26 april 2009

Det som göms i snö...


Karin tycker att det är synd om storspoven eftersom den har så lång näbb att den inte kan komma riktigt nära någon annan spov. Hur vänslas de egentligen? Kanske kliar de varandras ryggar på två decimeters håll, och gillar att ha en viss distans. Det är nog därför som spovhonan lämnar hanen ensam så fort ungarna är födda, och låter honom ta hela försörjningsansvaret.


Men den långa näbben är bra på många andra sätt...

 till exempel när man upptäcker något ätbart ....


....i snön! 
Undrar vad det kan vara? 
En snöloppa kanske.

7 kommentarer:

Elisabet sa...

Åååå, så jag ler när jag läser det här ..-)

Jag tycker om dina skriverier.

Leva sa...

Det allra bästa med storspoven är dess drillande... det är vår, det! :)

Love, literature and gardening sa...

Såna hjärtsnörpande fotoserier på fåglarna! Snöloppor - finns det?

Sven sa...

Elisabet: Ja, spoven är lite komiskt faktiskt, med sin långa näbb. Lite glad får man bli.

Leva: Håller med, spovens drill ÄR våren!

Love,literatur and gardening: Jo nog finns snöloppor. Man kan bli biten på benen nu på våren, om man går barfota i snön. Men det kanske du inte brukar göra....:)

Milla sa...

You know, the first imagine I was sure was a picture, the second one I was sure it was one of your paintings! Och, those black dots on the snow...they confuse me eh eh

Sven, how do you manage to take pictures like these? They are so clear, so bright, and the birds...they look at you and they have words for you. How do you do it?

Sven sa...

Milla: Det var ett speciellt ljus den dagen, det är foto men ser nästan ut som akvareller. Fågeln gick omkring nära vägen när jag kom cyklande, jag stannade och fotade continues, många serier. Så är det bara att plocka ut några bilder.
Tyvärr har jag nu tappat min kamera i marken, så den är sönder. Tråkigt. Måste köpa en ny. Men det dröjer ett tag.

Milla sa...

Ah so it is time for riding your bicycle now. Even in the north of Sweden spring has arrived :)
Och, sorry to read you dropped the camera; you say you must buy a new one but perhaps you can repair the old one? Even though, if Sweden is like the UK, it is much cheaper to buy something new than to have something old repaired.