lördag, mars 06, 2010

På besök

När vi hälsar på våra söner då brukar vi först gå och handla mat, så att det finns hela helgen. Ungdomar har ju inte samma behov av fasta tider för mat, sömn och toalettbesök. Som medelålders är det i princip det enda jag tänker på, att lunch och middag infaller på rätt tid. Ungdomar kan ju äta när de blir hungriga och låta sånt som hur det känns, få styra tillvaron. Sånt gör jag inte längre, jag följer enbart klockan.

Jag brukar också se till att det finns reservrullar av toapapper, i den kvalitet som jag är van vid. Det är inte så konstigt att ett tvåpersonershushåll som plötsligt blir fyra, ganska snart får brist på vissa konsumtionsvaror.
När maten är intagen så räcker det sedan med att bara sitta i köket eller vardagsrummet tillsammans. Vi brukar prioritera varandet. En dags utflykt till Borås räcker långt, varje dag behöver ju inte vara full av aktiviteter. Det är ju ändå sönerna som vi kommit för att hälsa på.

På den här resan hade jag väldig otur. Jag bestämde mig för att bara ha två svarta tröjor med mig, identiska och inköpta på Dressman. Då kunde jag se så där halvfinklädd ut, med skjorta och tröja utan att sticka ut särskilt. Men tyvärr visade sig att den ena tröjan hade ett litet hål på högra ärmen så i morse tog jag den andra. Och nu har jag till min förskräckelse upptäckt att den också har ett hål ungefär på samma ställe. Mycket märkligt.

Jag vet inte hur jag ska göra med tröjan. Det kanske går att hålla armen tätt mot kroppen resten av resan, så att inte hålet syns. Jag ångrar mig lite att jag denna gång reste med så lätt packning. Det verkade ju så smart när jag for hemifrån.

5 kommentarer :

Elisabet sa...

Tack för dagens goda skratt. Eller aftonens. sigge nilsson - katten - undrade vad matte höll på med och kom farande från köket .., stod sedan och tittade på den skrattande madamen och såg fundersam ut .-)

En av pv:s bästa sidor, är att han är så förutseende. Här finns oftast dubletter av det mesta, även toalettpapper. Jag tycker att det är helt underbart tryggt, medan en god vän menade att det var tvärtom; ett tecken på otrygghet, detta att måsta ha reserver.

Men mig passar det bra.

Ibland går jag till hallen och öppnar dublettskåpet (en slags garderob) och så står jag där och beundrar toalettpappersförpackningar, fem refillpack av Via tvättmedel, två tuber tandkräm och lite annat.

Det känns JÄTTEBRA ,-)

Såja.

Nu kan intet hemskt hända.

Love, literature and gardening sa...

Två likadana tröjor från Dressman! Så tryggt! Men det finns Dressman i Gbg också. Bara slinka om o köpa en tredje. Tänk du behöver inte ens omaka dig in i provrummet.

Fast jag undrar om jag inte reklamerat tröjorna som gått sönder på samma ställe. Då kunde du få 2 nya gratis.

Ingela sa...

Du får väl börja luta dig på andra armbågen också...

Monica sa...

Kanske du kan sy ihop hålen? Är de små och på samma ställe kan det då vara från larmet som suttit på tröjan och tagits bort för våldsamt?
Tycker du ska gå till Dressman, visa dem och få 2 nya. Sådant hade jag personligen väldigt svårt för tidigare, tänkte väl att jag själv orsakat en skada t ex. Men så köpte jag en dyr, läcker skidoverall till dottern, hon som är ett under av varsamhet drog upp dragkedjan och den var obrukbar sedan. Gick genast till butiken, ville ha en förklaring, fick det. Overallen av högsta klass, dragkedjan kass sa de. Så gott som rubbet skulle skickas tillbaka och reklameras. Varsågod, välj vilken ny overall ni vill sa de också. Jag som nästan inte tänkt gå tillbaka med den. Nu gör jag det alltid.

Sven sa...

Elisabet: Ja, det är svårt att skilja på vad som är utslag av trygghet eller av otrygghet. Jag är som du och PV, trivs när man har lite på lager. Det är svårt att lära gamla hundar...

Love,literatur and gardening: Det har slagit mig den möjligheten, att köpa en tredje likadan. Men jag har lyckats undvika det. Det är ingen som lägger märke till hålet om jag håller armen i en vis vinkel. Och idag åker jag ju hem.

Maja: Ja, kanske det. Att det beror på att jag hänger bara på ena armbågen. Bra tips!

Monica: Nej, jag går aldrig tillbaka med något, och tror inte att jag skulle ändra mig heller som du har gjort. Fördelen med Dressmantröjor är ju att de är så billiga att man i stort sett kan slänga dem när man kommer hem från affären.

Läs gärna ett tidigare inlägg om Dressman här:
http://promenaderochutflykter.blogspot.com/2008/11/women-dress-man.html