20 november 2011

Om män, Hjulavdrag och HBT-frågor

Idag har jag bytt däck på bilen, satt på de dubbade vinterdäcken. Det finns ju numera många män som lämnar bort bilen för ett sådant byte; s.k Hjulavdrag. Personligen tycker jag det är fel med Hjulavdrag. Varför ska vi män lämna bort en sådan manlig syssla till andra män, och sedan betala för att dom ska göra det. Det måste ju kännas förnedrande för alla på däckverkstäderna som måste byta till vinterdäck på bilar där männen själva kunde klara skitgörat, men som helt enkelt är för lata för att böja ryggen ute på en kall garageuppfart.

Det är ju bara de som har gott om pengar som har råd att betala för Hjulavdraget. Jag är säker på att det finns ingen man på rikemansområdena Björkskatan och Bergnäset som längre byter däck själva. Men här på Porsön är det bara någon enstaka procent som utnyttjar Hjulavdraget. Så skapas ett ojämlikt samhälle!

Och inte bara det. Jag vet att många män låter däcken vara kvar på däckfirmorna över vintern, s.k Hjulvinterboende eller HVB-hem som vi säger i vardagslag. Personligen är jag emot att dessa HVB-hem drivs i privat regi och att de tjänar pengar på vanliga däck. Det är ju absolut ingen vård det handlar om utan enbart förvaring.

Samhällsutvecklingen inom det här området är skrämmande. Folk köper sig fria och överlåter skötseln av det som traditionellt varit en av männens viktigaste uppgifter. Varje vår och höst har man hört det karaktäristiska plinget av fälgkors mot asfalten när männen har samlat sig på parkeringar över hela landet, och med glädje och tillförsikt skiftat från odubbat till dubbat och tillbaka igen. Nu breder sig tystnaden ut sig, och männen har förlorat en självklar plats för sin yttrande- och meddelarfrihet, långt från kvinnornas domäner. Det blir snävare och snävare och de naturliga mötesplatserna för män försvinner i och med privatiseringen av männens familjeuppgifter.

Snart har vi bara sopstationerna kvar där vi kan träffas avskilt. Att gå ut med soppåsen; en av de få manliga uppgifterna som finns kvar. Eller då vi på lördagarna åker till Kronans återvinningsstation med det stora skräpet som vi samlat i släpvagnar under veckan och där vi sorterar brännbart från plast och metall. Men jag skulle inte bli förvånad om någon snart startar ett HBT-företag, Hjälp med Bortagande av Trash AB, så att männen på Björkskatan och Bergnäset slipper helt ifrån också denna skituppgift, och bara låter en firma hämta direkt från tomten. Det finns bara ett ord för sådant: diskriminerande!

9 kommentarer:

bettankax sa...

Underbar läsning! Som vanligt:))

Bert sa...

Haha.
Jag tillhörde priviligierade. Har däcken på däckhotell där de får spabehandling halva året. Sedan får de vila ut i skön atmosfär med ständig översyn, lufttryckskontroll m.m.

Med tårar i ögonen sänder jag på julaftonskvällen en tanke till däckbytarmannen och hans familj, där barnen tack vare min insats får kanel på gröten. Dessutom helt osubventionerat av staten. Jag betalar gärna skatt. :-D

baratradgard sa...

Sen vi köpte gård i våras har vi blivit HVB-hem för däck tillhörande familj och vänner. Och HSB-hem också såklart. De har ett eget rum där de kan umgås med andra däck av varierande modell. Vi snuvar härmed däckfirmor på de pengarna och tar hellre emot en flaska vin eller två i arvode...

baratradgard sa...

Och när det gäller återvinningsstationerna så håller vi kvinnor på att se till att få in en fot där! Både jag och mina väninnor försitter inte ett tillfälle att smyglasta bilen med skräp och få köra iväg med. Vi börjar få ett klart försprång eftersom vi verkar ha större förmåga att memorera öppet-tiderna på närliggande återvinningscentraler än vad våra män har.

Sven sa...

bettankax: Tack!

Bert: Jag förstod det! Du utnyttjar Hjulavdraget maximalt! ;)

baratradgard: Det där gillar jag, småskaliga lösningar av folkrörelsekaraktär! Och även HSB inräknat :)

Det är verkligen en överraskning för mig att ni också börjar köra skräp på lördagar! Men det kanske är ofrånkomligt, det är väl en jämställdhetsfråga kan jag tänka......

Anonym sa...

På tal om tomten...Borde det inte införas ett julavdrag. Själv kan jag tänka mig att dra av hela julen.
Men det blir nog inte i år, så GOD JUL!

Sven sa...

Anonym: Hahaha.....bra idé. God Jul!

Cecilia N sa...

Här i stan finns en firma som mot betalning hämtar sånt som ska till återvinningen. Huruvida det går in under Rut-avdraget har jag ingen koll på då vi stretar iväg själva. Alltså oftast jag och maken tillsammans.

Om vi inte ska köpa nya däck så sköter maken däckbytet själv, men när det ska kompletteras med nytt gummi så far vi på firma. Han eller jag beroende på tidpunkt.

Sven sa...

Cecilia: Jaså, det finns ett HBT företag hos er! Det visste jag inte.