måndag, november 29, 2010

Lyckan är att tänka på det man gör

I en nyligen publicerad studie i Science, ville forskarna Killingsworth och Gilbert ta reda på om vishetslärornas budskap stämmer, som säger att vi är lyckligast när vi gör en sak och samtidigt tänker precis på det vi gör.

Enkel, vardaglig lycka är svåra att studera i labbet, men det finns en metod som kallas ESP, experience sampling. Tanken bakom den är enkel. Man avbryter människor på oförutsägbara mellanrum och frågar dem vad de gör, och vad de tänker på och hur lycklig de känner sig. Om det är många människor med i undersökningen så kan man hitta större mönster och tendenser i mänskligt tänkande och beteende. Man kan hitta samband mellan stunder av lycka och särskilda typer av tankar och handlingar.

För att testa våra inre liv, utvecklades en iPhone app som regelbundet tillfrågade deltagande människor om deras tankar och verksamhet, vid slumpmässiga tidpunkter under dagen. Om försökspersonerna verkligen tänkte på något annat, rapporterade de om dessa tankar var trevliga, neutrala, eller obehagliga. Sedan fick de skatta sin lycka på en skala 1-100.

Forskarna upptäckte att en stor del av våra tankar - nästan hälften - inte är relaterade till vad vi gör. Överraskande nog tenderade tankarna vara någon annanstans, även när vi gjorde vanliga och förmodligen roliga aktiviteter, som att titta på TV eller ha en konversation.

Och studien visade tydligt att vi är lyckligast när vi tänker på vad vi gör. Men om vi istället tänker på annat, så är naturligtvis trevliga alternativ att föredra än att att föreställa oss obehagliga sådana, men det lyckligaste scenariot är ändå att inte föreställa sig något alls. En person som stryker en skjorta och tänker på strykning är lyckligare än en person som stryker och tänker på en solig semester!

Men har det någon betydelse vad vi gör då? Är den som festar hårt och reser världen runt lyckligare än den lugna, tysta typen som stannar hemma och går och lägger sig tidigt? Inte nödvändigtvis. Enligt undersökningen så har det speciella sätt du spenderar din dag inte mycket att göra med om hur lycklig du är. Mental närvaro - matchningen av tanke till handling - är en mycket bättre prediktor av lycka.

Så är det alltså vetenskapligt bevisat! Nu ska jag sammanfatta hela undersökningen i en mening, så håll i er!

Man kan bli lika lycklig genom att ta en promenad i Norrbotten, i 20 graders kyla och i mörker, som att vandra på en varm strand i Grekland, förutsatt att man tänker på att man går i Norrbotten, i 20 graders kyla och i mörker, och inte drömmer sig bort till en varm strand i Grekland!

18 kommentarer :

Elisabet. sa...

Ja, det är precis vad jag också tror. Jag tror att lycka egentligen mest består av en stor portion förnöjsamhet.

Har en människa fått den gåvan, som nästan är den största av alla, - frånsett god hälsa -, så är nog hälften vunnet.

Med förnöjsamhet menar jag inte att man nöjer sig med att vara slav eller ha det allmänt eländigt, utan mera förmågan att kunna se det stora i det lilla.

Ungefär nåt sånt.

baratradgard sa...

Absolut sant!

När man är helt uppslukad av nån älsklingshobby som att lära in en ny dans, måla julkort eller fotografera blommor. Då går det liksom av sig själv att vara helt närvarande i nuet. Och lyckan tindrar!

Däremot funderar man på annat när man klipper gräset eller dammsuger. Fast å andra sidan vet jag inte om jag vill vara helt närvarande i min dammsugning?

Men att längta bort hela tiden från det som man gör - det är såklart helt förödande!

Sven sa...

Elisabet: Ungefär så tänker jag också. Välkommen hem förresten !

baraträdgård: Ja precis, det är lättare att hålla fokus när man håller på med sin älsklingshobby än när man dammsuger. Men det ger nog mycket om man är mentalt närvarande även när man städar.

Ulrika sa...

Tycker det låter misstänkt likt Ola Schenströms mindfulness. Men vad är det för fel på att dagdrömma då?

Anonym sa...

Mindfulness igen!

Sven sa...

Ulrika: "Närvara i nuet" kommer från buddhismen, och Mindfulness är en västerländsk variant. Det är kul att det nu inte längre bara är en "lära", utan även vetenskap.

Dagdrömma....ja, det kan väl vara bra på kort sikt. Men i längden för det inget positivt med sig, anser jag. Det är bättre att acceptera det som är.

Förresten, jag tycker din nya diktbok är riktigt bra! Du har utvecklats åt ett mer "abstrakt" håll, och det gillar jag.

Sven sa...

Anonym: Ja, eller buddhism.

Totte sa...

Den slutkommentaren säger allt som behöver sägas. Gör den till ett julkort vet ja! Lovar att sprida det så mycket jag kan.

Ibland är du hur bra som helst Sven. Äh, förresten du är givetvis alltid bra.

Sven sa...

Totte: Haha....det var ett bra förslag, att göra det till julkort. Det är ju snart dags.

Äsch då.....sånt beröm :)

Bert sa...

Det finns väl ändå inget bättre än när tankarna driver iväg som såpbubblor, när man står där i duschen, eller borstar tänderna.

Det är ju då kreativiteten slår till!

Nä - Mindfulness är klart överskattat!
Bra ibland. Men nog är det bäst när tanken är fri.

Cecilia sa...

Var och vad vore vi om inte tanken kunde fara iväg bort och bortom??! Förnöjsamhet och här-och-nu i all ära, men det kan också lägga sig som ett locl. "Var nöjd för fan. Var glad!" Jag tror absolut man kan och ska njuta av nuet, vara i nuet, se stort o smått i nuet. Men OCKSÅ längta, drömma, visionera... det måste inte vara en motsättning...

Sven sa...

Bert: Jaså, du håller alltså inte med om flertusenårig kunskap som nu blivit vetenskapligt bevisat...? Det är väl vad man kunde vänta sig av en researrangör....som varje dag reser i tanken över hela världen:)

Cecilia: Att tvingas vara nöjd för att någon annan begär det, är nog ingen bra ide´. Många tror att om man är medvetet närvarande i det som händer, så blir man menlös och kan inte kämpa mot det som är dåligt. Men jag tror att det är precis tvärtom! Det är när man drömmer sig bort från det som är, som man lurar sig själv, och som leder till att man kanske går kvar en dålig situation. De flesta människor har ingen "fri" tanke, utan det är tankarna som styr oss. Vi är ofta fångna av en tankeverksamhet full med gammalt bråte; dåligt självförtroende, smärtor, oförrätter osv.

Bert sa...

Sven: Man kan resa i nuet.

Det får du tolka hur du vill. ;)

Meditation ägnar jag mig åt varje dag. Men inte varje minut. Och särskilt inte i duschen, eller med tandborsten i hand. Skulle jag hela tiden tänka på varenda droppe, som kommer ur duschen, skulle jag komma ännu senare till jobbet än jag gör nu.

Cecilia sa...

njaä, nåt stämmer inte i ditt resonemang. Känns som om man borde kunna sina filosofer här (nä, det kan jag inte) Tanken är inte fri, men det hänger inte på "någon" utan kultur ("bliv vid din läst") genus och annat skit... strukturer... visst ska man vara i nuet, njuta, landa, bottna - men också dagdrömma resa, se lösningar på ev problem. Och därför inte fastna. Fast vi menar kanske samma .. Nu går vi ut och njuter av nuet!! Och äter pepparkakor!!! (gillar din blogg skarpt!!!)

Sven sa...

Bert: Skönt att du inte mediterar i duschen, så att du kommer i tid till jobbet. Att komma i tid= dygd!

Cecila: Precis, när man diskuterar visar det sig ofta att man tycker samma sak: Nu njuter vi av pepparkakor och anisbröd köpt på Hägnan!

Ulrilka sa...

Tack för att du kom på boksläppet! Jag är nog som Anne på Grönkulla - gillar att dagdrömma och gillar blommor. Men drömmarna behöver inte slå in, jag är nöjd med nuet också.

Ulrika sa...

Fast ibland brukar jag tänka att jag faktiskt ÄR mindful. Det är när jag är så inne i något och i mina tankar att jag omöjligt kan tänka på att jag ska passa tiden till någonting.

Sven sa...

Ulrika: Och jag är nog inte så mindful egentligen, jag kommer aldrig för sent...:)