7 februari 2011

Svenska företag

Vi människor är inte längre bara människor, vi är också varor på en marknad. I och för sig, det har vi varit länge, alla måste vi sälja vår arbetskraft på arbetsmarknaden. Men numera verkar det som om var och en inte bara är en vara, utan vi har alla blivit företag; en-mans-företag. Mitt företag heter Sven. Och mitt lager av varor som jag har att erbjuda är klädstil, utbildning, kompetens, utseende, erfarenhet och förändringsbenägenhet. Jag har en hemsida på Facebook, där alla kan se vad just mitt företag har för tjänster att erbjuda.

I DN i söndags upptas flera sidor av livscoachen Tiina Bruno och hennes förslag på hur vi skall förändra våra liv. Det finns bl.a. ett 6-stegs program hur man kan gå till väga för att förändra sitt liv på 5 veckor:
Beskriv din situation. Gör en karta över mål och visioner. Vad vill du? Gör en lista var du skall börja. Skriv en handlingsplan. Uppföljning.

Så nu är det inte bara olika myndigheter som måste skriva handlingsplaner utan det gäller alla företag, även mig själv. Jag måste skaffa mig värdegrunder. Och jag kan nog inte längre bara vara nöjd med mig själv utan måste ständigt förbättra mig.

Jag måste erkänna att jag ännu inte skrivit min verksamhetsberättelse över mitt liv 2010. Det finns säkert förbättringsområden. Jag får väl höra med min fru, hon är min personliga revisor. Hon har redan låtit påskina att jag borde förbättra mig när det gäller varuområdet kläder. Det behövs investeringar i mer tidsenliga plagg som bättre svarar mot de behov som företaget kan ha inför 2011. Då det gäller utseendet är väl det ett kapital som inte går att göra så mycket åt, det är ju rätt stora avskrivningar inom det området varje år.

Jag behöver nog också förbättra mitt styrstem över vissa delar av organisationen. Livscoachen i DN påpekar följande områden: Vardagen, Maten, Träningen, Det mentala välbefinnandet. Jag erkänner att då det gäller maten och träningen, har ledningen brustit i sitt ansvar under 2010 och det finns risk att aktieägarna (barnen=arvtagarna) kommer att ta upp det på nästa bolagsstämma. Det mentala välbefinnandet har dock utvecklats under året och det finns en viss stigande tendens, som förhoppningsvis håller i sig. Om nu inte räntan börjar stiga igen. Då kanske jag flyttar till Liechtenstein.

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

,-)

Min revisor är inte pv, utan den unga läkaren på vårdcentralen!

baratradgard sa...

Jamen det är väl bra att det som brustit under 2010 kan rättas till med en ny plan för 2011?? Att man börjar om från noll liksom med nya visioner och nya handlingsplaner?

Och det är med kläder är ett område som många fruar låter påskina dagligen att det bör hyfsas till så häng inte upp dig på det. Det är som det ska.

Sven sa...

Elisabet: Det är bra att du har en ung revisor, de kanske inte är lika noga, som de mer erfarna hustrurna ;)

baraträdgård: Ja, det kanske inte är så dumt, i varja fall så här i början av året......att ha nya visioner.

I morgon ska jag nog köpa en ny tröja. Kanske med nån färg?

Anonym sa...

Jag hör till dem som ligger i utav bara sjutton för att förbättra mej. Ständigt nya projekt, nya distansstudier, nya utmaningar när det gäller jobbet. Utseende och kläder är ett icke-prioriterat område men jag håller mej ren och klipper håret regelbundet och tränar om än inte fanatiskt.

Ibland undrar jag varför jag håller på på det viset. Visst är det roligt och givande att lära sig nya saker, men jag kanske skulle ta det lugnare ifall jag var mer säker på att duga som jag är./Ingela

Sven sa...

Ingela: Jag tror att det är bland det svåraste, att vara säker på att man duger som man är. I och med att vi betraktar oss själva som företag, eller projekt, är det lätt att blanda samman livet med behovet av ständig utveckling. Vi kräver allt högre avkastning av vardagen, för att känna oss nöjda.

Jag tror att det kan vara en bra början att säga nej till en rolig sak varje dag. Och känna hur skönt det är.

Anonym sa...

Säga nej..Hur skönt är det på en skala?
Hängde nog inte med riktigt där.
Men läste något kul häromsistens; "man tränar inte för att bli yngre, utan för att bli äldre" citat Bengt Bedrup.
c.

Sven sa...

Anonym: Haha, det var ett bra citat!
Vi lever i en ja-kultur där det gäller att bejaka nya upplevelser/utmaningar/nyheter hela tiden, så till den milda grad att vi glömt hur skönt det är med nejet: att bara stanna hemma och vila. Ungefär så tänkte jag.

Bert sa...

Men konjunkturen, Sven. Den går upp och ner. Inget att göra något åt. Där följer företaget Sven säkert med i vågorna.

Ingen idé att gråta över brustna planer. Mängder av små experter har ständigt fel om tingens ordning.

Du är den största experten på dig själv. Och du har ju insett att välbefinnandet ökar på det mentala planet. Gott så!

Bra text.

Ulrika sa...

Gruppaktiviteterna, Sven, gruppaktiviteterna!

Sven sa...

Ulrika: Du menar arbetet i Företagarföreningen...:)

Ulrika sa...

Nej, jag MENADE faktiskt kyrkokören:-)