16 september 2010

Rödgröna kommer att vinna

Nu är jag helt säker. De rödgröna kommer att vinna valet. Kanske inte med så stora siffror, ingen jordskredsseger, men tillräckligt för att sverigedemokraterna inte skall få något inflytande.

Hur kan jag veta detta, kanske ni undrar. Jo, det beror på opinionsmätningarna. De har ju varit hur många som helst detta val, men ingen har visat samma sak. Hur är det möjligt att två mätningar samma dag kan visa helt olika resultat? Jo, det beror på att de är fejkade undersökningar, betalade av borgarpressen. Man har fuskat fram siffror som hela tiden pekar på att alliansen ligger bättre till.

Media har uppenbart i detta val gjort allt för att påverka till alliansens fördel. Det beror på att alla journalister som skriver om valet har arbete och en bra lön och väntar sig få ännu mer i plånboken. De arbetslösa och sjukskrivna journalisternas röster har ju inte en chans att höras. Av naturliga skäl.

Vem bevakar journalister egentligen, de som kallas tredje statsmakten? Jo, det är nog bara programmet Medierna i P1. Jag brukar höra på dessa program när de försöker intervjua journalister och chefsredaktörer som gjort en uppenbar tavla, skrivit något som är osant eller varit partiska. Det som ofta slår mig är att journalister är den grupp som är sämst när det gäller mediaträning. När de själva jagas och eftersöks för kommentarer så gör de alla misstag som kan göras: de ljuger, de gömmer sig, de svarar inte i telefon, de förlorar humöret och kastar på luren, etc. etc.

Det borde finnas ett uppdrag granskning som enbart granskar medierna. Men hur skulle det se ut. Det skulle ju bli som om uppdrag granskning granskar uppdrag granskning. Så vill vi väl inte ha det...eller? Nej, vi vill ha en vinnare och en förlorare. Tydliga brister hos kommuner och landsting, och hjältar bland de undersökande journalisterna.

Därför kommer ingen att granska den snedvridna rapportering som skett i årets valrörelse, där Sahlin varit måltavla för en formidabel mobbingkampanj.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger som i Karl-Bertil på julafton "det var förbanne mig det bästa jag hört sen jag konfirmerades"

Jimmy sa...

Fick ett e-brev idag från en vän som skriver så här: "Jag skäms för all egoism. Hur kunde vi köpa individuella löner - allt började där."
Så har jag aldrig tänkt, men det var kanske där som det solidariska och jämlika samhället (i varje fall drömmen om)tog de fösta tonerna i sin svansång...(ja, eller storlommesång). / Jimmy

Sven sa...

Anonym: JA, Karl-Bertil behövs nu på söndag!

Jimmy: Jag har ett tag funderat på att skriva om detta med individuell lönesättning. Det finns ju forskning, som uppmärksammades för ca en månad sedan i DN, som entydigt talar för att stora löneskillnader i företag försämrar motivationen hos de anställda. Tvärtemot vad som hävdas. De som får mindre lön, tappar sugen, det är inte så konstigt. Men även de som får mest tappar intresse att göra bättre ifrån sig. Det enda som händer är att vissa blir rikare! Det som gör anställda motiverade är; en bra arbetsgrupp, att man kan påverka sitt arbete och att man har möjlighet att utvecklas. Och det har vi väl alltid vetat, eller hur?

Ulrika sa...

Här går man visst inte säker längre:-) Fast jag med mina 22.000 kronor i månaden torde inte tillhöra de mest högavlönade i landet. Hoppas dock få upp lönen en tusenlapp i höst.

Sven sa...

Ulrika: Ursäkta mig, det var absolut inte dig jag tänkte på naturligtvis....det är ju aldrig bra att generalisera, öven om jag tycker det är ganska roligt att göra det ibland:-) Nä, det som upprört mig är DN, Aftonbladet och Expressens otroligt vinklade nyhetsrapportering i årets val. Som om de bevakade sina egna intressen. De som tjänar bäst jobbar väl där..?

Det var ju en grupp journalister som själva reagerade över snedvridningen, konstigt nog valde de att inte gå ut med sina namn.

Ulrika sa...

Jag tog inte illa upp:-)

Bert sa...

Rätt, Sven!

Vem nagelfar vad journalisterna skriver? Det får vi nog själva stå för, med våra "begränsade resurser".

"Medierna" i P1 och även "Publicerat" i samma kanal, är verkligen nödvändiga. Och precis som du säger... När de kommer på journalister som gjort fel, så är det väldigt mycket "lurpåläggning" och undanflykter. Oftast otroligt genomskinliga och skenheliga sådana. Rent skamliga i många fall. Särskilt det hycklande kvällspresspacket. Ja, jag kallar dem inte journalister och undrar hur seriösa kolleger egentligen betraktar dessa mytomaner.

Sven sa...

Ulrika: Puh! :-)

Bert: Ja, du har upptäckt samma sak, bristen på mediaträning hos media. Det är ju inte så konstigt egentligen, de är ju helt ovana vid att bli granskade. Det är ju inte heller så att tidningarna granskar varann, alla ägs ju av samma privata kapital!.

Anonym sa...

Instämmer helt!