måndag, augusti 01, 2011

Listor

Sten, min svåger, han är bra på att skriva listor. Han har alltid en bläckpenna av märket Parker i bröstfickan. Han har alltid skjortor med bröstfickor.

Det är väldigt viktigt att skriva en lista innan man ska åka och handla, så att minnet får det stöd som det behöver för att komma ihåg det som saknas i förråden och som är svårt att erinra sig på plats i affären. Sten har alltid ett vitt papper liggande på köksbordet där saker som behöver inhandlas kan skrivas ner. Så när det blir dags för ett besök till centrala stadens affärskvarter finns alltid en lista färdig att verkställa.

Det kan stå till exempel mjölk, fil och ost på listan. Men även sällan-saker som tejp och häftklammer. Med hjälp av sina listor har Sten alltid tejp, snören och omslagspapper i hemmet. Och clips till plastpåsarna.

Jag är väldigt imponerad av Stens förmåga att med hjälp av listor hålla kontroll på inköpen till hemmet. Själv skriver jag också listor innan jag åker till affären men glömmer dem ofta kvar på köksbordet. Eller så har jag med mig listan men slarvläser den och missar ändå några punkter längst ner. Vitlök. Te. Ett paket glass. Ja, det kan vara vad som helst som jag glömmer.

Ibland funderar jag på att köpa skjortor med bröstfickor, där jag alltid kan ha en penna.

4 kommentarer :

Elisabet. sa...

Å, du underbare Sven!!

baratradgard sa...

nejnej så fyrkantigt får inte livet bli...det är sundare att glömma inköpslistan på köksbordet...eller hitta den i byxfickan på väg hem igen från affären som jag ofta gör...

(skjorta med bröstficka med penna i = gubbvarning! Se upp med det!)

Sven sa...

Elisabet:Tänkte på dig när jag skrev om listor, att du ofta uppmärksammar inköpslistornas på din blogg, de som blir kvar i affären. Det är en spännande dokumentation. Säger så mycket om livet :)´

baraträdgård: Hahaha, jo, jag kanske ska se upp med gubb-blivandet :) I och för sig har jag inget emot att vara gubbe, det är positivt. Man kan äntligen släppa en massa krav på sig själv, t ex att försöka vara attraktiv för det motsatta könet. Det är befriande att bara kunna gå omkring med pennor i bröstfickor utan att bry sig. Bara man har kläder på sig. Jag tycker illa om alla överåriga män som går omkring med bar överkropp inne i stan. Det är miljöförstöring på allmän plats.

Cecilia N sa...

Jag viker mina inköpslistor vartefter.

När jag kommit en bit in i affären ser jag hur långt jag har hunnit ner i listan. Då viker jag så att första oköpta saken står överst. Sen förkortar jag listan likadant nedifrån.

Men då underlättar det ju att listan är med.
Annars får man hoppas att nån är hemma och kan sufflera/skicka sms.