11 maj 2011

Jag har en app

Jag har en app i min telefon som kopplar upp mig på en satellit när jag går ut och promenerar eller tar en cykeltur. Då får jag veta exakt hur långt jag gått/cyklat, vilken väg jag har tagit och hur många kalorier som jag blivit av med. Jag får också en karta över hela min promenad, genomsnittshastighet och hur länge jag var ute.

Idag cyklade jag till jobbet och det var inte 7 kilometer som jag alltid trott utan det var bara 6,23 km. Jag blev nästan besviken. När jag åkte hem så tog jag exakt samma väg tillbaka och då blev det bara 6,03 km. Jag gick länge och grubblade på vad det kunde bero på tills jag kom på att jag faktiskt hade genat lite på hemvägen. Men sen glömt bort det. Och det kan ju vara förlåtligt, både att gena på hemvägen som att glömma bort det.

Min granne är orolig för att jag blir registrerad på det här sättet. Kanske främmande makter kan vara intresserade av vad jag har för mig och då kan de gå in på nätet och fullständigt kartlägga mina vanor. Jag tror att de kommer att bli överraskade över mina vanor; cykla till jobbet och sen cykla hem. Dag ut och dag in. Ibland en promenad runt Björsbyn, lilla rundan eller den långa, det beror på vädret.

Om man vill kan man koppla ett band runt bröstet och då får man en mätning av pulsen också. Hög puls är bra när man rör på sig, dåligt när man sitter still och vilar. Jag skulle kunna få kurvor över hur min puls slår över dagen och i förhållande till olika aktiviteter. Undrar hur en sån kurva skulle se ut. Möten=hög puls. Ensam på rummet framför datorn=låg puls.

Min granne kanske skulle vara orolig för att min arbetsgivare fick tag i den kurvan. Allt för låg puls hela dagen kanske skulle märkas i lönekuvertet. Och på kartan skulle det synas hur många gånger per dag jag gått till kaffeautomaten eller uppsökt toaletten. Äntligen kunde man ha lönekriterier med lite fakta bakom: högst två gånger till kaffeautomaten per dag!

Kanske man kunde effektivisera arbetet genom att ta fram kartor på hur alla anställda rör sig i byggnaden under dagen. Onödiga promenader mellan tjänsterummen borde kunna minimeras och flödena mellan våningarna kunde stramas upp. En sådan här app är egentligen perfekt för oss idag, nu när vi alla ingår i processer och inte i arbetsgrupper som förr i tiden. Att varje dag få en aktuell processkarta över hela personalen, tänk vilken enorm kvalitetsförbättring.

Vi börjar få ett samhälle där inga hemligheter längre går att hålla. Snart är vi inte bara ständigt nåbara utan vi vet var alla befinner sig och vad alla gjort under dagen. Och vi vet allt om de som inte följt den breda vägen utan gjort avstickare till ställen där de inte borde ha befunnit sig ur moralisk synvinkel. Snart vet vi allt om vår vänners liv och leverne.

Precis som vi en gång gjorde i den lilla byn. När vi kände alla och visste allt om varandra. För världen går runt, runt och vi återkommer alltid till utgångspunkten. Men för varje gång vi passerar den, gör vi det på en aning högre nivå.

6 kommentarer:

Bert sa...

Tack för dina goda idéer!

Sign.: Personalansvarig.







;)

Elisabet. sa...

Hahahaha ..., tack för morgonens gladaste skratt! Tack och lov har jag ingen mobil med appar.

Ulrika sa...

Nämnde du för grannen att du även bloggar? Då skulle han nog ta in dig på ett allvarligt samtal.

Sven sa...

Bert: Håll till godo...kanske de blir lite fart på resandet nu ;)

Ulrika: Du kan inte gissa vem grannen är.....;)

Bert sa...

Sven: Nja - jag tänkte att det skulle bli lite mer fart på personalen, nu när du givit mig tips på medel för övervakning. ;)

Ulrika sa...

Vi är nog många grannar som försöker hålla lite kolla på dig. haha