söndag, mars 22, 2009

Succéartad vernissage!

Jag fyller på vin och Pommac medan folk flockas runt tavlorna.

Lördagens vernissage på Galleri Aguéli blev en helt fantastiskt dag, över alla mina förväntningar. Det kom så mycket folk, så att det tidvis var fullsatt både i galleriet och i caféet. Folk kom och gick hela dagen och stämningen var glad och positiv.

Det kom släkt; brorsan Bertil och Caréne från Västerås,och deras son Christer och flickvännen Frida, barnbarnet Jacob, Karins kusiner och släktingar som bor i Stockholm, särskilt Sten, Petra, Klara och Gustav.
Och det kom vänner; sonen Jonas tillsammans med ungdomar som flyttat från Luleå till Stockholm och som nu kom för sin hemlängtans skull, det var Kalle, Oskar, Minna, ED, Ida, Simon, Olle, Axel, Peter och Paula med dottern Ylva mfl och K-boy som är riktig Stockholmare, och SnickarAnders med Ullacarin, Johanna, Simon och Jenny, och familjen McMillen från Uppsala, Gertrud....och så kom naturligtvis många andra Stockholmare som jag inte kände, andra konstnärer, kulturarbetare och även norrbottningar som flyttat till storstaden för många år sedan och kom för att återse Ljuset från norr. Johanna från galleriet sa att många erkända stockholmskonstnärer brukar inte dra så här mycket folk...

Björn Ranelid kom också men han var inte intresserad av konsten, utan kom för att ta en fika...men roligt ändå. Björn Ranelid var på min vernissage, kan jag säga i fortsättningen. Dessutom fick jag sålt fyra tavlor direkt på vernissagen, och det var verkligen över förväntan och det ser jag som en bonus.

Men det blev inte fotograferat något från min sida, jag hade fullt upp med att prata med folk, och förklara lite kring akvarellernas tillblivelse. Men här kommer en film, från dagen innan, då tavlorna är färdigt hängda på väggarna och Karin numrerar bilderna. Lägg märke till TVn där några filmer från bloggen snurrade hela dagen, med musik av sönerna Anders och Jonas, och Sten Melin. Dessa filmer och bildspel, från samma kust som akvarellerna, blev pricken över i, kan man säga, och förhöjde stämningen på hela utställningen.



Andra bloggare om: , ,

15 kommentarer :

Love, literature and gardening sa...

Låter jättehärligt!!

Och Ranelid på besök - den du!

Maja sa...

Tusen grattis! Det ser himla bra ut. På onsdag för jag möjlighet att se verken. Kanske blir det ett köp, kanske bara en fika?

Elisabet sa...

Och jag åker till Sthlm den tjugosjunde. Det är ju då typiskt.

Härligt litet reportage du har gjort och musiken är så ....., mums!

Sven sa...

Love, literatur and gardening: Jovisst, celebert besök.

Maja: Vad roligt att du ska se utställningen! De har jättegott fika på caféet, rekommenderar dagens soppa!

Elisabet: Ja, det var ju synd. Men det kommer fler tillfällen kanske. Galleriet inbjöd mig återkomma nästa år. Vi får se.

Milla sa...

Congratulations again on this exhibition and thank you for this video!
I have always liked your acquarelli, and it's so great that now they get the recognition you deserve.
Wonderful music too!

P.S. I like the walls of this gallery; they look rough.

Sven sa...

Milla: Thank you for your support Milla!

Agneta sa...

Kul med filmen! Ett sätt att få vara med även om man inte kunde komma.

Stort grattis till en lyckad vernissage!

Att farmors-fars gården skulle hamna på utställning i Stockholm vem kunde tro det! Allra minst farmor! Sätt en klisterlapp på den tavlan från mig.

Ranelid var i Kalix förra veckan, så det kanske finns ett samband.

Anonym sa...

Tack för att jag fick möjlighet att ta del av en mycket fin utställning!

Sven sa...

Agneta: Vad roligt, jag har tänkt mycket på att det är din släktgård, som ligger där och många beundrade stenladugården och den åttkantiga logen. Karin hör av sig med ett sms.

Anonym: Tänkte faktiskt mycket på dig när jag filmade, att du skulle få se hur det såg ut!

livetleva sa...

Vad kul att det blev så trevligt - grattis! :)

Sven sa...

livetleva: Tack, ja, det var väldigt roligt.

Maja sa...

Nu har jag varit och sett dina tavlor. Fantastiskt bra gjort, en härlig upplevelse mitt på eftermiddagen, mitt i veckan!

Och mysig lokal med underbar latte och kardemummabulle till hyfsat storstadspris.

Roligt att se allt i verkliga livet, även om din film gör både verk och lokal rättvisa.

Nummer 8 gör mig sugen på ett inköp. Kanske för att det var där jag skidade under mina Luledagar?

Sven sa...

Maja: Vad roligt att du varit dit! Ja, visst är det en fin lokal och de har så goda bullar, jag är så nöjd att det blev just där.

Nummer 8, midvinterljus över Börtskärsfjäden, den målade jag efter en skidtur i januari i år. Det var ett så enormt vackert ljusspel på himlen,när solen steg upp över horisonten. Och allt var över på en halvtimme, men genom akvarellen finns det nu för alltid bevarat.

Lena W sa...

Hej Sven - vad många konstnärliga ådror du har. Fantastiskt! Vilken fullträff vernissagen verkar ha varit- roligt.

Hälsn. Lena

Sven sa...

Lena W: Hej Lena, ja, utställningen var en riktig höjdare. Vi hörs!