fredag, juni 04, 2010

Gammal är äldst

Moderaterna vann förra valet genom att kalla sig Nya moderaterna. Ja, till och med så påstod de sig vara det Nya arbetarpartiet, som jobbade för full sysselsättning och hade arbetarklassens bästa för ögonen. Att de kunde göra det berodde på att Socialdemokraterna under många år gått till höger och blivit ett parti som kämpade för privatskolor, privatiseringar och kapitalets globalisering. Moderaterna snodde det som Socialdemokraterna hade stått för tidigare men nu lämnat, och lyckades förvrida huvudet på valmanskåren.

Jag tycker att vid det här valet skulle sossarna kunna göra nåt liknande och byta namn på sitt parti till Gamla Socialdemokraterna. Det vill säga att partiet istället för förnyelse satsar på att gå bakåt i tiden. Ett slags systemåterställning som finns på datorer, där man kan bestämma vilket år man skall återvända till och radera allt nytt som kommit till efter det. Jag skulle föreslå att sossarna gick tillbaka till 1985, året innan Palme dog. Efter det kan det mesta raderas.

LO, landsorganisationen, det är också ett otympligt namn. Det blir svårt att vinna valet med stöd av dem. LO är för gammalt, låter som nästan som nåt stalinistiskt. De kunde byta namn till Vigör-förbundet (= Vi som gör allt praktiskt i Sverige). Det skulle kännas fräscht med ett Vigör-förbundet som stödjer Gamla Socialdemokraterna. Det vore ett vinnande koncept.

Men kanske det är för sent. Mona Sahlin är för ny på posten i ett gammalt parti. Hon har en tendens att se framåt istället för bakåt. Risken är att det blir dött lopp mellan blocken och då kommer Miljöpartiet att byta sida. Det är ett alldeles för grönt parti, för att kunna litas på. Inte tillräckligt gammalt.

******

Andra bloggare om , ,

1 kommentar :

Miss Gillette sa...

Då tycker jag vi ställer in tidsvisaren på ett år innan sossarna satte igång det enorma pyramidspelet med alla mänskors pensioner. Du kanske inte tänker så mycket på det, men för mig och mina generationskamrater kommer det inte att finnas ett vitten kvar.

Nå, jag vet att det är en jättekomplicerad fråga och jag är inte rabiat anti eller för nånting. Men en smart mänska påpekade för mig att det nästan är larvigt att göra åtskillnad mellan de olika politiska partierna i Sverige idag eftersom inget av dem förmår föreställa sig en framtid som skiljer sig från den ganska närliggande gårdagen. Såväl sossarna som högern längtar tillbaka till brukspatronstiden med dess välkända, hemtama roller. Det är den tiden som hägrar för bägge lägren, om än med motsatta bevekelsegrunder.

Visst stämmer väl det ganska bra om man tittar närmare?

Inte för att jag klandrar politikerna. Själv skulle jag inte kunna visionera fram ett hållbart framtidssamhälle om så livet hängde på det. Det är otroligt svårt att tänka utanför de mallar och mönster man är ohjälpligt präglad av.