måndag, maj 04, 2009

Bevara det fula


Jag bryr mig inte så mycket om kranen i södra hamn, om den ska vara kvar eller inte. Istället vänder jag emot all denna makeover-mani som pågår i samhället. Det har hållit på i tio år nu. Det började med husrenoveringar i bästa Timell-anda: helkaklade badrum, spejsade kök i borstat stål, trägolv i alla rum och golvvärme. Varje tv-kanal har sitt eget homestayling-program och tidningarna har sina hemma-hos reportage från vackra hem, där allt går i vitt eller där allt går i svart. 
Och det har spridit sig till städerna. Alla gator och torg har rivits upp och en armé av plattläggare har lagt sina stenar i kilometerlånga rader, träd sågats ner och sittplatserna i form av gamla soffor har ersatts av designade stenfigurer som inte går att sitta skönt på. Alla områden i staden skall genomgå samma makeover som trädgårdarna i villaområdena, ingenting skall få vara obehandlat, slumpmässigt eller fult. Man vill ta bort all oordning och införa det planerade och välordnade samhället.
Varför kan inte det fula få ha en plats i detta samhälle? Det struliga, skräpet och dess upplag,  de fula husen, de trasiga panelerna, de spräckta plattorna, det buckliga, det knöliga, det rostiga, det ofärdiga, det påbörjade men ej avslutade, det kvarlämnade på fel plats, det murkna....ja, det fula som lyser upp vår tillvaro och visar på att det finns en framtid, allt är inte redan perfekt!
Södra hamnområdet i Luleå, ett litet hörn av staden  som fortfarande är obearbetat av makeover-manin och som ännu har kvar sin stora asfaltplan, sina sneda staket,  sina vattengropar, sina högar av sand, den gamla kranen och så pricken över i:et; Fiskekyrkans förlegade och sunkiga arkitektur. Låt inte stenläggarfascisterna och landskapsarkitekterna ta över området och göra det snyggt och välplanerat. Lämna området ifred!
Det jag är mest rädd för är att politikerna ändrar sig och bestämmer sig för att behålla kranen och sedan rusta upp den till ett pseudomuseum, kanske med ett inbyggt fik med retrodesign. Enda utvägen tycker jag, är att behålla kranen och inte reparera den. Istället kunde man sätta ett stängsel runt den och stora skyltar där det står "obehöriga äga ej tillträde".  Och sedan inte ens släppa in Peo Rask. Då skulle det verkligen bli ett minnesmärke över den obefintliga sjöstaden Luleå. 

I Luleå är det snart bara Porsö centrum som fortfarande har kvar sitt oestetiska och fula 70-tal, plåtfasaderna och de platta taken, den grå betongen med graffiti.  De röda tegelfasaderna som spruckit sönder av fukt och kyla och där stenarna sakta spricker sönder och ramlar ner på marken, och som aldrig plockas undan. Det dåliga underarbetet som gör att gatan buktar upp och ner och låter gatlyktorna luta åt alla håll. De ödsliga lekparkerna med de stora asfalt-ytorna utan växtlighet. 
Detta underbara, fulsnygga Porsö centrum. Bevara det!  Och ge fan i att rusta upp det. Någonsin.
Läs andra bloggare om: , ,

7 kommentarer :

Bert sa...

Fast södra hamnplan är en skamfläck. Så är det bara. Gör park av den istället.

Love, literature and gardening sa...

Det är bara att inse att jag är fast i makeover-fällan. Modernisera, förändra, snygga till - yes! Paradoxalt nog kan jag ändå falla i trans över en gammal tegelbyggnad i förfall med rostiga redskap på gårdsplanen under ett täcke av ogräs. Så vackert!

Men jag tror inte du behöver bekymra dig på allvar. Det finns gott om fula 70talsmiljöer kvar. Jag hörde för ett tag sen om någon som inte fick lov att renovera sitt hus med grå eternitbeklädnad för det skulle bevaras som ett typexempel från sin tidsepok...

Sven sa...

Bert: Ja, vi tycker olika. Jag tycker mycket om platser som är undantagna från det vanliga perfektionistiska. En hamn till exempel brukar var ett sådant ställe, full med bråte och fula lämningar, containar. Tills det blivit renoverade och kallas Sjöstad eller nåt liknande. Och då flyttar de rika in där.

Love, literature and gardening: Roligt att du tar upp just det exemplet, jag som växt upp i ett eternithus! Jag är glad för att de bevarar dessa hus. Eternit, perfekt eftersom det är helt underhållsfritt.

Bert sa...

Jag håller med dig i viss mån. Men hamnplanen är nu bara ful och tom på liv, förutom fyllon som raglar omkring utanför den s.k. restaurang som finns där. Det avskräcker mig från att besöka området. Och så ska det väl heller inte vara?

Sven sa...

Bert: Nä, visst, det borde vara lite mer grejer där, som gör det mer intressant. Det är rätt tomt nu. Tänk om det gick att ha gamla husbåtar liggande vid kajen...som får frysa fast under vintern. Nåja, jag är ganska säker på att min åsikt är väldigt i minoritet och det kommer nog att bli som du vill; parkordninggjort. Och som vanligt får jag väl acceptera det som det blir :)

Bert sa...

Jepp - Blir det som jag vill, så är det i alla fall demokratiskt.

Hehe!

Teg sa...

helt rätt.