6 mars 2011

Stanna upp



Man har ju känslor, det är ofrånkomligt. De finns någonstans därinne i kroppen och påverkar hjärta och andning, muskler och hud och de får oss att uppleva.

Många av känslorna är positiva, till exempel glädje och intresse. Andra är egoistiska: ilskan som gärna blommar upp för att skydda den egna åsikten, egendomen eller rätten att vara först.

Lycka däremot, är ingen känsla utan ett tillstånd. Man kan säga att lycka snarare är frånvaron av känslor, en slags tillfredställande nöjdhet. Varken mätt eller hungrig. Varken trött eller pigg. Utan det där som finns mittemellan och som nästan inte märks, och som ligger där som en bakgrund till vårt pågående liv.

Många tror att lycka handlar om att uppleva starka känslor som glädje och passion. Det är en missuppfattning och leder till den enorma jakt på starka positiva upplevelser, som kännetecknar vår tid. Vid varje tillfälle någon känner stark glädje eller eufori, och tänker att detta är lyckan, då skapas med nödvändighet ett begär efter nya upplevelser. Känslorna har nämligen den egenskapen att de är flyktiga. När en känsla intagit kroppen stannar den bara en kort stund innan den lämnar oss med saknad, för att följas av andra känslor, ibland helt motsatta.

Lyckan är ett tillstånd som alltid finns där och som är möjligt att upptäcka i mellanrummen mellan våra positiva och negativa känslor. Lyckan finns aldrig någon annanstans, och måste inte sökas. Den finns alltid på den plats jag är, då jag accepterat den platsen som den plats som jag just nu vill tillbringa min tid på. Och den finns hos mig, då jag accepterat mig själv och min nuvarande situation.

Det är därför det är så svårt. Vi vill gärna se framåt. Drömma oss bort till en bättre plats, ett annat tillstånd. Den moderna människan är ofta på flykt från sin egen lycka.

4 kommentarer:

Leva sa...

Jag håller inte riktigt med om att "ilska" nödvändigtvis är en egoistisk känsla; ofta är den självbevarande, och det hör ju till strävandena med livet att försöka överleva.

Men i övrigt, som reflektion på din text: amen! :)

Sven sa...

Leva: Det har du nog rätt i.....men beror lite på hur man tolkar orden ego visavi själv.....egentligen kanske inte så stor skillnad. Håller med om att ilskan är positiv, den försvarar våra gränser.

Anonym sa...

I den bilden finns lycka när man stannar upp inför den och bara är.

Anonym sa...

Mindfulness igen!