tisdag, mars 15, 2011

Utseendet säger allt



Jag har omoderna glasögon, det syns att det kanske är 8 år sedan jag skaffade dem. Glasögonmodet har säkert bytt stil ett par-tre gånger under den tiden. Ett tag hade alla stora svarta plastbågar á la 50-tal och nu är det inne med metallbågar och breda skalmar med olika mönster. Att ha omoderna glasögon säger mycket om den personens förhållande till tiden. Om jag får en rynka så beror det på tidens gång som jag inte kan göra så mycket åt, men gamla glasögon visar på en speciell slapphet, ovilja att följa med tiden, en viss förändringsobenägenhet. Och som i mitt fall, även direkt snålhet.



Valet till ny partiordförande i socialdemokraterna har ju stort sett handlat om utseende och yttre attribut. Vilket är konstigt med tanke på att de nu enbart handlat om män, det är ju vanligtvis kvinnor som brukar bedömas utifrån sitt yttre. Göran Persson hade väldigt länge för stora glasögon, långt in i sin partiledargärning. Han hade en ledarstil som innebar långa föreläsningar om sin egen förträfflighet och alla runt omkring honom fick sitta tysta och lyssna. Att han hade omoderna glasögon alltför länge speglade bara hans oförmåga att ta till sig omgivningens reaktioner. Det ledde till att många begåvade socialdemokrater försvann från arenan och gör att det än idag saknas vettiga kandidater till ledarposter.

När Mona blev partiledare så bedömde inte Göran hennes utseende utan hennes tänkande. Men det var nog inget utslag av jämlikhetssträvande från hans sida.



Östros tror jag förlorade sina möjligheter att bli partiledare på sina glasögon. De är för små för hans ansikte och den halvrunda formen påminner om de som skollärare hade på 40-talet när de fortfarande hade rätt att aga eleverna. När man ser honom så blir man rädd att få ett rapp av pekpinnen över händerna. Konstigt nog har Anders Borg nästan exakt samma glasögon men på honom ger de en touch av intelligent kamrer, och tillsammans med hårsvansen blir det en betydligt mjukare framtoning.



Juholts mustasch har senaste veckan varit mer omtalad än hans eventuella politiska åsikter. Min son sa för ett tag sedan att män som skaffar sig mustasch har problem i sin relation. Jag vet inte om han tänkte på mig när han sa det, för jag har haft mustasch under hela hans uppväxt. Men numera har jag istället ett skägg begränsat runt munnen, så min relation till Karin har förbättrats betydligt kan man säga. I och för sig tror jag att han har rätt: problem i relation = mustasch, separation/blivit bedragen = helskägg, renrakad = nyförälskad. Det skägg som jag nu har är väl mera mittemellan, det vill säga jag har varit med om allt, men det är över nu.

Så allt man kan säga om Juholt idag, med all säkerhet, är att han har problem i sin relation. Han verkar inte bära glasögon men jag har sett en bild där han har läsglasögon. Och de var faktiskt riktigt moderna. Det bådar gott inför framtiden.

*******

Andra bloggare om , ,

8 kommentarer :

Ingela sa...

Intressant analys. Mitt ex hade mustasch, har det nog fortfarande tror jag. Jag har också konstaterat att jag ser arg ut på foton från den tiden när glasögonen var väldigt små och smala, typ 10 år sen.

Elisabet. sa...

Mitt ex har haft mustasch i hela sitt vuxna liv, men så blev det skilsmässa också ,-)

Och vad värre är .., nu har pv en, men även lite skägg .,. det kanske gör det hela aningen enklare?

Anonym sa...

Det är återigen tillbaka de stora, gärna mörka, plastbågarna.

Intressant det där med mustasch, helskägg och renrakad. Jag kommer härefter att vara mer uppmärksam i mötet med män.

baratradgard sa...

Nej nej, metallbågar och breda skalmar med mönster var förra året!!

Sven sa...

Bara trädgård: oj oj och jag som just beställt sådana!

Ulrika sa...

Hmm, har aldrig försökt kyssa någon med mustasch så jag har inget att tillföra i debatten om det här med hur hindrande det är i en relation. Men säkert kan det kännas lite vasst.

Sven sa...

Ulrika: Jag tror inte att det handlar om själva kyssandet. Snarare att om mannen skaffar mustasch och kvinnan inte protesterar eller bryr sig, då har man verkligen problem i relationen.....:)

Ursäkta att jag inte svarat.... ska aktivera mejlfunktion.

ulrika sa...

Skönt att vi kunde kommunicera om det är med mejlfunktionen i alla fall:-)