17 oktober 2011

Många ville att Juholt skulle avgå

Tomas Bodström skriver idag i Aftonbladet att han varnat för att det fanns risk att välja Håkan Juholt till partiordförande eftersom han kom från en av två stridande falanger inom partiet. I samband med tillträdet petades samtidigt såväl rutinerade krafter som yngre framtids­löften. Detta väckte ont blod hos många andra socialdemokrater och det fanns vissa som bara väntade på en chans att få ge sig på den nye partiordföranden.
 

När Håkan Juholt nu hudflängs i media är det framför allt socialdemokrater som matar media med uppgifte
r – vissa korrekta, andra direkt felaktiga. Att det är ett förräderi inom det egna partiet som ligger ­bakom en affär gör det mycket värre, skriver Boström. 


Programmet Medierna på P1
intervjuade Aftonbladets chefredaktör Jan Helin i lördags. När reporten väntar på honom råkar han höra ett samtal mellan Helin och en kollega, där de är överens om Juholt "förhoppningvis avgår i dag". Lyssna på Jan Helins slingande svar här. 





Andra bloggare om , ,

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

En gång fick jag veta att ett par skulle lämna varandra, och jag, som under årens lopp retat mig nånting så vanvettigt på mannen i äktenskapet, kom då - i en upprörd sinnesstämning - att tala om vad jag verkligen tyckte och hade tyckt hela tiden, ja, om den mannen.
Att mannen var så urbota j-lig mot sin fru och allt sånt.
Det var på ett sätt befriande att vara ärlig och få ur sig den där ilskan som pyrt.

Men ..., några dagar efter skilsmässobeskedet, ringde hustrun som vanligt och nu var allt så bra .., mannen var tagen till nåder och åååå, det skulle bli så bra ,-)
Vi stod varandra väldigt nära och skulle komma att träffas tämligen ofta, precis som vi alltid gjort.

Då ..., kände jag mig ungefär som jag tror att många inom (s) gör som kritiserat och krävt partiledarens avgång och jag leeeer för mig själv när jag tänker på hur det ska bli när dom träffas nästa gång ,-)

Jo, jo.

Nu ska jag lyssna till herr Helin.

Sven sa...

Elisabet:Jag har varit med om något liknande. Ett par som jag kände där mannen hade alkholproblem. Frun ringde mig en gång och ville ha hjälp för mannen var onykter, så jag gick dit, och "skällde" på honom för hans beteende och att han måste sluta för familjen skull. Då vände hon plötsligt och började angripa mig vad jag hade för rätt att komma där och kritisera... det var jobbigt.
Men politiker är nog van med sådan, att vänskap lätt kan vändas i sin motsats.

Elisabet. sa...

Sven: det tror jag också - att politiker kanske är -, men jag tror nog ändå att det blir aningen pinsamt för dom som - mer högljutt - har krävt hans avgång och så blir det nya träffar och dom ska låtsas som om det regnar ,-)

Bara detta att lyssna till Helin fick mig att dra på smilbanden.

Just det.
Jo, jo .., så kan det gå ,-)

Bert sa...

Journalister i allmänhet, och kvällspressjournalister i synnerhet är, som sagt, mästare på att slingra sig.

Allt rinner av. Så gott som aldrig ett enda spår av självkritik.

Vämjeligt, kallar jag det.

Sven sa...

Elsiabet och Bert: Ja, ingen självkritik. Nu skriver alla krönikörer i AB och Dn försvarstal att media har gjort rätt och är skuldfria. Senast idag Johan Croneman. Och det märks att de är skakade, och saknar riktiga argument. Som sagt, det var en bloggare som tog fram fakta i fredags, och vände hela skutan. Så nu är det är Helin som slingrar sig. Även i Sverige har bloggare, twitter och Facebook en stor demokratisk betydelse eftersom pressen genomgående följer den lättaste och ekonomiskt fördelaktigaste vägen. Programmet Medierna och Publicerat är det enda programmen som granskar mediamakten.