tisdag, oktober 18, 2011

Ta ställning...mot något.


Ser ni den stora blå skylten som hänger där i taket. Det är IOGT-NTO som uppmanar oss att Ta ställning! Det framgår inte vilket område som avses men det går ju att förutsätta att det har något med alkohol att göra, med tanke på vilken förening det är som kostat på den blå skylten. Vi får väl också förutsätta att vi ska ta ställning mot alkohol, med tanke på vilken förening det är som satt upp den blå skylten.

Jag stod ett tag vid ringen där i centralhallen i Stockholm och tittade på alla människor som satt där och väntade på något. Med tanke på vilken lokal som det handlar om så får vi väl förutsätta att det är tåg som folk väntar på. Men någon enstaka kanske väntar på en kamrat, vän eller make. Det vet jag ingenting om.

Klart är att jag såg ingen som stod och tittade på skylten. Förutom jag då, naturligtvis. Jag försökte på alla vis bli inspirerad att ta ställning, men kände inte direkt varken vilja eller beslutsamhet i någon riktning, varken att avstå från alkohol eller att minska min konsumtion. Istället kom jag osökt att tänka på goda viner, öl och barer som Bishop Arms.

Jag funderade en stund om jag skulle kontakta IOGT-NTO och säga att skylten fungerade inte riktigt på mig, trots att jag kanske var den ende som tittade på den. Snarare fick den mig lite mer sugen på ett vinglas i gott sällskap. Kanske skulle jag föreslå en lite mer vågat formulering så att den uppmärksammades lite mer: "Ta ställning mot något!"Eller varför inte:"Ta ställning, nu eller aldrig!"

Men att nämna ordet alkohol, det skulle naturligtvis vara att gå alldeles för långt!

3 kommentarer :

Elisabet. sa...

Många ungdomar, typ mina barnbarn i tolv-fjortonårsåldern, vet garanterat inte vad IOGT/NTO står för, så för dom är den där annonsen helt obegriplig.

Själv funderar jag mer över avståndet mellan människorna ,-)

Avståndet på bänkarna, alltså.

Sven sa...

Elisabet: Människorna, de håller ställningarna..... :)

Ingemar Dahl sa...

Underbart. Så fel det kan bli. Skulle reagerat likadant.