1 juni 2010

Mötesplatser ute och inne



På Porsön finns det platser som är gjorda för mänsklig samvaro. Mötesplatser i det offentliga rummet, skulle det heta på arkitektritningen. Men här har vi inte så mycket behov av att mötas ute. När dagen är slut så handlar vi på ICA och sen går var och en till sig. Bilen i garaget. Nyheterna på TV.

Men ibland så används dessa mötesplatser ändå, av ungdomar på glid. Alltså ungdomar som glider omkring på mopeder. De dricker öl, eldar i betongröret och slår sönder saker i närheten. De utnyttjar mötesplatserna ute i det offentliga rummet, för de kan ju inte längre vara hemma. Tonåringar är inte hemma, de är ute.



Bakom vårat garage finns ytterligare en mötesplats, en grillplats i form av ett betongrör. Men det har inte ens använts av ungdomar på glid. Gräset har börjat växa inne i röret. Som vanligt försöker naturen att ta tillbaka det som förlorat är.

Ibland tänker jag på Facebook som en grillplats med sittplatser runt ett betongrör. Som en mötesplats. Först var det bara ungdomar som Facebooka. De kunde vara ute trots att de var hemma. Numera är det fler och fler vuxna som också är ute fast de sitter inne.

Under tiden växer gräset över betongrören ute i det offentliga rummet. Det är bra tycker jag, för jag har aldrig gillat områdesfester. En massa folk som försöker ha roligt utan att veta vad som egentligen är roligt. Bättre att sitta hemma och samtidigt vara ute.

*******
Andra bloggare om , ,

10 kommentarer:

Monica sa...

Vad rolig du är:-) fast du kanske inte alls menar att det är det första som vi ska tänka på, men du skriver så underfundigt och får med allt, djup och bredd. Och skönt, sådana där områdesfester har jag aldrig gillat heller. Ändå följer vi med ibland på en bussresa till Eskilstuna djurpark, gick väl an:-) Steninge slott gick också an men Pettsons hus i Julita var ingen höjdare, fast Pettsons hus var fint och Julita okey men såå tråkigt vi hade, de trevliga grannarna var hemma:-)

Elisabet sa...

Nej, jag är ingen områdesfestmänniska heller och har nästan skämts över det, ja, i hela mitt vuxna liv.
Man ska ju helst vara social på det viset.
Och jag önskar att jag vore det.

Nu ska jag i alla fall gå ut och lyssna till fågelkvitter och så ska jag vattna blommor och rikta ansiktet mot solen.

Ajöken, sa fröken.

Miss Gillette sa...

Områdesfester ... nä .. man måste nog välja sitt eget område och sen umgås med de andra som valt samma sak.

Väldigt inspirerande postning detta!

matildasfikarum sa...

Det skulle vara intressant att se hur de där betongrören verkligen används. Jag får inte till det. Att man eldar i botten på röret gissar jag mig rimligtvis till, men sedan då?

Sven sa...

Monica: Jo, jag trivs med att det är roligt. Det är överst. Men under det får det gärna vara lite mer seriöst. Det är ju lättare att att ta till sig en skämtsam vinkling än en alltför allvarlig och gnällig. Gnälliga bloggar gillar jag inte. Det blir som dåliga insändarsidor ibland.

Områdesfester var mest populära på 70 och 80-talet, det har ju lugnat ner sig betydligt. Men man kan ju ändå gå och ha tråkigt. Det är viktigt att ha tråkigt också, det stimulerar kreativiteten.

Elisabet: Jaså, jag trodde faktiskt att du skulle vare en områdesfestmänniska! Du är ju så social i övrigt. Men du kanske också föredrar att sitta inne och vara ute (på nätet)

Miss Gilette: Jag travesterar vad en av bröderna Marx sa; jag umgås inte med dem som har den dåliga smaken att bo på samma område som jag!

Matildas fikarum: Nej, man eldar uppifrån, precis som i en grill. I botten av röret finns sten och grus som ett underlag. Röret är mest till för att elden inte skall sprida sig till omgivningarna.

Dessa betongrör är praktiska och demokratiska. Och naturligtvis fruktansvärt fula,

Sven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

I vårt område eldar ungdomarna utanför ringen. De har behov av spänningen av en lite större brand och snabbt sticka därifrån. Sen är de på behörigt avstånd för att se när någon upptäcker det. Samlingen för kvällen börjar ändå alltid vid ringen. Slutet mer ovisst.

Sven sa...

Anonym: Ja det är väl en slags kommunikation med det omgivande vuxensamhället. Att sätta igång något och sen se vad som händer. En tändande gnista kan bli stor om omgivningen möter det på fel sätt.
De bästa vore om vi vuxna istället för områdesfester samlades på söndagarna och städade upp efter dem. Det vore en fin signal.

Anonym sa...

Ja, det var en bra idè. Söndagsstädning.

Anonym sa...

Stäng ner Facebook.