lördag, mars 28, 2009

Titt-åldern

Jag var vaken redan innan naturmorgon började på P1 klockan 6.04. Utsövdheten börjar allt oftare möta mig tidigt på mornarna, gammelmanstidigt. Jag kommer nog att bli en sån som står vid postlådan och väntar på morgontidningen.

Jag kanske till och med snart kommer in i Titt-åldern. Titt-åldern är något som hör ålderdomen till: Man kliver upp tidigt men har ingenting att göra. Därför ställer man sig och tittar ut genom ett fönster, och där står man och tittar ut på utsikten, som kan vara allt från en ladugård till en parkeringsplats. Efter en kvarts tittande byter man fönster, kanske sätter man sig vid köksbordet och tittar där ut genom köksfönstret en timme eller så.

Sedan klär man på sig och går ut, och ställer sig och tittar på vedtraven som ligger där sedan i höstas. Det är bra att lägga armarna bakom ryggen och hålla händerna ihop, en betraktande position. Någon gång då och då rör man på ena handen, klappar till med handsken, som oftast är en brun skinnhandske. Som för att visa att det ändå finns lite aktivitet i gubben.

Sedan går man till Konsum och sätter sig på en av stolarna som finns där, nära ingången. Där fortsätter tittandet men nu förädlat till dess främsta form: tittandet på folk. En äldre man kan titta på folk hur länge som helst utan att tröttna.

När fortfarande Konsum fanns kvar på Smedjan i Luleå, satt alltid ett tiotal pensionärer där utanför, sittande och tittande. Men de fikade aldrig så nu har man tagit bort alla stolarna och borden, ja, till och med Konsum har flyttat därifrån. Det är tråkigt. Jag hade sett fram emot att tillbringa min ålderdom sittande på en stol utan för konsum på Smedjan, tittande på folk som går förbi.

Titt-åldern närmar sig och jag oroar mig. Var ska jag sitta och titta när det blir dags? Kanske på Kulturens hus. Om jag finns vid ingången just när de öppnar kan jag sätta mig i bibliotekets läshörna. Där går ju hela tiden folk förbi.

Ett perfekt ställe för tittandet. Just det. Där kan jag sitta om några år, när det är dags för tittålderns inträdande. Så får det bli.

************

Andra bloggare om: , ,

10 kommentarer :

bettankax sa...

Tycker om ordet "gammelmanstidigt".

Sven sa...

Det var konstigt, det tycker jag också om. Föreställer mig en 90 årig långsmal morfar med gott humör.

Love, literature and gardening sa...

Vad rart det låter alltihop.

I Trelleborg där jag bor finns det en bänk utanför Apoteket inne i köpcentret. Där sitter alltid en rad gamla och kollar läget... Fast jag vill nog försöka hitta mig en bänk där det känns skojigare än bland pillerburkarna.

Sven sa...

Love,literatur and gardening: Jamen, det är ju huvudsaken att det går mycket folk förbi.....;)

Bert sa...

Haha! I så fall har jag varit "gammelman" ett bra tag.

Att sitta på kafé på någon grekisk ö, där stolarna är vända i utmärkt position för just tittning. Det är bara höjden av avkoppling, filosoferande och livsvisdom.

Sven sa...

Bert: Precis, tittandet finns över hela världen, särskilt i Grekland....

Anonym sa...

Jag har redan börjat vakna tidigt och titta ut genom fönstren, vaknade utsövd i lördags 04:30, gick runt och tittde ut, kokade kaffe, hämtade tidningen, drack kaffet och förstod att nu är det nära.

Elisabet sa...

I Simrishamn, nere vid hamnen,där har jag sett säkert tio, tolv äldre farbröder sitta och svammelprata och skratta och jag ställde mig där och tog en bild en gång och då loog dom ännu mera och jag sa att det var till dejtingsidan ., jag skulle visa att jag stämt träff med flera män samtidigt.

Det blev en trivsam stund där tillsammans.

Sven sa...

Elisabet: Haha, det var en rolig grej, jag tror att dessa män verkligen uppskattar lite uppmärksamhet. Att någon också tittat på dom..:)

Turtlegirl sa...

På Bensinmacken?

Där finns ju allt nuförtiden. Kaffeautomat, muffins och kanelbullar. Bord att hänga vid ( stolar kan säkert ordnas )

Eller varför inte en kaffeautomat på Konsum? Skulle säkert löna sig för affären :-))
Med Latte såklart ;-))