23 september 2010

Jag saknar Palme

Nu ska ju socialdemokraterna analysera förlusten för att bli ett parti för framtiden. Men vi vet ju alla vad det kommer att innebära: mera privatiseringar och mera valfrihet. Men ändå, att börja med att kalla analysen för "kris" - kommissionen, hur dum får man vara på en skala? Det innebär ju att ordet kris konserveras och blir grunden i hela processen. Kunde inte sossarna ta hjälp av moderaternas reklambyrå redan nu, och hitta ett annat namn på kommissionen, som leder vidare till något positivt. Framtids-kommissionen? Förnyelse-kommissionen?

Alla ord har betydelse. Minsta lilla ord kan få enorm betydelse. Lyssna här på vad Palme säger.

8 kommentarer:

Elisabet sa...

Jag var aldrig någon beundrare av Olof Palme, verkligen inte, men jag sa häromdagen till pv att jag kan sakna den energi och känsla och det patos som han hade.

Politiker numera håller sig så på mattan, så man undrar vad dom drivs av och då menar jag alla partiledarna.

Ohly, han vaknade till liv när dom väl hade förlorat.

Maud är som hon är, men hon verkar i alla fall besjälad av det hon tror på.

Man (jag) tappar i alla intresset när själva ledarhästarna ser ut som om dom bara längtar tills allt är över.

Guy Jonsson sa...

Jag håller helt med dig.
Ord är väldigt viktiga. Det har andra partier insett och de har "kapat" vissa ord och begrepp med framgång...

Ingela sa...

Håller med. Även om det nu skulle vara sant det där med kinesiskan, att tecknet för "kris" innehåller tvenne delar "risk" och "möjlighet" och man tolkar det så positivt som möjligt så låter det urdumt.

Till och med i min lilla kommun kallas gruppen av blandad personal som ska försöka hitta på hur vi ska upprätthålla en fungerande verksamhet i en tid av ekonomisk åtstramning och befolkningsminskning för "Framtidsgruppen".

Sven sa...

Elisabet: Jag tycker också att Ohly var bra på slutet, så där mänsklig, som också kan säga dumma saker ibland. Palme var omtvistad, det var många som inte gillade honom. Men om man lyssnar till hans tal, jag tycker det är vackert, hur han behärskar formuleringskonsten.

Guy Jonsson: Ja, precis, moderaterna tog "arbetarpartiet". Det måste vara den mest enastående manipulationen i modern tid!

Ingela: Javisst är det elementärt, att man funderar lite på hur man namnsätter saker och ting. Man kan faktiskt tolka den dåliga starten med att det verkligen visar hur stor krisen är..

Maja sa...

Vad jag har saknat ideologiskt resonemang och uttalanden i valrörelsen! Ingen har egentligen pratat om det som är viktigt och bärande. Saknaden av djup blir stark när jag hör den skicklige retoriken Palme i denna filmsnutt.

Anita sa...

Det jag slås av med filmen är att det är vackra ord av Palme mot en bakgrund av hemska bostadsgetton där människor aldrig kunde känna sig fria och värdefulla.

Palme kunde tala. Men det räcker inte. Handlingar betyder mer.

Sven sa...

Maja: Ja, och på Palmes tid fick man prata länge och till punkt, innan någon avbröt,

Anita: Du har rätt i det, det känns ju lite dubbelt. Men när man ser bilderna så är de från 60-talet då miljonprogrammet byggdes. Tanken var god, att bygga bort trångboddheten och bostadsbristen. Det var verkligen aktiv handling! Men tyvärr gick ju visionen i kras, och inget blev som det var tänkt.

Bert sa...

Jag har framförallt saknat långsiktigheten (det kanske är det som är ideologi) i årets valrörelse. Det har bara handlat om kortsiktiga plånboksfrågor.