måndag, mars 22, 2010

En resa tillbaka i tiden

Varje människa är en berättelse, en historia som är unik och personlig, men ändå allmängiltig. De öden som vi bär inom oss formar inte bara oss själva utan bildar också vår gemensamma kultur. Vi lever inte i någon absolut sanning utan våra erfarenheter färgas hela tiden av upplevelser, de känslomässiga avtrycken, som händelserna i livet ger oss.

Men livet pågår inte bara i vårt inre, utan det äger också rum på speciella platser. Vårt minne sitter faktiskt inte bara i vår hjärna utan vi förlägger gärna minnesfragment i husen, landskapen, vägarna, broarna, dikesrenarna och skogsbackarna. Men främst i husen där vi växte upp, där finns våra viktigaste minnesceller.

När min vän Anders, eller SnickarAnders som han kallas, fyllde 60 år, ville han visa dessa platser. Istället för en stor fest hyrde han en buss och tillsammans med barn, barnbarn och släktingar, åkte han runt på en guidad tur till barndomens trakter. Någon månad senare blev Karin och jag inbjuden att följa med på en privat visning med bil och med samma upplägg; att besöka de platser Anders vuxit upp på och få höra honom berätta sin egen historia.

Tillsammans med Anders och hans fru Ulla-Carin åkte vi så en dag i februari till Bodträskfors, Harads och Örnäset i Luleå, och besökte det platser där han vuxit upp.

Jag filmade och fotograferade och har satt ihop nedastående film. Det var aldrig min mening att dokumentera hela berättelsen, det vore omöjligt, men ville ändå spara vissa fragment av det som vi fick vara med om under dagen. Främst husen som han bott i och där själva uppväxten ägt rum. Det var fascinerande att höra Anders berätta om och visa sina barndomstrakter och jag är evigt tacksam för att jag fick möjligheten att vara med på hans resa tillbaka i tiden.



*******

Andra bloggare om , ,

11 kommentarer :

Anonym sa...

Om du tar med honom på en liknande resa genom ditt liv lovar jag att bjuda på fika eller mat.
Det som passar bäst....
Hoppas du vet var i Husum jag bor?

//Kenneth

Sven sa...

Kenneth: Jamen tack för det. Jag kommer gärna på fika eller mat till dig. Bor du kvar i gula huset i kurvan, med stora altanerna?

Anonym sa...

Ja det gör jag..men med en liten ändring.
Nämligen färgen....var visst nåt "cappucinofärgat"enligt min alldeles egen expert.
Välkommen....

Miss Gillette sa...

Vilken alldeles enastående idé! Tack för tipset!

Monica sa...

Vilken fantastisk idé och att dela den med nära vänner!

Sven sa...

Miss Gilette och Monica: Ja, ett underbart sätt att fira sin födelsedag på. Rekommenderas å det varmaste.

Em! sa...

åh tack som tusingen du! vad glad jag blir. tack ! :)

Elisabet sa...

Det är mycket möjligt att din hustru är Norrbottens mest kreativa kvinna, men om inte .., så är det inte speciellt svårt att förstå var din son har fått all sin påhittighet ifrån.

Ja, jag tänker på ljudboken.

Så himla finurligt detta filmande var .. med stillbilder och närbilder mitt i alltsammans .., ååå, så jag önskar att jag kunde göra sånt!

Nåja.

Nån gång ska jag lära mig.

Och tack för dom här härliga dryga tre minuterna, en solig dag i mars.

Sven sa...

Elisabet: Tack Elisabet, du är verkligen en riktig glädjespridare! Pv är en lycklig människa som snart får dig upp till Halland :)

Ja, kreativitet har nog alltid prioriterats i vår familj och jag och min fru har nog tillsammans alltid mer trott på positiv förstärkning än på begränsningar. Och nu får vi verkligen lön för mödan, med alla projekt som sönerna genomför. Det är kul!

Att göra film är inte så svårt om man har ett bra program. Men det tar väldig tid. Och nu ska jag snarta slänga min gamla PC i väggen och köpa en Mac. Och slippa allt krångel med PCn i fortsättningen.

Och nu går jag ut i solen en stund, det är en härlig dag. Dagsmejan är här och jag har accepterat våren.

Karin på FOX sa...

Hamnade här från Elisabets blogglänk till din bild av vinterharen.
Fantastisk idé att göra en sån här film. Vilken underbar berättelse! Tack för tjuvtitten. Jag har också tittat runt bland foton och akvareller.
Återkommer gärna!

Sven sa...

Karin på FOX: Välkommen hit!