7 mars 2011

Om att vara gubbe

Det är tråkigt att vara gubbe. Plötsligt är man en sådan som är besvärlig i alla sammanhang. Inte så spontan och positiv till förändringar längre, utan mer misstänksam och oflexibel.

Idag var det några grader varmt på dan, och min vana trogen hade jag på mig täckbyxor, vinterjacka, mössa och handskar. Jag svettades på bussen, blev alldeles blöt på ryggen och förbannade min förändringsobenägenhet. I min ålder är det väldigt svårt att ställa om när årstiderna växlar. Man har ju med ålderns rätt anammat en enorm tröghet och det kan gå långt in i våren innan jag fattar att det "plötsligt" blivit varmt.

Med ungdomar är det tvärtom. Så fort kvicksilvret höjer sig ett par grader över noll så kastas kläderna av och de springer omkring med sommarkläder, tygskor och bara hudpartier.

Min son Lars som jobbar med att sälja försäkringar per telefon, menar att jag är den typ som man inom företaget kallar "gubben", någon som är helt omöjlig att övertala att han behöver en ny försäkring. Om den inte blir helt gratis förstås.

Däremot måste vi byta bil. Förut har det varit lätt, eftersom jag ända sedan 70-talet kört Saab. Men nu vågar jag inte köpa den bilen längre, den drar för mycket bensin och företaget kan ju när som helst gå i konkurs. Så jag måste byta märke, en stor ansträngning för mig. Jag har snart provat alla modeller som finns och alla har något fel, stort eller litet. Idag provade vi en Skoda och den var väldigt fin..... tills jag kände att den skålade förarstolen tryckte på ischiasnerven. Redan efter tre kilometer började ena skinkan att domna och jag for tillbaka med bilen innan jag dragit på mig ett allvarligt ryggskott. Bilförsäljaren förklarade för mig att alla stolar är skålade numera, förutom på Saab och Volvo....så de flesta bredarslade måste hålla sig till de svenska märkena.

Jag är en bilförsäljares mardröm. Helt utan spontanitet och inget behov av en bil som penisförlängare eller självförtroendeförstärkare. Jag är en typisk Volvo-gubbe men som inte vill ha en Volvo. Flera unga bilförsäljare har tappat humöret och en påstod att det inte skulle komma in några bilar som passade mig. Och det hade han fullständigt rätt i. Jag fortsätter att köra min gamla Saab så länge.

En organisation som där jag jobbar, inom kommunen, består till stor del av gubbar och tanter i betydande ålder. Vi har ju suttit där de senaste trettio åren och vi kommer att sitta där till pensionen. Men vi har bra kontorstolar, de är ergonomisk utformade och inte skålade som i en Skoda. Mera som volvo och saabstolar faktiskt, där man kan sitta länge.

18 kommentarer:

Elisabet. sa...

Min pappa hade kört Volvo i alla år och så kom han ihop sig med säljaren i Skellefteå, som inte ville gå ner i pris - ja, inte som pappa tyckte, i alla fall -.
Så pappa sa att han kanske skulle gå och titta på Saab.

"Haha .., du som är så gammal kan aldrig lära dig att köra en framhjulsdriven bil!" sa volvosäljaren.

Gissa, vad vi hade för bil i garaget någon vecka senare.

Just det.

En Saab.

Och sen bytte han till Saab igen och igen och igen.

pv har Saab, men jag får ändå ont i övre delen av ryggen när jag kör och det trots att jag är rejält bredrumpad och trots att jag har ställt in den där lilla kudd-grejen som ska trycka till och stötta upp.

Jag tycker att Volvos förarstol är mycket bättre!

Sven sa...

Elisabet: Det är med vilken bil man har....det är ju verkligen betydelsefullt. Vanans makt är stor. Jag har vant mig vid saabsätet i många år och det känns bra för mig. Men det kanske är som du säger, volvos är bättre. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig en volvo. Aldrig! :))

Bert sa...

Audi, Sven.
Audi!!!

Sven sa...

Bert: Skålade säten...?

baratradgard sa...

Ja jag säger också det - Audi Audi! Har aldrig gillat att köra bil förrän jag köpte min fina Audi för 1,5 år sen. Utan skålat säte. (Jag har kompletterat den med en billig filt från Ullared hopvikt i sätet så att jag kommer UPP lite...)

Däremot förvandlas jag omedelbart till medelålders tant i sonens skålade bmw-säte! Hu!

Min ischiasnerv - den kom i kläm redan i 30-årsåldern när jag måste trampa på kopplingen hela tiden så jag kör bara automatväxlat. Får vänsterbenet vila liksom. Ett tips till en gubbe bara...

Monica sa...

Det där sista med kommunstolarna var intressant;-).

Ulrika sa...

Tack Sven!
Kvinna 44+ är inte heller så förändringsbenägen. Framförallt tycker jag att barnen ska ha vinterkläder så länge det är minusgrader. Inte sådana där hemskt tunna converseskor som de hade idag!

Sven sa...

Monica: Så är det ju, svårt för ungdomar att ta sig in på arbetsmarknaden så länge vi sitter på våra stolar. Än.

Ulrika: Min far sa alltid: "man ska svettas in våren och frysa in hösten" ...... Fin gammal kunskap!

Ingela sa...

Skoda kan du ha. Vi provkörde Skoda för några år sen när vi övergav Volvo - mest för bränsleförbrukningen. Där satt man som på en pinnstol med tyg på. Det blev Fårrrd för oss till slut. Mest för priset och för bra lokal serviceverkstad. I Mondeon är det lite skålat, mindre i Focusen. Hade jag mindre familj skulle jag nog byta till en sån.

Ingela sa...

Och förresten, kan du absolut inte tänka dej Volvo är du nog inte 100 % gubbe ändå.

Karin sa...

Jag, som är gift med Sven, börjar nu inse att jag måste ta större ansvar i bilfrågan. Inte bara acceptera den framväxande gubben. Jag bestämmer vad vi ska köpa för bil. Sven behöver bara betala.

Sven sa...

Ingela: Precis det jag kände, Skodas stol var hemsk! Jag provade en Ford focus men där var backspegeln för låg, jag såg inte bilar som kom från höger....inte bra. Nej, kanske man inte är riktigt gubbe när man ratar volvo :)

Karin: Ja, men det är väl ingen skillnad mot hur det brukar bli till slut..... med alla våra inköp. Du bestämmer - jag betalar :)

Leva sa...

Fast nä - är man tonåring så ignorerar man helt enkelt vetskapen om att minusgrader = mössa. Man vill klä sig "coolt", oavsett temperatur. Man tror helt säkert att man är odödlig, så varför skulle man anpassa sig efter sådant trams som temperaturer? Eller annat som vuxenhet och vetenskap påstår är dödligt.

Unga människor har helt enkelt inte så väldigt hög överlevnadskapacitet. Tror att det är till för att sålla bort agnarna ur vetet innan de har lyckats föröka sig... :)

När man har passerat fortplantningsåldern är det, oavsett om man har hunnit med att föra sina gener vidare eller ej, ingen poäng med att utmana ödet längre. Säkrast är att hålla sig till det som har verkat fungera tidigare.

Tror att "gubbar" behövs, oavsett både kön och ålder. Den som oreflekterat kastar sig in i okända förutsättningar ökar risken att gå under på köpet.

Rent statistiskt sett, helt enkelt! :)

Och utan våghalsar stannar utvecklingen. Det finns poänger med att människan är som h*n är under sitt liv, och med sina jättestora individuella variationer! :)

Sven sa...

Leva: Ja men det har du rätt i. Alla perioder har sin tjusning, men visst är det roligare att vara ung och lättklädd, än gammal och välklädd. Men så är nog livets gång.

Nelssonmatten sa...

Köp en Volvo!
Förut hade vi en stor Citroen, typ "padda". Den var urgammal och hade ett förarsäte som gjorde att det kändes som om man satt direkt på golvet. Byttes ut mot en Volvostol :) Så skulle det gamla vraket säljas. En Citroenfan, typ byoriginal, dök upp och provkörde och funderade länge och väl en kall februarikväll. Till slut sa han ja, men sa att Volvostolen kunde han vara utan.

Sven sa...

Haha.......det här med stolar verkar vara lite upp till var och ens personliga smak och tycke. Det är väl därför det finns så många bilmärken..!

Anonym sa...

Jag har haft ryggbesvär sedan några år tillbaka. Kan det vara sedan vi köpte en bränslesnål och billig Skoda? Måste kollas./Skvattram

Sven sa...

Anonym: Helt säkert beror det på bilen! Jag kände av Skodastolen redan efter några kilometer.....