onsdag, oktober 19, 2011

Björn Åkerstrand släpper diktsamling!

Min kompis Björn har skrivit dagböcker och dikter sedan han var barn. En period på 90-talet var han tjänstledig för att skriva men det blev inget utgivet den gången. Sedan dess har han samlat sina texter i de otaliga skrivböckerna som han alltid släpat omkring med.

Jag, Björn och Johan har i 15 års tid tillbringat två långhelger per år i min stuga i Ryssbält. Där har vi ätit gott, njutit av naturen och naturligtvis sysslat med kultur i alla former; läsande, måleri, musik och ett intensivt skrivande. Tillsammans startade vi bloggen The Ryssbält tapes 2006 och där skrev vi tillsammans under gemensamt flagg. 2008 så gick vi skilda håll, jag startade den här bloggen och Johan sin egen Nordlig utpost. Björn som publicerade ett antal dikter under dessa år förlorade därigenom ett forum att komma ut med sina texter.

Jag visste att Björns dikter hade väldigt hög kvalitet och att han behövde en lite puff att göra något av dem. Så mina söner Anders och Jonas och deras förlag Teg publishing tog tag i frågan och har sedan samarbetat med honom för att ta fram en bok, en diktsamling.

Och nu är den äntligen klar, en vacker liten bok med det underbara namnet "Rörd över detta orörda vita". Och den har redan blivit uppmärksammad, Åsa Petersen har skrivit en fin krönika om den i NSD och i tisdags skrev Eva Åström en artikel om Björn på kultursidan i Kuriren.


Boken släpps nu på lördag på Bok och Bild, Kulturens hus, där Teg Publishing har ett bokbord. Välkommen dit på lördag kl 11.30 för boksläpp!.

Poesi är en långsam och försiktig konstform, den förhäver sig inte. Många har aldrig sett en poet i arbete, men här får ni chansen. Björn skapar i stugan i Ryssbält, den improviserade jazzen flödar i rummet.

2 kommentarer :

Elisabet. sa...

Det där kallar jag hit-och-dit-musik och skulle jag ha det som bakgrund till någon form av skapande, skulle resultat förmodligen bli NOLL ,-)

(Men mer stillsam jazz skulle bara göra mig lycklig ...).

Man får önska herr Björn lycka till med boken!

Sven sa...

Elisabet: Tack.... det har gått bra med boken. Mycket uppmärksamhet igår och flera artiklar i tidningar. Inte dåligt för en debutant. Jag tror du skulle gilla boken! (trots jazzen)