söndag, augusti 02, 2009

Att ha roligt

Vad är det som är roligt egentligen?

Vi lever i en hedonistisk kultur där vi uppmanas att ha roligt och njuta av tillvaron så mycket som möjligt. Det är nästan som om livets mening har blivit att ha roligt och andra värden har skjutits i bakgrunden. Från alla hörn av vårt samhälle erbjuds njutningar i alla former vare sig det gäller resor, mat eller underbara spa. Ha roligt! Njut av tillvaron!

Men hur ska vi nånsin kunna komma upp till de krav på att ha roligt som finns. Det har blivit som om den hedonistiska kulturen utövar ett slags förtryck på oss människor, och många av oss är ständigt oroliga om vi verkligen har tillräckligt roligt. Har jag det tillräckligt skönt på min semester? Är jag tillräckligt lycklig? Har jag en bra självkänsla? Är mitt hem tillräckligt snyggt och väldesignat för att jag ska kunna känna mig nöjd?

I helgen har det varit Luleåkalaset, en av alla dessa stadsfester som finns på sommaren, och som erbjuder kalas, fest och att ha roligt. På ett sådant kalas kanske man kan få svar på vad som är roligt tänkte jag, och gick omkring och tittade på vad folk hade för sig. Det som är slående, och som verkar vara genomgående tema för dessa stadsfester är ätandet. Efter alla gator, i alla gathörn, finns hundratals matställen uppradade. Man serverar snabbmat av alla möjliga sorter med ursprung från hela världen. Det är alltså tydligt att äta är en av det roligaste man kan göra på dessa fester. Men hur många gånger kan man äta under en kväll; fyra eller fem gånger kanske? Tillsammans med fyra, fem starköl är nog det bästa receptet på en rolig kväll.

Många kanske tror att det är musiken som drar folk till dessa fester. Men hur roligt är det att stå på en stor parkering tillsammans med folk som bara tänker på att äta, och försöka lyssna på nåt band som flesta verkar ointresserade av eftersom de bara går fram och tillbaka hela tiden och pratar i sina mobiltelefoner.

Jag tror att det är dags att skapa en motkraft till det hedonistiska förtrycket. Vi behöver inte ha roligt jämt, inte njuta oss fram i livet. Bättre är att leva balanserat tillsammans med de dagliga rutinerna, och låta upprepningarna ge den harmoni som vi behöver. Då först kanske vi förstår vad som egentligen är roligt, och att man inte behöver ha det hela tiden.

8 kommentarer :

Elisabet sa...

Imorse sa jag att ..."å, vilken underbart härlig helg det här har varit!"

Vad hade vi gjort?

Ingenting.

Suttit ute i skuggan med kaffe och mandelkubbar och ingen fågelsång, förutom skatans tjatter.

En stund på stranden.
Dopp i ett manetfyllt hav.

Saltstänkta pussar.

Matjessill och färskpotatis till middag och plump på kvällen.

Total frånvaro av larm och skrik och fyllebråk, så där som det brukar vara på min gata här i stan.

Bara tystnad.

Nja, vi spelade Minnenas Melodier för pv:s 83-åriga mamma som, medan hon delade ut korten, sjöng med i "Gamla Nordsjön".

Sicken glädje.

Love, literature and gardening sa...

Ja du hur många gånger har jag inte hållit föreläsningar för sönerna att man måste ha tråkigt ibland för att annars kan man inte ha roligt. Jag tror inte jag sett något som helst tecken på att informationen gått in.

Vad jag kan hänga upp mig på är att alla tråkigt-dagar är borta ur kalendern; långfredagen t ex.

Men att äta som en social grej, det har det väl varit sen hedenhös?
Det var förresten lång artikel i SvD idag om vårt skuldtyngda förhållande till mat. Så det inte alla som tycker det är kul att äta!

Sven sa...

Elisabet: En sån dag som du beskriver, när man inte gör någonting, det är nog de bästa och roligstae dagarna!

Love,literatur and gardening: Mina söner är ganska bra på att ha tråkigt, t ex sitta i stugan i två dagar i hällregn, de brukar dom gilla. Man får vila från kraven att ha roligt.

Javisst, mat som social grej, men hur roligt är det att stå på gatan och äta medans dressingen droppar...;)
Tack för tipset om artikeln!

Anonym sa...

Apropå att ha roligt. Någon har sagt: Det är roligare att arbeta än att ha roligt!

Bert sa...

Jag har roligt jämt. Även när jag har tråkigt.

Nej, jag tror att vår rolighetsjakt är negativ. Tyvärr har den spillt över på våra barn och ungdomar också. De får aldrig ha tråkigt. Alltså kommer de till slut inte att uppskatta något "roligt". Det blir bara en utslätad tillvaro utan toppar och dalar.

Totte sa...

Du slår huvudet på spiken. Igen. Och låter oss få ta del av det. Stort Sven. Riktigt stort.tord

Leva sa...

Jag håll' me' du, jag... Säger som Alfons Åbergs farmor, när Alfons och pappa sitter och klagar över att de har så tråååkigt, efter jul när alla klappar är öppnade och lekta med och julgranen mest är ett barrlöst ris: "Det är BRA att ni har tråkigt! Jo, för när det är som allra tråkigast, så vet man ju säkert att det snart kommer att hända något så att det blir roligt igen!" (Så är det ju tyvärr inte heller alltid för alla, men jag tycker fortfarande att hon har en poäng - det som hon vill åstadkomma händer också, Alfons och pappa börjar låta hjärnan jobba för att komma på roligheter... :))

Balanserat liv, det tror jag också är bättre än berg- och dalbana för jämnan.

Sven sa...

Kan just nu inte svara på era kommentarer. Tråkigt men ändå bra. Återkommer.