torsdag, september 01, 2011

Hissen

Jag lyssnar ibland på Ring P1 och dit ringer många och ondgör sig över mångfalden i samhället, de klagar på invandrare och skyller dem för allehanda problem. Det verkar som om de helst skulle vilja behålla Sverige som ett slags Skansen-reservat med Carl Larsson på väggarna, och där det bara ryms en berättelse om landet.

Jag blev därför väldigt glad över en dokumentär som nu ligger på Svtplay och som heter Hissen. Det var Jimmy som uppmärksammade mig på denna underbara film. En filmare har ställt sig i hissen med sin kamera i ett engelskt höghus, och sedan filmar han alla som bor i huset och som dagligen åker upp eller ned. Under filmens gång skapas en kontakt genom att filmaren ställer frågor till personerna i hissen; vad drömde du om i natt? är du religiös? vad tänker du på idag? Med dessa enkla och samtidigt djupa frågor börjar människorna att berätta, sin unika och personliga historia.

Och det är alla typer av människor, olika etniska grupper, svarta och vita, unga och gamla, sjuka och friska. Det är otroligt starkt och jag blir upptagen av den fantastiska mångfalden som ryms bara i ett enda hus, i en enda hiss, i en av världens städer. Den alkoholiserade mannen som berättar om sitt bästa barndomsminne, att han en gång såg en kungsörn. Mannen som blev psykiskt sjuk när båda föräldrarna dog inom två månaders tid. Eller mannen som hela tiden kommer in och bjuder på mat av olika sorter.

Det hela är otroligt rörande och jag känner den enorma kraften i människans mångfald och betydelsen av att vi är olika. Och att det är synd att det vanligtvis är helt tyst i hissar och därför ofta spirar en rädsla mellan människor, bara för att vi inte tar kontakt utan bara ser till varandras yttre. Vi upptäcker därför sällan Ekelöfs mest kloka ord, att det som är botten i dig, är också botten i andra.

5 kommentarer :

Elisabet. sa...

I love You, mr Sven Teglund, som tipsar om detta.

Detta ska jag titta på i morgon när jag är ledig .. jag känner på mig att det JUST ett sånt program som jag kommer att tycka om.

För så är det ju - verkligen -, att alla människor har något att berätta.

Sven sa...

Elisabet: Ja, jag tror också att du kommer att gilla det!

Vad skönt att du får vara ledig i morgon, det blir väl en promenad med hunden också förstår jag.....vid din vackra halländska strand!

Ulrika sa...

Underbart underbart skrivet av dig, och tusen tack för att du tipsade om filmen! Fantastisk!

Sven sa...

Ulrika: Tack :)

Anonym sa...

Tack! Det var en trevlig film!