söndag, mars 14, 2010

Allt går igen

Min far tvättade aldrig sina kläder. Han hängde aldrig upp tvätten på tork, strök aldrig sina skjortor och vek aldrig några lakan. Min far planerade aldrig matsedeln, lagade aldrig maten eller diskade porslinet. Han skakade aldrig mattorna ute på bron, han damsög aldrig och skurade aldrig golvet. Min far bytte aldrig en blöja, torkade varken bajs eller spya.

Det behövde han inte. Han hade nämligen en hemmafru. Det var en perfekt lösning för en man på den tiden. Hemmafrun skötte alla uppgifter som en man behövde få uträttade för att han skulle slippa leva i sin egen smuts och misär.

När jag själv skulle söka mig en kvinna att leva med, så hade det hunnit bli 70-tal och hemmafruarna hade tagit slut. Nu arbetade även kvinnorna ute på arbetsmarknaden och kunde inte längre sköta allt. Jag tillhörde väl den första generationen män som var tvungen att börja tvätta, städa, laga mat och byta bajsblöjor. Vi hade nu bestämt att vi ville vara jämlika och dela på det praktiska.

Jag intog den ståndpunkten att även en man skulle kunna klara sig själv. Hålla kläderna rena, kunna stryka sin skjorta och inte behöva svälta ihjäl. Att vi män skulle frigöra oss från det förtryck som vi varit utsatta för under århundranden; att ständigt vara beroende av en kvinnlig assistent, moder eller hustru.

Det gick väl si så där med med jämlikheten. Min generation, nu i femtioårsåldern, "hjälper gärna till" i hushållet men huvudansvaret ligger fortfarande kvar på kvinnorna. Det är fortfarande långt kvar till den jämlika fördelningen av hemmets sysslor.

Men det verkar som om det ändå går framåt, om än sakta. De yngre som nu har barn, där är trycket högre på männens delaktighet. Det går inte längre för männen att komma undan.

Men man ska inte underskatta strukturerna i samhället, mäns privilegier tar nya vägar. Nu när vi inte längre kan lägga bördorna på hemmafruar eller hustrur så finns det andra lösningar. Vi låter helt enkelt kvinnorna starta egna små företag och så anställer vi dem istället! Då kan de fortsätta städa våra hus, tvätta våra kläder och stryka våra skjortor. Och så tar vi pengar från skatten och subventioner det hela, precis som hemmafruarna subventionerades med sambeskattningen.

Inom några år är nog det nya systemet fullt utbyggt. Precis som min far behöver män i fortsättningen aldrig tvätta sina kläder. Aldrig hänga upp tvätten på tork, aldrig stryka sina skjortor och aldrig vika några lakan. De behöver aldrig planera matsedeln, aldrig laga maten eller diska porslinet. De behöver aldrig skaka mattorna ute på bron, aldrig dammsuga och aldrig skura golvet. De behöver aldrig byta en blöja, varken torka bajs eller spya.

Det enda som behövs i fortsättningen är en kvinna med F-skattesedel.

17 kommentarer :

Ingela sa...

Du har rätt igen. Allt blir som föRUT.

Men det gäller förstås inte alla. Bara de som tjänar tillräckligt. Det gör nog inte låg- och medelinkomsttagaren trots avdraget.

Sven sa...

Ingela: Nej inte än, men det finns säkert många, i varjefall medelinkomsttagare, som snart kliver in i systemet.

Hans sa...

Då slår till igen.
Träffsäkert på det ena spikhuvudet efter det andra. Hammarslagen ekar.

Hans sa...

DU slår till igen.
Ska det vara.

Mvh Nyckfelstrisse

Sven sa...

Hans: Ja, det gäller att spika på. Det finns mycket att renovera!

bettankax sa...

Du är en mycket bra spikare med god träffsäkerhet. Och inte är det mycket nytt under solen även om det görs mer eller mindre tappra försök att hitta trendiga(RUTiga) förpackningar.

Bert sa...

Jag tycker det är stor humor hur den nuvarande regeringen försöker få det hela att se ut som Sveriges räddning från arbetslöshet.

Samtidigt presenterades så sent som i helgen, en undersökning som berättar att 6 promille av de utförda arbetena och avdragen hade gjorts av låginkomsttagare. Sex av tusen.

Där har vi en bra bild över vad regeringen anser vara god politik som främjar arbetstillfällen och livspussel för ensamstående mammor och andra hårt drabbade.

Det är skamligt!

Cecilia sa...

Backlash. Dialektik. Marx till heders..... Har hittat en blogg som är läsvärd http://sorglosheten.se/- Hans program "livet och döden" i P1 är härvärt- Webbradion om man missar....

Maja sa...

Vilken fantastisk slutledning Sven. Javisst är det precis så.

Sven sa...

bettankax: Nej, inte mycket nytt under solen.

Bert: Det är så mycket bluff med allting. Även den undersökning som du hänvisar till, beställd av Agenda, har fått kritik för att vara tendensiös. Det är verkligen svårt att tolka tillvaron numera. Men det får vi hjälpa till med, du och jag Bert, via våra bloggar.

Cecilia: Jag är tacksam för dina fina tips, den där bloggen verkar vara helt i min smak!

Maja: Ja, precis så är det. Tror jag. (ödmjukt)

Anonym sa...

Kan bara instämma, lysande beskrivning.
Samtidigt som det kan vara svårt att motivera ett ROT-avdrag men inte ett RUT-avdrag.
Varför inte ett avdrag om man anlitar en bilverkstad, en frisör eller egentligen vad som helst.

Kanske helt enkelt ta bort moms på alla tjänster???

Thomas i Halland

Sven sa...

Thomas: Jo, jag tycker att det är skillnad; att det basala som mat, hygien, tvätt och städning, ska man klara själv. Annars blir det lätt en hustru eller anställd kvinna som gör det. Det skapar ojämlikhet. Däremot att tex installera el, lägga våtrumsmattor eller laga motorn, det behöver inte alla klara, och man kan leja utbildat folk.
Det är en princip som jag hittat på, och levt efter sedan jag flyttade från min mamma när jag var 19. Hon hade skött allt åt mig under hela uppväxten.

Anonym sa...

Håller med fullständigt. Ett litet tips; läs kolumnisten och författaren Lena Anderssons inlägg i DN 11/3 med rubriken "Hemmets makt", ett lysande inlägg tycker jag. Finns på webben.
Och än en gång: tack för alla dina begåvade texter. Så härliga att ta del av.
Kerstin i Täby

Elisabet sa...

Ja, här är då en som mer än gärna skulle anställa en städerska, bara jag hade pengar så.

Jag tycker INTE att det är en självklarhet att man måste utföra sånt som städning och tvätt själv.

Jag tycker att städerskornas status borde uppvärderas nånting alldeles kolossalt!

Tänk, vilket viktigt arbete de utför!

Och till alla gamlingar som inte kan eller orkar städa själva, borde det verkligen subventioneras och det rejält - städhjälp - menar jag.

Hemtjänsten har ju aldrig tid, dom får bara någon halvtimme varannan vecka för städning och hur rent blir det då?

Höginkomsttagare har nog råd att anlita städhjälp utan att få det hela subventionerat.

Dessa har väl råd ändå.

Sven sa...

Kerstin: Tack för det tipset. Den artikeln har jag missat, men jag brukar gilla det Lena Andersson skriver.

Elisabet: Bra att du kommer med lite andra åsikter också. Det är ingen lätt fråga, det finns ju ingen sanning. Men du skriver "städerskorna" och inte "städarna". Och jag ville peka på att frågan inte är könsneutral. Men naturligtvis skall gamla och funktionshindrade ha hjälp med städning.

smulan sa...

Bra skrivet Sven!

Här är ännu en av dem som beundrar städerskor/städarna så kolossalt! Vad duktiga och ovärdeliga de är! Eftersom jag själv inte är städintresserad har jag ofta önskat en städare i mitt hus. Samtidigt så tycker jag att var och en ska ta hand om sin egen "skit", och jag (ibland "vi" ;)) gör det också.

Rutavdraget är enbart för dem som har pengar. Dit hör i alla fall inte jag!

Sven sa...

smulan: Ja, då tycker vi lika. Att vi helst inte skulle vilja städa men gör det ändå. En bra och mogen inställning!