, som tar hand om det svåra och komplicerade sakerna i hemmet. I ett jämställt äktenskap måste man hjälpas åt.

2 kommentarer:

Bert sa...

Det är bra Sven.
Det behövs att vi män stiger fram.

baratradgard sa...

Det är en evig tur att vi har er!