onsdag, februari 24, 2010

Eviga riket ute nu



Igår kom boken "Eviga riket" ut. Det är min son Anders som skrivit texten som handlar om Hr Holger Nilsson från Yttre Åkalla utanför Umeå. Boken är utgiven av heavy metal-bandet Cult of Luna, där Anders spelar klaviatur. Det är inte bara en otroligt vacker bok, det är också en ljudbok med inläsningar både på svenska och engelska. Den svenska texten läses av Sara Arnia, naturligtvis på ett fantastiskt sätt. Hon gör nästan en radioteater av det hela, där hon spelar alla de olika rollerna. Till berättelsen finns också nyskriven musik av Cult of Luna samt underbara illustrationer av konstnären Joris Vanpoucke.

Ni kan höra en intervju med Anders från gårdagens SR Norrbotten här!

Om ni vill köpa boken kan ni göra det här!

Jag lovar, den är värd sitt pris. Det är ett nästan osannolikt projekt som Cult of Luna gått i land med; att blanda mytiska berättelser med tung metalmusik, och ge ut allt i form av en ljudbok. Det är verkligen ett projekt som vidgar och överskrider konstnärliga gränser.

******

Andra bloggare om , , ,

8 kommentarer :

Elisabet sa...

Jag försöker lyssna till inslaget/intervjun, men se det går inte, däremot får jag upp Radio Norrbotten i direktsändning.
Hmmm.

Men ljudboken är vacker (liknar nästan en bibel ...) och din son har ett ännu vackrare namn ,-)

Jag får försöka igen lite senare.

Sven sa...

Elisabet: Om du trycker på länken "Anders Teglund om Eviga riket" då ska webradion köra igång inslaget. Men du kanske har samma fel som jag hade, att det inte gick att lyssna på gamla radioprogram, bara i realtid. Det berodde på att jag saknade ett pluginprogram till Google chrome. Man kan ha samma fel om man har Firefox också.
Om du har det felet, gå hit för hjälp:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2321&grupp=4871&artikel=3432620

Leva sa...

Jag tycker att han/de är väldigt duktiga. Det låter väldigt bra, texten ihop med musiken... Har sett i en tidning nära mig att det varit en del ifrågasättanden om dagbokens äkthet, och vet inte riktigt var den diskussionen har landat. Men det är viktiga är väl att den konst/musik/författande som man gör är bra, eller givande för andra att ta del av... det tycker jag i alla fall.

Kul är det att få ta del av det här. Ni är talangfulla i er familj, som sagt! :)

Sven sa...

Leva: Jo, det har varit en diskussion om dagboken finns eller inte. Men jag tycker heller inte att det är så viktigt, utan att det är kvalitet på konsten som är det viktiga. Och de är ett väldigt kreativt gäng, Cult of Luna, de gör fantastiskt musik, annorlunda och spännade. Precis som den här boken är.

Du som bor i Umeå kanske har haft möjligheten att se dem uppträda?

Maja sa...

Boken fick bra reklam via Kulturnyheterna igår.

Agneta sa...

Kul!

Sven sa...

Maja: Jo, jag såg det, ett fint inslag.

Agneta: Ja, det är roligt.

Cecilia sa...

Trist debatt i VK och annorstädes - men snyggt skrivet i DN (Hansson) igår - eller var det i förrgår...
Författaren har friheter - ars poetica - men frågan är om grabbarna gjort det svårt för sig med bakgrundshistorien.... även om jag kan tycka att det förstärker det lite mytiska/mystiska.... och jag tycker att fiktion och verklighet är två olika dimensioner där det ena kan fördjupa det andra, men det verklige har inte förstahanstjing på upplevelsen. Om du förstår vad jag menar. Rent kryptiskt alltså. åter till jobbet...