fredag, maj 28, 2010

Ny utställning på gång!


Pizzeria Porsön
I vinter har jag målat 20 akvareller med motiv enbart från Porsön. Ett typiskt 70-talsområde med tråkiga rader av lägenheter, radhus, parkeringar och garage. Ett typiskt bostadsområde med ett centrum med affär, skola och pizzeria, och där taken är platta och husen saknar all form av utsmyckning. Allt byggdes för att det skulle vara praktiskt och demokratiskt.
Skolan till exempel har bara en våning, för att ingen skulle sitta över någon annan. Allt är platt och utbrett med en modul för varje årskurs. Kyrkan ser ut som ett hömagasin och taket har läckt in sedan det byggdes, så sakristian luktar mera mögel än av myrra.
Men det är den plats jag bor på och människor bor i sådana här, liknande områden över hela Sverige. Det är inte snyggt, men praktiskt och demokratiskt.
Jag ville dokumentera något som finns och som det är lätt att bortse ifrån. För att förstärka känslan är alla akvareller målade på kvällen, efter stängningsdags. När miljöerna är tomma på människor, endast spåren i snön talar om att någon överhuvudtaget funnits här.
Utställningen inleds med vernissage den 28 augusti på Galleri Aguéli, Blecktornsgränd på söder i Stockholm. Och den hänger där i en vecka.
Men det roligast av allt; i samband med utställningen kommer jag att ge ut en bok/utställningskatalog i samarbete med mina söner Anders och Jonas. Anders ska skriva en inledande text om sin uppväxt på Porsön, och en slags etnologisk betraktelse över sådana här glömda områden, som inte finns med när städerna gör reklam för sitt varumärke. Boken kommer att ges ut på Jonas nystartade förlag, så det blir ett riktigt familjeprojekt. Även Lars kommer att medverka och göra en affisch till utställningen.
Katalogen kommer att utformas och designas av Erik Olofsson i Umeå, en superduktig designer som har öga för bild och form. Han är för övrigt medlem i Cult of Luna, och en flitig samarbetspartner till sönerna. Akvarellerna är fotograferade av Erik Holmstedt här i Luleå, vilket borgar för hög kvalitet.
Så jag hoppas att alla bloggläsare som har möjlighet och vill, kommer till utställningen. Det känns verkligen kul med det här projektet, som har utvecklats tillsammans med sönerna och deras kreativa tankar. Naturligtvis har Karin också varit delaktig, det är hon som är min bästa kritiker och som avgör när en bild håller eller inte.
I och för sig ställer jag mig ofta frågan, vad ska det leda till. Ja, egentligen ingenstans. Det är väl alltid vägen som är målet!
******

16 kommentarer :

Elisabet sa...

Har man tur och inte har fått något arbete, nej, vad säger jag .., det var då det värsta ..., men om jag råkar vara ledig, då lovar jag att dyka upp!!

Kul!

Miss Gillette sa...

Den är ju rent ruggigt bra, bilden du visar (man anar influenser av en vis ... ;-) och det kan aldrig vara fel) och jag ska faktiskt skriva in datumet i almanackan för att försöka ta mig dit. Är du där på vernissagen och/eller fler av dagarna som utställningen pågår?

Grattis till detta kommande evenemang och till samarbetsprojektet!

Miss Gillette sa...

"influenser av en viss" skulle det vara. Jag kan ju inte stava.

Sven sa...

Elisabet: Du är så välkommen! Både med och utan jobb..:)

Miss Gilette: Tack! Du har rätt, inspirationen finns naturligtvis där från en viss...Han går ju inte att komma förbi.

Jag finns på vernissagen men jag blir nog kvar hela veckan, om det finns andra dagar som passar bättre.

Agneta sa...

Kul att ni gör så mycket tillsammans!

Antar att jag inte hittar några förfäder denna gång, men väl deras marker.

Love, literature and gardening sa...

Den 28 aug är denna bloggläsaren i Liverpool på Beatle Week 2010 o vore jag inte det ligger ändå Sthlm 60 mil bort. Men vad det lider skulle jag uppskatta se fler akvareller på bloggen för den första vi fått se är... Vilket ord ska jag välja? Jag skulle vilja säga läcker men det kanske kan missuppfattas för syftet med bilden var inte att den skulle vara det. Realistisk kanske men med akvarellfärger försvinner realismen i ett alldeles paradoxalt romantiskt skimmer.

(jag blir lite sugen på att måla själv. Undrar om akvarellfärgerna rent smulat bort efter 15 år i en pappkartong längst in i garderoben?)

Sven sa...

Agneta: Precis, det är dina förfäders marker, men nya hus..

Love, literature... Ok, det blir ju lite långt att åka. Jag tror inte att det blir fler bilder på bloggen innan utställningen. Men när katalogen blir klar så kan du skaffa den, där kommer alla akvareller att finnas.

Det är aldrig för sent att starta på nytt. Men köp nya färger, det är det värt!

Sven sa...

Agneta: Precis, det är dina förfäders marker, men nya hus..

Love, literature... Ok, det blir ju lite långt att åka. Jag tror inte att det blir fler bilder på bloggen innan utställningen. Men när katalogen blir klar så kan du skaffa den, där kommer alla akvareller att finnas.

Det är aldrig för sent att starta på nytt. Men köp nya färger, det är det värt!

Monica sa...

Intressant, ska skriva in datumet i agendan:-)

Sven sa...

Monica: Du är så välkommen!

smulan sa...

Jag önskar att jag hade haft möjlighet att se utställningen.

Ett stort Lycka till!
Smulan

Maja sa...

Fantastisk akvarell du visar! Jag gillar det realistiska, lite skamfilade, skitiga och sneda motiven, precis som "en viss" brukar göra sina akvareller.

Jag tröttnade på akvareller för att man alltid använde pastellfärger, målade så eteriskt att det blev för gulligt. Jag gillar dina akvareller och "en viss" för att ni vågar både använda färgen täckande och genomlyst, samt ta i med mörka och skitiga färger.

Jag ska göra vad jag kan för att gå på utställningen. (såg ju den förra)

Sven sa...

Smulan: Tack så mycket.

Maja: Jo, det håller jag med om, akvareller blir ofta för gulligt. Alla motiv till den här utställningen är kvällsmotiv, efter 20.00. Människorna är inne och ser tv, endast spåren i snön finns kvar. Mörkret har lagt sig över hela grannskapet.

Ja, jag minns att du var förra gången under veckan. Blir väldigt roligt om du kan komma igen.

Milla sa...

You have another exhibition of your acquarelli? Congratulations, Sven!!

Your works have always such beautiful light in them.

Ulrika sa...

Jättekul med en utställning om Porsön! Jag ska länka till din blogg också.

ab sa...

Nu var jag där igår och träffade dig på vernissagen och såg din fina utställning! Tack!