fredag, oktober 14, 2011

Det är Aftonbladet som fuskat!

Det är helt fantastiskt. Aftonbladet sätter igång ett enorm mediadrev mot Juholt och påstår att han fuskat och lurat till sig fullt hyresbidrag trots att han är sammanboende.  Han har brutit mot reglerna och i flera dagar pågår en debatt där anonyma källor påstår att han känt till reglerna i flera år men ändå "ansökt" om fullt bidrag. Juholt gör en pudel, går ut och säger att han gjort fel och att reglerna är "glasklara" därför betalar han tillbaka det han fått för mycket.

Alla tidningar och tv-program hänger på; Expressen, DN, Kuriren. S.k "rakryggade" socialdemokrater går ut och kritiserar hans handlande och vissa kräver hans avgång. Han polisanmäls och en förundersökning sätts igång.

Hela svenska folket vänds mot en man, och svarta rubriker kallar honom fuskare och bedragare.

Och så plötsligt skriver bloggaren Viktor Tullgren på sin blogg att Aftonbladet har byggt hela sitt scope på en lögn. Det finns inga regler kring sammanboende andel av hyreskostnaden. I den blankett som man skall fylla i står det; Min hyra är för närvarande:.... och Juholt har fyllt i det helt sanningsenligt. Dessutom har han bifogat hyreskontraktet där det står att han delar på lägenheten med sin sambo. Riksdagens förvaltning har fått helt riktiga uppgifter och det har inte förekommit något fusk över huvudtaget. Problemet har varit att det inte funnits några klara regler.

Det är i och för sig helt fel att riksdagsmän både har förmåner och höga löner men det är en helt annat sak. Här har en man hängts ut som bedragare och fuskare helt utan grund.

Men det intressanta är att journalister har ett sådant enormt flockbeteende att ingen kollar upp basala fakta utan alla hänger på drevet utan att själva tänka eller reflektera. Var har den "fria" pressen tagit vägen? Och riktigt otrevligt blir det om det är så att Aftonbladet utnyttjats av krafter inom socialdemokratin för att fälla sin ordförande. Det anser Dan Josefsson, som verkar vara den enda journalisten som går sin egen väg och genomskådat kuppförsöket mot Juholt.

Idag har jag förstått den betydelse som en bloggare kan ha. En människa kan med fakta dra undan benen på den stora draken Aftonbladet så att chefredaktören Helin stammar i radio. Han vet att han gjort fel men han erkänner det inte. För han vet att en mediaperson aldrig behöver göra en pudel, de slutar bara att skriva om det och låtsas som ingenting hänt. Ingen annan media kommer att kritisera dem, de är alltid skyddade.

Det är därför gammelmedia kommer att gå i graven. De är inte fria längre. Och rubrikerna i Aftonbladet denna vecka är större och svartare och betydligt värre än i de värsta kommentatorsfälten på nätet; fulla av hat.

*********

Andra bloggare om ,

13 kommentarer :

Bert sa...

Jag är inget Juholt-fan. Men jag har försökt se bakom rubrikerna och anat precis det som du nu beskriver. Ett systemfel. Karln är väl inte dum i huvudet heller!

Inte heller är journalister helt dumma i huvudet, förutom de som jobbar på slaskpressen. De är det uppenbart något fel på. De har huvudet fullt av pengar. Tala om girighet.

Anonym sa...

Ganska tidigt stod det väl klart att det var nån som ville komma åt Juholt som dragit igång det. Om man nu tänkte efter. Det märkliga är ju att flera andra politiker gjort precis på samma sätt, fått hela hyran betald, men dessa tiger media om. Bl.a. skriver Metro om en centerpartist som fick bostadsstöd för en lägenhet han sålt: http://www.metro.se/nyheter/gjorde-av-med-pengarna-han-inte-hade-ratt-till/EVHkjn!eGztscaHkb2pg/
Tyvärr Bert är det inte bara den s.k. slaskpressen som är slask numer. DN som ska föreställa en anständig tidning skriver precis likadant som kvällspressen. Kan de ha anställt nån journalist därifrån? Eller ansvarig utgivare?

Sven sa...

Bert:Ja, det är en enorm girighet som gör att all media hänger på ett drev, det verkar som om de tar chansen att tjäna mycket pengar på kort tid. Utan hänsyn till fakta eller den person som blir utsatt.

Anonym: Jag håller med, även DN har följt i Aftonbladets spår utan att kritiskt granska uppgifterna. Jag tror att gammelmedia gräver sin egen grav, det är ett långsamt självmord om de inte kan fylla sin funktion av trovärdighet.
Det är sant att det är märkligt vem som blir utvald för ett mediadrev, hur går det till att det blev Juholt och inte centerpartisten? Troligtvis för att det inom socialdemokraterna fanns en falang som vill bli av med sin partiledare.

Elisabet. sa...

För mig är detta med hyran inte så farligt .., däremot - om det är sant - detta att Morgan J. fick klartecken och sedan bannor -.
Om det är sant, då tycker jag att det är bedrövligt!!
För övrigt tycker jag inte att det förslaget är så hemskt. Om jag själv flyttar till ett annat land, ser jag det som helt rimligt att jag får en prövotid och sköter jag mig inte, så kan jag få njet till medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Jag har en gång i livet haft en chef som meddelat hur det skulle vara och när man följde reglerna, då ändrade han sig inför kunden och man fick stå där och känna sig dum.
Så måste det ha varit för Morgan J. om det är som det sägs.

Ingela sa...

Om det är så det ligger till, som du beskriver, då är det ju alldeles sanslöst. Då bör regelverket ses över och alla riksdagsledamöter ska granskas. Det ska givetvis inte kosta att vara "folkets representant" men man ska banne mej inte tjäna otillbörligt mycket pengar på det.

Juholt ska naturligtvis stanna kvar om misstaget inte än hans, mer än möjligen moraliskt. Menman kan bli väldigt irriterad å genusrättvisans vägnar när man tänker på hur det gick för Sahlin. Skulle det vara värre att slarva med godis än med karlsaker som bilar?

Sven sa...

Elisabet: Ja, det kan inte ha varit kul för Morgan även om jag tillhör dem som inte alls tycker att det var ett bra förslag. Men jag tror att det är ofta hårda tag inom politiken och det verkar inte vara så att man nånsin kan vara trygg, utan kan få en kniv i ryggen när som helst. Det är nog ganska smutsigt bakom.

Ingela: Idag har jag hört på medierna på P1, det är klart att Aftonbladet hade väldigt fel om reglerna. Det visade även åklagarens beslut, att det fanns varken regler eller praxis som Juholt brutit mot. Helin, chefredaktören AB, hade i ett samtal i veckan sagt att " idag får han förhoppningsvis avgå". Det visar att man hade en agenda att avsätta honom, På vems uppdrag kan man undra.

Jag vet inte om det är så mycket genus i det här. Drevet mot Juholt slår alla rekord, mycket mer än mot Sahlin. Sedan handlar det naturligtvis hur stark stöd man har internt. Tydligen har det legat en maktkamp bakom också som han nu vunnit kan man säga.

cathrine sa...

Jag vet inte, men hans forcerande framtoning skrämmer mig,får mig att känna mig avvaktande och
orolig över en ev framtid i hans händer.Det som beskrivs som styrka ser jag nog som okänslighet och
att till varje pris vilja vinna.

Elisabet. sa...

Sven: ja, jag visste att du inte skulle tycka att det förslaget är bra, men jag förstår egentligen inte varför?
Jag utgår alltid från mig själv.
Skulle jag dräpa någon för att den människan misshagat mig, så sätt mig för min egen - och andras skull - i fängelse resten av livet. Behandla mig väl där, men håll mig inspärrad.

Får jag komma till Australien eller Afghanistan och är medveten om vilka regler som gäller och börjar begå brott, då tycker jag inte att det är mer än rimligt att jag får återvända dit jag kom ifrån, dvs, hit till Sverige.
Om jag nu inte är sjuk och därför inte förstår vad jag har gjort.
Men är jag fullt frisk: absolut att dom får skicka hem mig!
Jag tycker helt enkelt att det vore oförskämt av mig att göra nåt sånt.

Med en son som är polis i Malmö, hade jag förväntat mig att han kanske skulle bli oerhört kategorisk när det gäller problem som finns just där. Dom får ägg kastade efter sig när dom besöker vissa områden och glåpord och stenar.

Och mitt hjärta blev så varmt, när han sa ..,"jag är glad att jag är på gymmet, där är män från hela världen, från forna Jugoslavien och Mexico och ja, verkligen från hela världen och alla är så himla trevliga!"

Nu har jag pratat klart ,-))
Trevlig helg!

Elisabet. sa...

Nä, inte riktigt klart ,-)

För övrigt håller jag med Ingela. Jag är fullständigt övertygad att hade detta varit en kvinna, så hade hon fått gå.

Och att en partiledare säger "jag hade inga planer på att avgå" och även säger "med mig som partiledare kommer det att bli så mycket bättre ...", precis som om han vore hela partiet, (jag hörde det själv), så tycker jag att det visar på en oerhörd arrogans mot väljare och andra, nästan i klass med Carl Bildt när det gäller Lundinaffären.

Sven sa...

cathrine: Ja, man vet ju inte vad han kommer göra, vad det blir i slutändan. Han är stor i orden...få se hur stor han är på jorden.

Elisabet: Vilket engagemang du har! Kul att ta del av dina åsikter, den här bloggen står ju för öppenhet och jag ska inte säga emot.....även om vi tycker olika. Här är det mångfald som gäller!

Ha en fortsatt fin helg!

Ulrika sa...

Varför kommer inte mina kommentarer in? Försöker igen: Men tänk om det är någon, typ borgarana, som ligger bakom att få det att framstå att sossarna stjälper varandra.

Sven sa...

Ulrika: Fråga den socialdemokratiska tidningen Aftonbladet, vilka som var deras källor. Om det var förklädda borgare. då är det väl ännu värre.

Greider sa idag att Jan Helin har en lång uppförsbacke att gå. Och så är det nog. Att starta ett sådant drev och inte bry som om fakta, det är inte värdigt en demokrati. Det är pinsamt att läsa alla krönikörers bortförklaringar nu.

Maja sa...

Kanske dags att sluta kalla media för Den Tredje Statsmakten? Helt enkelt kalla dem vad de är: Statsmakten.

Hela kuppförsöket är så djupt odemokratiskt och befläckar hela medias position som granskande, fri och en folkets röst.