lördag, mars 19, 2011

Äntligen bomull igen

Jag har i många år försökt lära mig hur man klär sig när man sportar. Vilka kläder som är bäst när man åker skidor på isen, i skogen eller långfärdsskridskor på isbanan. Det finns superställ, microunderställ, ullunderkläder, marinoull och lager 1, 2 , 3 och fleece och microfleece, helly hansen och så vanliga bomullslångkalsonger. Och sedan finns det skaljackor utan foder och goretex med ett tunt foder eller med foder som går att ta bort och anoraker i vind- och vattentätt material och så vanliga anoraker i bomullstyg. Dessutom finns det tröjor i microfleece, vanlig fleece, windstoppermaterial, dun, ylle och i vanlig bomull.

Länge försökte jag söka mig fram till det optimala underkläderna som kan bäras vid sysselsättningar där svett kan tränga ur kroppen och måste tas hand om. Bomull mot kroppen är inte bra, det suger upp svetten och sedan blir man kall och frusen när man skall fika sitt medhavda kaffe med mjuk spisbrödmacka och ost. Nej, man måste ha specialunderställ som släpper igenom fukten och sedan ska den sugas upp av lager 2 och utanpå detta ett lager som värmer och skyddar mot vinden. Sedan en skaljacka med goretexmaterial som inte släpper igenom blåsten och samtidigt tål regn 1000 mm per centimeter.

Den första kompromissen blev skaljackan. Det är ju bara att ta fram jackan, vända prislappen i handen så att siffrorna blir tydliga för att man skall förstå att detta är inte något för mig. En jacka utan något som helst foder, bara tomt tyg, kan kosta fem tusen kronor. Samtidigt är färgen så stark att den skulle upplysa hela storgatan att han som går där, han har gott ställt. Och det vill man ju inte direkt skylta med.

Superunderställen är inte heller billiga. Ej heller marinoullen. Så därför brukar jag uppsöka outlet-utförsäljningar som dyker upp någon gång då och då i staden, i underliga lokaler hyrda för en liten summa av fastighetsägare som just nu saknar hyresgäster. Där säljs plötsligt superunderställ, marinoull och skaljackor till priser som ligger på en fantastiskt låg nivå men där det ser ut som om det vore riktigt. Sådant brukar jag köpa.

I flera vintrar har jag använt dessa specialkläder på mina skidturer, lager 1, 2, 3 men det har aldrig fungerat. Jag har svettats och frusit som om jag aldrig gjort annat. Förra helg upptäckte jag att när jag satt på mig microunderstället så började jag svettas bara av att tyget kom i kontakt med huden, som om jag led av en allergi. Och då bestämde jag mig: Nu får det vara nog!

Nu har jag gått tillbaka till 60-talets sätt att klä sig vid utflykter. Långkalsonger och undertröja i bomull. Skjorta och tröja. Utanpå detta anorak och skidbyxor, fortfarande i bomull. En ylletröja i ryggsäcken som jag tar på mig när det är dags för att stanna och fika.

Och om jag blir svettig på ryggen när jag skidrar så tar jag på mig ylletröjan när jag sätter mig ner och dricker kaffet. När jag kommer hem så tar jag av mig kläderna och duschar varmt. Det är hela saken.

12 kommentarer :

Bert sa...

Ett superunderställ i bra kvalitet och utanpå det en bommullströja, eller om det är kallt ett mErinoullsställ.

Det blir som bäst, tycker jag. Man blir svettig, men aldrig kall.

Ingela sa...

Jag tycker också att superunderställen fungerar bra, men de är så otäcka att ha på. Stickiga och liksom kladdiga i sig själva, kanske det är det du menar och i så fall känner vi likadant. Nu har jag gått över till underställ i bambufiber, fungerar bra och är otroligt behagligt att ha på. Utanpå har jag bomullskläder, gärna lahmannströjan från överskottslagret och ett par tunna bomullspantalonger. Eller om det är kallt ullfrottéstället. Funkar bra för mej.

Sven sa...

Bert: Jag visste det! Du har koll på ställen och det fungerar!
Ingela: Och du har också löst det. Bambufiber....vad är det?

Anonym sa...

Jag har löst det genom att ha merinoull närmast precis hela kroppen. För mig är det helt fantastiskt, den varianten trodde jag inte tidigare på. Då mixtrade jag på olika sätt men har aldrig varit helt nöjd. Inte blivit av med svetten och börjat småfrysa. Men det viktigaste är nog att ta på sig ett plagg när man stannar till. Och sen de sköna duschen efteråt.

Sven sa...

Anonym: Ok, merinoull närmast kroppen. Jag skickar vidare det till Bert, han gör tvärtom, har merinoull utanpå och superunderställ närmast kroppen. Men har du verkligen provat bambufiber....? Ullfrotté ?

Undrar om det här liknar religionsutövning på nåt sätt....det finns många varianter :)

Ingela sa...

Ullfrottén har funnits ända sedan 70-talet. Då fanns den i KF:s sortiment under det ärevördiga märkesnamnet "Vinetta". Om jag inte minns fel. Jag har haft det själv ända sen dess och på alla mina barn, trots att fleecen fanns när de yngsta kom till världen.

Här kan du läsa mer om materialet: http://www.woolpower.se/se/default.asp


Bambufiber liknar viskos lite i känslan, men det ska enligt säljställen ha en antibakteriell egenskap och passa särskilt bra närmast kroppen. Jag använder sockar av bambu, nästan de enda sockar jag har och de är jättebra. Inte hållbarast kanhända, men för övrigt toppen. Du kan bara googla på "bambuunderställ" eller nå't sånt om du vill veta mer.

baratradgard sa...

Nejmenoj sånt trassel! Inte visste jag att det fanns så stora problem med att klä sig rätt. Utan att det för den skull sen blir rätt.

Men eftersom jag mest är intresserad av att se snygg ut utanpå har det aldrig varit ett problem att välja långkalsonger.

Sven sa...

Ingela: Tack för denna fina genomgång! Ullfrotté känner jag till, man är väl kooperatör! Bambufiber....det kanske kommer att bli min räddning, vi får se.....merinoull kanske också är bra..?

baraträdgård: Och det är säkert inget problem för dig......att se snygg ut, menar jag :)

Elisabet. sa...

Hahaha ..., vilka experter det finns!

Själv har jag ALLTID bomullskläder på mig och tar på mig sticketröjan om det blir för kallt.

Självklart anorak, förstås.

Svettningar?

Nja, så mycket anstränger jag mig inte.

Sven sa...

Eliasbet: Du är ju precis inne på det jag nu kommit fram till..... efter 20 års laborerande med olika material. Bomull närmast, sen bomull och sist en bomullsanorak!

Och så bra upplägg du har, att inte anstränga sig så man svettas. Jag ska lägga till det i mina metoder:)

Anonym sa...

Ullfrotté, gammal flanellskjorta och en vindtät jacka fungerar bra påöverkroppen när man åker skidor. ellem

Sven sa...

Ellem: Tack, flanellen tror jag på. Ullfrottén.....lite för varm kanske.