4 juni 2009

En ståndare på altan



Jag har aldrig varit intresserad av trädgårdsarbete, blommor och planteringar. Men som tur är är min fru desto mer passionerad och varje kväll gräver hon i rabatten och just nu växer det så det knakar på vår lilla radhustomt. Det är fascinerande hur mycket liv som kan uppstå och just nu är blommornas färger starkt lysande och drar till sig massor av insekter.

Man kan förstå varför Linné satt och räknade ståndare och pistiller, för att få grepp om det han såg. Att på manligt vis sortera upp tillvaron, och kategorisera allt i olika grupper och nivåer, var säkert nödvändigt för att han skulle kunna bearbeta sina känslor inför alla vackra växter, örter och blommor.

Själv behöver jag varken artbestämma, gräva eller plantera utan bara njuta av allt det vackra som spirar på baksidan, när jag sitter på altan och läser en god bok.

Läs andra bloggare om: , ,

15 kommentarer:

Elisabet sa...

Linné hade bombsäkert vänster tumme upp.

Analytisk och så.

Love, literature and gardening sa...

Ja du kanske inte är intresserad av trädgårdsarbete men jag måste säga att det sensuella i växtriket - det har du förstått helt och fullt. Fantastisk bild.

Leva sa...

Men... är det manligt, att sortera...? Om du inte gör det... och jag, som är kvinna, gör det...? :)

Jag kan både artbestämma och plantera, med glädje. Men kan också bara njuta av att det är vackert, och vara alldeles nöjd att sitta med en god bok... :)

Fast vänster tumme upp, har jag... ;)

Det låter som om du har det fint i alla fall. Det gläder mig.

Sven sa...

Elisabet: Ja, säkert, sån var han.

Love, literatur and gardening: Det är som om mitt inlägg passar perfekt till ditt bloggnamn, kärlek, en god bok och trädgård. Fina saker!

Leva:Du har helt rätt, att försöka dela in saker i manligt/kvinnligt det är dömt att misslyckas. Vi är alla en blandning av ståndare och pistiller....

Maja sa...

Men är det en slump att just Linné och Sven Hedin, som du tidigare skrivit om, vill kartlägga, systematisera, överblicka, se mönster, kunna förutse? Eller kan det ha att göra med det faktum att de är män?

Min tanke är att inte män per genetik har dessa behov utan fostras i vår kultur till att behöva känna kontroll. Kan det vara så?

Sven sa...

Maja: Du formulerar det så bra, precis så tror jag att också att det är!

Tiina Smeder sa...

Gillar det där med att på manligt sätt sortera för att kunna bearbeta sina känslor. Mycket sorterande blir det med alla känslor man har.

tiina sa...

Ja, alltså, nu var det Tord som skrev det där. Men han missade att byta avsändare...

Fast vid närmare eftertanke så sorterar jag fasligt mycket på nätterna i de perioder då jag är stressad. Men jag är ju lite manlig, jag.

Bert sa...

En malva, va?

Leva sa...

Jag är nog också ganska manlig, då... Jag tycker nog annars att är det NÅGRA som behöver försöka ha kontroll, med alla bollar som landar i deras knä, så är det väl kvinnor... men kanske var det inte så på Linnés tid?

Nja... jag håller nog fast vid att tro att en "sorterande" läggning är mer individuell, än könsbunden... :)

Sven sa...

Tord och Tiina: Ni verkar ha svårt att skilja mellan ståndare och pistill..;) Jag menar inte bara ett sorterande av känslor, eller problem utan att känslor uttrycks i tabeller och noggranna
beräkningar,anteckningar, i tekniska system. Det är manligt tror jag (dock ej genetiskt...)

Bert: Fråga inte mig...jag ska konsulterar Linné och återkommer,,

Sven sa...

Leva: Jag tror som Maja säger att det skiljer sig åt mellan könen, men inte kanske genetetiskt utan mer kulturellt. Men visst var det mer tydlig på Linnés tid när naturvetenskapen växte fram, då både naturen och människokroppen undersöktes i detalj. Det var män som höll i protokollen. Man ville ofta hitta en struktur, minsta gemensamma nämnare, i Guds skapelse. Jag tror att många män är avundsjuk på Gud, och vill gärna ta hans plats....

Sven sa...

Bert: Kejsarkrona är det! Enligt min fru...

Bert sa...

Aha - En Fritallaria. Men då fick du krypa för att få den där bilden. Eller kröka rygg, uppåt. Jag menar... Den där bilden är fotograferad underifrån.

Sven sa...

Bert: Precis, du är smart du Bert. Men jag har en vikbar skärm på min nya kamera, perfekt för nya vinklar!