onsdag, september 29, 2010

Manlig vishet

Vår katt har hår i öronen, långa vita hårstrån i ögonbrynen och runt näsan. Det gör katten känslig och uppmärksam på minsta lilla förändring i omgivningen. Det är samma sak med oss medelålders män. Håret börjar växa i öronen, vid ögonbrynen och i näsan för att äntligen ge utrymme för vår utomordentliga känslighet.

I och för sig tycker jag morrhåren på en katt är snyggare än det som växer ut på oss män. Men de har ju samma funktion, ett ytterligare sinne som visar på den otroliga vishet som plötsligt drabbar oss i en viss ålder. Vi kan plötsligt känna av stämningar, förstå kvinnor och upptäcka minsta lilla förändring i omgivningen.

Men de flesta av oss anser det vara en form av generande hårväxt som måste rensas bort. Att rensa bort, kapa, såga av, slänga, är ju en djupt rotad del i vår manlighet. Så den möjlighet som plötsligt börjar växa ut plockas bort med hjälp av sax eller trimmer. Och så står vi kvar där som vanligt. Med hårlösa öron och bristande social förmåga.

Ibland blir jag imponerad av vissa män. Som aldrig ger sig och ständigt kan förnya sig trots sin höga ålder. I dagarna har Neil Young kommit ut med sin 34:e skiva: Le noise! Det är bara Neils röst tillsammans med en gitarr, i rundgång, loopar och med stark distortion. Skivan är experimentell så det förslår och som slår mycket av det som ges ut idag. Otroligt, vad kommer kraften ifrån, orken och lusten att utvecklas?

Jag tror faktiskt att Neil Young har låtit morrhåren vara kvar. Någon annan förklaring kan inte finnas. Det skulle också vara typiskt honom att inte bry sig om en sån yttre sak.

13 kommentarer :

Ingela sa...

Neil Young - en husgud hos mej - har nog aldrig brytt sej om det yttre över huvud taget. Kanske inte så mycket om det inre heller, i alla fall inte det kroppsliga. Jag har varit förvånad att karln lever i snart trettio år. Han har ofta uppträtt i sådant som andra skulle ratat i en flottarkoja och sett ut som om frisk luft, hårschampo och vitaminer varit ständig bristvara. Men ett geni är han ochjag har de flesta skivorna. Dom allra konstigaste har jag väl bara lyssnat igenom en gång, men det finns mycket som är outslitligt. Le noise blir en ny utmaning.

Sven sa...

Ingela: Då har vi samma husgud.....han är verkligen ett geni. Såg honom på Way out west 2008, det var stort. Den här skivan blir nog en utmaning för många, men det är värt att lyssna in sig på den.

Ingela sa...

Förresten, finns det något man kan smörja på så att den där manliga visheten växer ut snabbt?

Miss Gillette sa...

Väldigt skarpögd iakttagelse, detta med håren. Och mycket roligt rapporterad.

bettankax sa...

Det är en sant nöje att titta in på din sida:)
Ska tänka på dina rader när jag förundrat tittar på hår, som växer på örats "ytterkant"(på en del män, som förmodligen inte har nån fru eller barnbarn som vänligt men bestämt plockar bort dessa vilt växande strån)

Sven sa...

Ingela: Hehe, det verkar som om det går fortare om håret ramlar av på andra ställen, där det brukade finnas hår. Som om håret plötsligt tagit nya vägar....

Miss Gilette: Tack. Det gäller att studera katter om man vill förstå något här i livet.... ;-)

bettankax: Precis! det är många fruar och barnbarn som försöker förhindra mannens utveckling till en vis man!

RPainter sa...

Jag har hört att hårväxten i öronen hos oss män är ett tecken på att vi börjat småljuga.

Elisabet sa...

Åja ..., det växer minsann hos damer också och vi blir bara visare och visare!

Snart får jag låna pv:s rakapparat och förstoringsglas måste man också ha, för det är när man kör bil i motljus och råkar titta i backspegeln som man får en chock och inser att man snart ser ut som Ludenben!

Världsmästare i hår-i-näsan har dock pv:s storebror. Jag funderar allvarligt på att anmäla honom till en tävling i just sånt.

Tack och lov har han (eller mest troligt hans fru) hos Clas Ohlsson hittat en näshårstrimmer!

Sven sa...

RPainter: Haha, det är mycket möjligt. För visst är det vist att småljuga litegrann, det skadar ju inte!

Elisabet. Aha det visste jag inte, att det är samma sak för er kvinnor ;))
Men just det där är väldigt avslöjande, i backspegeln i motljus. Det är väl där vi förstår hur kloka vi blivit, och känsliga och empatiska!

Jag har länge tittat på dessa nästrimmers hos Clas. Tycker att de verkar så billiga, kan de fungera bra? Du kan väl ge en rapport hur det går för pv:s storebror. Så slipper jag köpa grisen i säcken.

Bert sa...

Det där med hår lite här och där har jag ofta funderat över.

Min främsta undring är: Varför?

Till vilken nytta får vi män hår i näsan eller öronen. Vad har evolutionen menat med detta?

Ögonbrynen är också välgödslade nuförtiden, märker jag.

Sven sa...

Bert; Det är nog det manliga klimateriet....och saknar nog helt syfte ur evolutionellt perspektiv :-)

Irriterande nog.

Totte sa...

Helt suveränt skrivet Sven.

Anonym sa...

Jag tycker du bör ta upp problemet med att de olika vitvarukedjorna mörkar motorkraften i RAKAPPARETER. T ex Elgiganten.. Hur får man en objektiv bild av om en rakapparat är bra eller dålig? Titta på mW-kraften... Som när man jämför dammsugare.. titta på hur många Watt motorn är på.. Men hur gör man det om det inte syns i deras reeeklaaam?