onsdag, augusti 18, 2010

Olika perspektiv på tiden

Hur man har det med tiden påverkar oss väldigt mycket. Antingen kan man vara inriktad på det förflutna, det som har hänt förr i tiden. Man är nostalgisk, gillar berättelser om hur det gick till och håller noga reda på släkten och kontakten med gamla vänner. Våra vänner Gunnar och Birgitta är sådana. Igår var vi på kalas hos dem och vi satt och pratade i tre timmar, och hade väldigt trevligt. När jag gick därifrån kom jag att tänka på att hela kvällens alla olika samtalsämnen handlade om 70-talet. Varför vi valde vår yrkesbana, hur det var att bo i Umeå, ja, allt det där som hände när vi var unga.

Utanför huset stod Gunnars gamla Volvo Duett från 60-talet.

Eller så kan man vara fokuserad på framtiden. Det är Johan, en av mina Ryssbältskompisar. Han tänker alltid på det som komma skall, särskilt intresserad är han av morgondagens väder. Han gör upp planer långt i förväg, och har ofta bryderier vilka val han ska göra; ta det jobbet, flytta dit eller hit, och hur han skall investera för framtiden. Ekonomisk planering är hans starkaste sida.

Man kan också var nu-orienterad, och de kan indelas i två olika grupper. Antingen kan man vara hedonistisk, njuta-av-livet-i-stunden. Ha det bra och undvika smärta. Den gruppen lever rätt farligt, här finns ju alltid risk för missbruk både av alkohol och sex. Eftersom jag bor i Norrbotten känner jag ingen i den gruppen.

Eller så kan man var fokuserad på nuet för att man tror på ödet. Det som händer det händer, och det finns inte så stor anledning att med planering försöka styra upp morgondagen. Men det handlar inte direkt om att njuta i stunden, kanske mer om att försaka och kanske meditera, sitta av tiden helt enkelt. Jag upplever att jag befinner mig nära den gruppen. Jag är varken intresserad av att lägga på minnet det som hänt, jag är helt o-nostalgisk och säljer gärna gamla grejer. Och helst undviker jag planering inför framtiden, det får bli som det blir.

Björn, min andra kompis från Ryssbält. Han ingår inte direkt i någon speciell tidsgrupp. Han byter hela tiden perspektiv och därför är ordet "eventuellt" det som bäst karaktäriserar hans personlighet. Men om jag tänker efter, är nog det förflutna och nuet starkare för honom, än planering inför framtiden.

Hur vi förhåller oss till tiden har alltså stor betydelse för vilka vi är. Men det gäller också kulturer och nationer. Länder nära ekvatorn är mera hedonistiskt nu-orienterade än norra halvklotet. För där är ju varje dag sig lik, varmt väder året runt, man behöver inte planera så mycket. Här uppe i norr däremot, med fyra årstider, måste vi tänka mer på att förbereda oss inför nästa dag, nästa vinter och kan inte bara ta dagen som den kommer. Det här har präglat religionerna starkt. Protestantismen här upp i norr är väldigt framtidsinriktad, det gäller att jobba i sitt anletes svett och belöningen får vi senare, kanske efter döden. Katolikerna däremot, är mer orienterade på nuet och det förflutna, familjeband, ritualer och syndernas förlåtelse kan man få redan idag.

Det är därför protestantiska länder har betydligt högre BNP än katolska länder.Och att Johan har betydligt mer pengar på banken än vad Björn och jag har.

9 kommentarer :

Miss Gillette sa...

Det är kul att läsa dig, mannen med en räv bakom minst ett av öronen. Den här postningen ser lite sådär troskyldig ut på ytan men oj vad den biter om man sticker fram fingrarna och känner efter. *bugar*

Bert sa...

Ja, alltså. Mitt bankkonto är inte så omfattande. Har jag gått och blivit katolik!?

Bevare mig!

Ingela sa...

Jag tycker att man kan vara lite olika, ibland känns det förflutna jätteviktigt men ibland är det framtiden som upptar ens funderingar. Den där hedonistiska sidan har jag inte jobbat med så mycket, eller så är jag bara för mycket glesbygdsbo för att ha de rätta förutsättningarna. Och några pengar har jag aldrig haft, kommer förmodligen inte att få heller. Jag tycker det är pinsamt med lönesamtal och inte har jag haft vett att gifta mig rikt, ingen av gångerna...

baratradgard sa...

Jag inbillar mig att jag lever i nuet men kan utan att tänka efter berätta att jag tog studenten 1976 och då hade jag gröna Diorglasögon. Jag bodde Paris 1978 och då hade jag bruna glasögon. Jag flyttade från studentlägenheten 1985 och då hade jag kontaktlinser. OSV OSV OSV. Men mannen i mitt liv - han vet inte ens när hans barn föddes, hur länge han haft sitt nuvarande jobb - eller - hemska tanke när han gifte sig med sitt ex. Däremot är han enormt duktig att sitta rakt fram och ta en "paus".

MEN Sven, jag har pengar på banken och det har inte han. Så där får jag inte ihop din teori om just sambandet mellan ekonomin och leva-i-nuet.

Elisabet sa...

baratradgard: det KAN ju vara så att du har ärvt en massa pengar och då håller inte teorin ,-)

Obs. att jag skrev "kan".

Jag undrar vilken kategori jag själv tillhör? NÄr jag arbetar, tycker jag att det görs med flit .., men gud, så jag kan koppla av. Jag lever mycket i det förflutna, men är ganska duktig på att planera framåt.

Nja, mest är jag nog i nuet.

Jag borde nog bli katolik ,-)

Sven sa...

Bert: Typiskt för en norrländsk protestant är att han aldrig förhäver sig och skryter. Så det är inte konstigt att du är så blygsam kring dina tillgodohavanden....

Ingela: Jo, men jag tror att de flesta av oss har en betoning på nån av tidsformerna. Men det är inte så ofta man tänker på det.

baraträdgård: Nja, det är väl så att om man ser till att jobba mycket i nuet, i sitt anletes svett, och mest fokuserar på att fylla ladorna i framtiden, då blir det nog oftast mer pengar på banken. Istället för att köpa upp dem just nu och bara njuta i stunden. Men även om man är en typisk nu-människa, så innebär det ju inte att man inte kommer ihåg det förflutna. Det handlar mer om i vilken tidszon som man är huvudsakligen orienterad i.

Elisabet: Ja, du verkar mera som en katolik, men med protestantiska drag..:-)

konsulent sa...

Ja, ja, men nu är jag nästan pank sedan nya stugan är inköpt.

Sven sa...

konsulent: Men jag får gratulera til stugköpet! Bättre en en stuga på en sandbank än mycket pengar på banken!
Ryssbält får konkurrens i fortsättningen....

Anonym sa...

Om tiden fanns kunde man se den an.