onsdag, december 22, 2010

Kvittot från Coop

Kvitto från Coop, 59 cm långt.

Idag handlade vi julmaten på Coop Forum. Vi har inte varit där på mer än tio år, ända sedan de gjorde om affären och vi inte kände igen oss. Men nu har de återställt affären i sitt gamla skick och återinfört återbäringen så vi tänkte att vi handlar där i år.

När jag tittade mig omkring i affären så slog det mig att alla kunder var över 50 år, och jag bedömde medelåldern till ca 65 år. Inga ungdomar eller barnfamiljer, bara gamla kooperatörer som handlat där hela sitt liv. Det var en märklig upplevelse att se skillnaden gentemot Kvantum, ICA MAxi och Willys. Det finns en uppenbar ålderssegregation inom affärsvärlden.

När vi handlat färdigt fick vi ett kvitto som var 59 cm långt. Kassörskan sa att det var hennes matrekord hittills. Min fru trodde att det berodde på att hon var vikarie och inte hade jobbat där så länge, medan jag var mera inne på att det nu bara är pensionärer som handlar på Coop, och de är ju inte så stora i maten.

Det är ju svårt att glädja sig över att man har mycket mat nuförtiden. Eftersom vi ofta äter alldeles för mycket hela året så blir julbordet snarare en påminnelse om att vi borde äta mindre. Frosseriet mitt i vintern har ju förlorat mycket av sin funktion, det var skillnad när vi hade det fattigt och levde på tunnbrödet, palten och kornmjölsgröten. Att leva på svältgränsen hela året det vore väl det bästa sättet att få en riktigt god jul.

I ett tidigare inlägg så hyllade jag det traditionella julfirandet med många och bra julklappar. Men jag måste polemisera lite mot mig själv. Det vi saknar idag är ju inte saker och prylar, nej, tid verkar vara den stora bristvaran. Tid för eftertanke, umgänge eller att inte göra någonting alls. Vi borde kanske slå in paket som är helt tomma, som vi ger till varandra, och när man öppnar dem så förstår alla att man fått det bästa som går att få: utrymme, tomhet och tystnad.

7 kommentarer :

baratradgard sa...

Att mäta längden på mina kassakvitto har aldrig slagit mig - jag tittar mer på slutsumman...

Och minns när jag var liten och hjälpte mormor summera årets Konsum-kvitton som låg i fina högar med gummiband runt. Redan då var det tydligen den äldre generationen som handlade där, eller?

Jag skulle då verkligen inte vilja se alla mina mat-kvitton från ett helt år på en gång så ofta som jag rantar iväg till mataffären för mitt frosseri. Då kunde vi nog prata om kilometervis...Men mormor handlade förmodligen inte lika ofta och oplanerat.

Sven sa...

baraträdgård: Jag hade ett projekt en gång då jag sparade alla kvitton ett helt år och klistrade ihop dem och lindade upp dem på en en rulle. Min tanke var att åskådliggöra det pågående livet. Det blev ju många meter.... men tyvärr så är ju trycket så dåligt att svärtan till slut försvann.

Jag kommer också ihåg när min mor satt med konsumkvittona och räknade ihop. Det var stort!

Elisabet. sa...

Jag hade en kund i affären i Ystad som hade ett nästan lika långt kvitto. Det blev kvarlämnat och hängde i ett par års tid på anslagstavlan i fikarummet.

Femtusen nånting, tror jag slutsumman gick upp i .-)

God Jul Sven med rar hustru!

Miss Gillette sa...

Jag minns också kvittoräkningen! Och jag har kvar en antik låda för konsumkvitton. Den ser ut som en liten grön brevlåda. Fast den som användes när jag var liten var utformad efter den tidens kvitton (ni vet de som var perforerade längst ner, och man sparde bara den lilla lappen med slutsumman på) som trycktes ner i ett fjäderförsett fack i en plastlåda. Fasen, jag saknar de där kvittona. Tänk vad glad jag skulle bli om jag hittade ett enda från Konsum här i Byn ...

Av alla grejer man aldrig kunde ana att man skulle spara på ... och dagens kvitton har ju nån sorts giftig beläggning tydligen, så det är knappast nåt för sentimentala arkivet.

Tack för ett rasande bra kåseri -- jag länkar hit idag från min egen blogg -- och god jul!

Sven sa...

Elisabet: Ja, vi var nästan uppe i det beloppet......nu är det bara att äta!

God Jul önskar jag dig och ett nytt gott blogg-år!

Miss Gilette: Jag håller med dig, det hade varit roligt att ha ett sådant kvitto kvar. Men du har i alla fall lådan kvar....Det känns som om det är mycket nostalgi kring Konsum, det var nog rätt stort förr i tiden.

God Jul önskar jag dig!

Bert sa...

God Jul till dig Sven!

Kan jag få kvitto på det, tack!

Agneta sa...

https://www.butiken.coop.se/butiker/butik17/

Har inte provat än, men det är antagligen värt varenda krona att slippa plocka i korgen, plocka upp på bandet, plocka ner i kassar, lyfta ner i vagnen, slita och dra vagnen till bilen, lyfta in i bilen, lyfta ur bilen, bära in, packa upp = 150 kr.

Jobbet gör någon från Samhall som till all lycka fått ett jobb.
Nästa år absolut!

God Jul!