13 november 2010

I natt lägger isen

Vi kom till stugan på fredagen, det vanliga gänget Björn, Johan och jag. Vi har bott i Ryssbält en helg i november i femton år. Detta år var en av de vintrigaste som vi upplevt, snön hade kommit med ett par decimeter men havet var fortfarande öppet. Natten mellan lördag och söndag så frös isen och lade en tunn hinna över hela fjärden ända över till Rånön. Endast några få öppna råkar längre ut där strömmen är starkare.

Jag minns en film som gick på tv när jag var barn, någon gång på sextiotalet, som hette Året på ön. En film av Bertil Danielsson där årstidernas växlingar följs på en ö i Stockholms skärgård. Vi får följa den jordbrukande familjen liksom de vilda djuren i deras närhet. I en sekvens tittar pappan ut genom fönstret på kvällen och så fäller han repliken: I natt kommer snön. Dagen efter får man se att det kommit en halv meter snö och han skottar en lång gång genom snön. Jag glömmer aldrig den filmscenen, och den följde mig genom hela min barndom i min ständiga längtan efter den första snön.

På lördagskvällen sa Johan: I natt lägger isen.



Söndagen firas till solen och isens ära. Björn spelar Thomas Köners electronica som mest består av inspelade ljud från naturen, och skivan Nunatak gnisslar och skär som isblock som skaver mot varann. Vi associerar till Shackelton och hans fantastiska äventyr i Antarktis. Men vi är inga äventyrare, eventuellt längre resor sker enbart i fantasin eller med hjälp av litteraturen.



******
Andra bloggare om ,

11 kommentarer:

Agneta sa...

Den fina svartvita filmen minns jag också. Det fanns ju bara en kanal på den tiden,så alla såg samma program.

November är en underskattad månad. Ljuset är ofta fantastiskt liksom gråskalan. Ryssbält är ju alltid Ryssbält.

Lotta Makes Art sa...

Vilken fin bild, den nedersta!
Johan är träffsäker med sina väderobservationer och det var ju också Enok Sarri. Hörde honom säga en gång; -Idag är det detta väder, imorgon blir det ett annat väder.

/ Lotta

Sven sa...

Agneta: Ja, det vore roligt att se den filmen igen. Den etsade sig fast i minnet.
Precis, Ryssbält är alltid Ryssbält, även när november är grå.

Lotta: Ja, Johan är verkligen bra på att förutsäga vädret. Det gör att det blir spännande att följa förändringarna. Men han är kritisk till min termometer, den visar alltid två grader fel.
Enok Sarri minns man, visst spådde han i abborrar!

Anonym sa...

Vacker bild!
Vad roligt att någon säger att isen lägger! De flesta, tror jag, säger att den lägger sig.

Bert sa...

Det är en ynnest att få var med i årstidsväxlingarna vid havet.

Nu lägger isen.
Snart börjar den "sjunga" med den där lite spöklika rösten, som låter lite kuslig, särskilt när det är mörkt.

Fantastisk bild, den där nedersta. Som semmelgrädde.

Sven sa...

Anonym: Du har nog rätt i att det heter att isen lägger sig; men jag är lite dialektal av mig, så jag har missat det.

Bert: Precis, vi hade önskat få höra den sjunga men det var för tidigt än. Den bör bli lite tjockare, som den såg ut att vara längre in i fjärden.

Du som är språklig expert, kan man säga att "i natt lägger isen". Eller måsta man ha "sig" med.

Elisabet. sa...

Jag växte upp alldeles nära sjön hemma i Malå och minns hur det sprakade och hade sig när isen var gång att lägga.
Och ibland nästan d å n a d e det.

På sommaren gick man i det grunda vattnet och såg små fiskyngel simma i grupp.

Vid stranden växte Västerbottens landskapsblomma.

Anonym sa...

Ursäkta min otydlighet! Jag anser att det heter att isen lägger. Det var därför jag blev glad över att det stod så också i din värderade blogg.
Apropå is så har jag också hört den sällsamma sången från isen i Bottniska viken.
Sällsam som norrsken.

Sven sa...

Elisabet: Fina minnen från hembygden! När isen sjunger....

Anonym: Jaha, det var så du menade. Jag tänkte sedan att isen lägger, men att den har lagt sig. Nånting i den stilen.

Norrsken och is......ren musik!

Bert sa...

Expert och expert.... jag vet inte det jag. Men exbert blir jag en dag, det är säkert.

Isen lägger. Jo, så är det nog. Men kanske är det dialektalt. En sökning på Google ger inga belägg. Där finns fler exempel med tillägget "sig" än utan. Jag tycker nog att det finns en nyansskillnad. "Isen lägger" har en betydligt mera poetisk/lyrisk klang.

Sven sa...

Exbert: Det avgör saken! Ditt svar låter lite som spraket.se! "Isen lägger" får det heta.