1 april 2010

Betraktelse

Påsken är numera långt ifrån det kristna budskapet, att Jesus dog på korset för våra synders skull. Gud offrade honom, lade alla våra missgärningar på hans axlar och lät honom dö för vår skull. Men tydligen hjälpte det inte, fortfarande syndar vi allt vad vi förmår. Och de största syndarna verkar vara de katolska prästerna som i årtionden förgripit sig på pojkarna som sökt sig till kyrkan.

Det är väl därför som vi inte längre tycker det är så viktigt, det där med att just Jesus dog. Synderna blev ju ändå kvar här på jorden och särskilt inom kyrkan.

De värsta synderna är kanske ändå underlåtelsesynderna. När som prästen i Bjästa känner sig så god och helig att han släpper in den stackars pojken som våldtagit flickan in i kyrkan på skolavslutningen. Han tyckte att det var en fin manifestation när pojken delade ut blommor till klasskamraterna. Han tänkte väl att det var bra att släppa in även syndarna i synagogan, det gjorde ju Jesus också. Men den här gången var det inte så smart. Offret, den våldtagna flickan blev varken sedd eller trodd, och vågade inte ens gå på sin egen skolavslutning.

Nej, det värsta är nog inte underlåtelsesynderna, det är nog hatet från den efterföljande mobben. Alla de människor som anonymt hotat och hatat, först flickan för att hon ansågs ljuga, sen pojken för det han gjort, sen prästen för hans underlåtenhet och sedan hatet mot alla innevånare i Bjästa. Självgoda människor som sitter hemma i lugn och ro och spyr galla över personer som döms på grund av tv-program och tidningsartiklar.

Dessa nätmobbare står i första ledet på vägen till Golgata och skriker sig hesa, precis som judarna gjorde när Jesus släpade korset på väg att offras av Gud för våra synders skull. Numera är det Uppdrag granskning med Janne Josefsson i spetsen som tagit Pontius Pilatus plats. Vem som blir offret nästa gång är det ingen som vet. Precis som i Jerusalem kan den gode bli dömd ena dagen medan rövarna skonas. Dagen efter kan det vara tvärtom.

*******

Andra bloggare om , ,

9 kommentarer:

Joakim sa...

Okej.. och vad är själva poängen om jag får fråga?

Leva sa...

I morse hörde jag teologen Lina Sjöberg prata i "Tankar för dagen" om det absurda i att Abraham visade att han var värdig sin Gud genom att säga "okej" till att han skulle behöva döda sin son... att människan ska vara lydig verkar vara den enda viktiga gemensamma nämnaren inom de stora monoteistiska religionerna. Vilket får en att misstänka att det är helt vanliga, egennyttiga, inkonsekventa, svart-vit-tänkande människor som har hittat på hela gudsgrejen... ;)

Funderade också idag på om "politisk korrekthet" är något som människor som faktiskt HAR ett samvete, tar till mest för att försöka hålla styr på sina egna själviska eller omoraliska tankar. Det verkar helt enkelt vara osannolikt svårt för människor att leva i enlighet med "godhetsprinciper"... det verkar vara inbyggt i människan, på något vis.

Undrar varför?

Sven sa...

Joakim: Att vi alla sitter i glashus och vi borde vara försiktiga med hur vi kastar våra stenar.

Leva: Hoppas du ser Jonas Gardells serie Åh herregud. Den är väldigt bra och han undersöker ju denne grymme gud, som bibeln talar om. Han pratar särskilt om det här med att Jesus offras, som om han vore ett lamm.För att blidka Gud. Det är ju samma tema som Abraham, att sonen måste offras.

Politiskt korrekthet, det är väldigt inne idag. Alla springer åt samma håll, för att sedan plötsligt vända, och springa åt andra hållet.

Maja sa...

Jag tycker att det är märkligt att vi som anser oss stå för det goda, stå på de svagas sida, så snabbt kan svänga och själv bli en mobb. I det godas namn. Hur svårt är det att se att alla inblandade i Bjästa-historien är offer?

Tänker oxo på de nykristna i USA som mördar gynekologer för att rädda ofödda foster från abort. Förskräckligt vad som kan ske i "de rättfärdigas" namn.

Och hur kan man komma på något så dumt som att döda sin son för att andra skall bli goda? Det är så genomkorkat att det helt har frälst mig från religionen.

Sven sa...

Maja: Ja, precis, det är mycket som är märkligt. Svårt att det skilja det goda ifrån det onda.

Bror Kajsajuntti sa...

Sven!
Jag vet ej om du minns mig. Jag blev glatt överraskad när jag fann din krönika i senaste Grus & Guld och ser att du skriver.
Jag skall titta vidare i din blogg. Själv har jag mer eller mindre lagt av med min blog www.metrobloggen.se/krattan menjag fortsätter med min tidskrift, som dåligt uppdaterad även finns på internet: www.krattan.se
Jag är ibland uppe i Harads där mina föräldrar har ett vinterbonat hus i Bjässand.
Trevligt att du också är uppväxt på Örnäset.
Hälsningar
Bror Kajsajuntti

Bror Kajsajuntti sa...

Hej Sven!
Jag upptäckte sedan att det inte var du utan din kompis som bott på Örnäset.
Bror

Sven sa...

Bror Kajsajuntti: Hej, jo nog kommer jag ihåg dig, ser dig på stan ibland. Jag har också hört talas om din tidskrift men jag har tyvärr aldrig läst den.

Ja, du såg att det var inte jag, utan Anders Viklund som det handlade om, uppväxt i Bodträskfors.

Cecilia sa...

Det har hänt mig att någon ung människa kmmit fram till informationsdisken och frågan om det "finns nå't om det där med Gud och allt eländesom finns i värdlen". Gå till uppslagsboken och slå upp teodicé säger jag då, för man ska ju alltid ha ett svar. Men inom mig kokar det av diskussionsuppslag och framförallt en undran över om och vad den unga mänskan hittar som svar på frågan.