måndag, augusti 10, 2009

Alkberg på Luleåkalaset



Jag kan inte låta bli att filma när någon av mina söner spelar på scenen. Denna gång är det Jonas som går igång med rockabilly-riff tillsammans med Mattias Alkberg, Angelica, Christian och Kalle. Det är ju egentligen hopplöst att filma dessa konserter, jag står för långt bort så egentligen ser man bara publiken med tillräcklig skärpa.

Men det är inte fy skam det heller. Jag ser Jonathan, Einar, Edvin och Kalle som går omkring och kramas och dansar. Mats Wikström lyssnar mera isolerat och koncentrerat. Den här filmen fick mig att bli intresserad av vad som händer i publiken under en spelning. Där förekommer otroligt många sociala yttringar som är en följd av folksamlingen samt musiken och rytmen. Det kanske är det som är meningen med det hela.

Nästa konsert som jag filmar ska jag göra tvärtom. Ställa mig vid scenen och bara filma det som händer i publiken. Som en slags etnologisk undersökning.

Mest visst spelar är det en härlig musik som Alkberg presterar denna gång?

Läs andra bloggare om: ,

Inga kommentarer :