fredag, mars 05, 2010

Lerin idag

Idag är jag i Göteborg, vi är här för att hälsa på våra söner. Just nu planerar vi att åka till Borås kl 11.40 för att se på Lars Lerins utställning där. Det är sista helgen som utställningen visas där.

Jag har förväntningar. De är höga. Jag föredrar att ha höga förväntningar på kulturella upplevelser istället för att enbart njuta av vad konsumtionssamhället har att erbjuda; förväntningar på nåt nytt och sedan besvikelse efter att man köpt varan. Sedan längtan igen efter nåt nytt. Konsumismens onda hjul.

Idag inför jag köpstopp för mig själv, så att jag obehindrat kan gå genom Nordstan utan att lockas av alla varor. Jag försöker se varor som sådana de snart skall bli, som sopor.

Möjligtvis kanske jag stannar till vid en korvkiosk. En mosbricka sitter aldrig fel.

10 kommentarer :

Turtlegirl sa...

Exakt!

... snart bli sopor! Så tänker jag också. Slit och släng, köp och köp.

Mycket bättre bara flanera och slå sig ner med en mosbricka. Klokt tänkt!

Sen så pricken över I:et! Bäste herr Lerin. En annan gång kanske Du svänger förbi hans utställning här i mina trakter. Rekommenderas varmt!
Jag ska nog ta en sväng dit i sommar igen och ta med M. Han behöver se lite konst också ;-))

Fortsatt Fin Gbg dag!

Vasaloppsamatören sa...

På pricken.

Problemet är när man är tillsammans med en man med ekorrmani .., som inte tror att något kan slängas.

Själv har jag knappt nånting och aldrig har jag känt mig så fri.

Så är det .-)

(Men han har tusen andra goda sidor, så det jämnar ut sig och köpsugen är han inte .., det är bara det att inget slängs.)

Miss Gillette sa...

När det gäller Lars Lerin går det inte att ha för höga förväntningar. Jag säger som turtlegirl: åk och se den permanenta utställningen på Laxholmen i Munkfors (jag antar det var den som åsyftades?). Jag bor inte riktigt nästgårds men kan göra, och gör gärna, en dagstur dit. Det kan man förstås inte om man bor i Luleå, fast det är en bra bit närmare än till Borås i alla fall. ;-)

Agneta sa...

Borås är en skulpturstad, men det vet du säkert.

Sven sa...

Turtlegirl och Gilette: Ja, Lerin var fantastisk. Starkt, mörkt och otroligt skickligt. Jag hoppas att jag snart kan besöka hans museum på Laxholmen. Det är ju inte direkt nästgårds för mig, men som sagt, det är inte Borås heller.

Jag känner mig väldigt tillfreds just nu efter en stor konstnärlig påfyllning. Det var fullt med folk i museumet, kulturtanten var rikt representerad. Mycket trevligt!

Vasaloppsamatören: Ja det är många som har svårt att slänga. Men det är nog ändå bättre att man har svårt att köpa..:)

Agneta: Det visste jag inte men jag upptäckte det idag när vi promenerade genom staden. Många skulpturer överallt.

Love, literature and gardening sa...

Aha har du också söner i Göteborg - så trevligt. Så snart termometern är över nollan ska jag upp och hälsa på min lille juridikstudent där igen.

Nordstan kan knäcka vem som helst - även mig som är en driven shoppare - det är en helt fruktansvärd miljö helt enkelt. Men det finns mysiga shopping-gator runt domkyrkan.

Mycketntressant idé att se prylarna på butikshyllorna som blivande sopor!! Ska se om det är nåt som biter på mig.

Agneta sa...

Veckans antikrunda sändes fr Borås. Programmet innehåller en skulpturrunda.
http://svtplay.se/t/102764/antikrundan

Maja sa...

Köp en Lerin att ta hem och en halv special i korvkiosken så får du njuta både i stunden och framledes.

Brorsan sa...

haha, ja här i Luleå äter vi också korv. Sen ni åkt i förrgår har jag ätit tre stycken, dels var det sportlovspris på Pontusbadet sen köpte jag och Emely korv till frukost när vi for o handlade frukost på Kvantum.

Sven sa...

Love, literatur and gardening: Skillnaden är att du åker upp och jag åker ner för att hälsa på. Så är det här i livet, upp och nergångar. Och för mig är temperaturen nästan alltid högre när jag hälsar på sönerna....

De är fint att ha sönerna i Göteborg eller hur, jag trivs i den här staden.

Agneta: tack för tipset.

Maja: Haha, en bra idé. Köpa en Lerin för 100 000 kronor en dag som jag har köpstopp!

Brorsan: Låter fint att ni äter korv. Det känns bra att jag kunnat förmedla det som är viktigt här i livet till dig min son. En femkronorskorv den är alltid värd sitt pris!