18 september 2011

Flyktbeteenden


Det var länge sedan jag tog en promenad, trots att jag bloggar om promenader och utflykter. Och när jag ser tillbaka vad jag skrivit om det senaste halvåret är det nog mera tankemässiga utflykter än verkliga.

Att ta bilen och åka till stugan i Ryssbält, vilket jag gör varje helg, kan man nog knappast kalla en utflykt. En utflykt bör nog innehålla någon slags flykt från vardagen, till ett annat ställe, där man ser något nytt och spännande; det kan till exempel vara ett gammalt kulturhus, en kvarn eller en stor fors. Där utflyktar man sig en stund och dricker sedan medhaft kaffe med smörgås.

Stugan är inget utflyktsställe. Det är snarare en tillflyktsort. Dit man kan åka regelbundet, inte för att finna någonting nytt och spännande, utan för att finna sig själv. Och jag själv är sannerligen ingenting nytt och spännande, utan samma gamla vanliga visa: oro, tankar om egna brister och rädslor för det som komma skall. Ja, det är kanske det som är den stora skillnaden; att göra en utflykt är ett försök att komma ifrån sig själv medan att uppsöka en tillflyktsort mera handlar om att upptäcka det man redan har, inom sig.

En tillflyktsort är synonymt med fristad, det vill säga ett ställe där man kan känna sig fri, uppleva frid. Och vägen dit är nog inåt, att möta de känslor av skörhet och brister som vi bär på, men som vi gärna stressar förbi. Vi möter dem nog helst i närheten av naturen, där skogen, havet eller älven helar oss sakta men osäkert.

Promenaden kan fylla samma syfte, ett återfinnande av något genuint som kan kallas frid. Men då får  man nog försöka undvika tankeflykten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror också på att utflykter är ett sätt att komma ifrån eller komma undan på nåt sätt. Tillflyktsort däremot är mer ett intre upptäckande och alltid kommer det något nytt till en vid varje besök där. Det gäller att var öppen för det som kommer och det är inte helt lätt.

Ingela sa...

Ett intressant engelskt ord är sanctuary. Det betyder just tillflyktsort men kan också betyda fristad. Och helgedom, helig plats, tempel och skyddsområde.

Leva sa...

Du kanske skulle byta namn på bloggen till "Promenader och tillflykter"? :) Tycker det vore ett lite lagom tankeväckande namn... :)

Sven sa...

Anonym: Ja, men man behöver nog både utflykt och tillflykt.

Ingela: Helig plats....det är ett bra ord för stugan:)

Leva: Hahaha, ja det vore mera passande tror jag också.