lördag, mars 07, 2009

Grejer på rätt plats

Det finns mycket att tänka på här i världen. Hur ska man organisera alla sakerna som man skaffat - verktygen, tejpen, saxen, batteriladdaren, järntråden och skiftnyckeln. Var ska man förvara dem alla?
Naturligtvis är det bäst att dela upp dem i olika kategorier, t ex  verktyg, städutrustning, kontorsmaterial och skilja dem åt genom att ha olika platser för dem i huset eller garaget. I vår familj har vi inte ett sådant upplägg. Vi har ett samlingsnamn för allt, vi kallar dem för grejer, och grejer ska till städskrubben. I skrubben finns allt man kan behöva, alla våra grejer. 
Om jag behöver lite skruv för att sätta upp en hylla så finns skruven där, på nån av hyllorna och i nån av burkarna, blandat med alla andra grejer. Om jag behöver tejpa så finns tejpen där. Om jag behöver putsa skorna eller byta en packning i en kran så finns det i skrubben. Om jag vill åka skridskor och behöver ispikarna så hänger dom i skrubben. Om jag behöver en borr till borrmaskinen så ligger dom blandat med skruvarna i en liten låda. Om jag behöver spännbanden när jag ska sätta skidor på taket så finns de i en påse i skrubben.
Men det är inte riktigt sant att alla grejer finns i skrubben, bara att dom har funnits där. För om någon i familjen gör något, t ex tar en skruvmejsel ut till garaget för att skruva fast något så lämnas skruvmejsel och skruvarna där. Och om någon tejpar ihop något på övervåningen blir tejprullen kvar där, på en hylla eller skrivbord eller kanske på en fönsterbräda bakom gardinen. Så ungefär hälften av alla grejer som ska finnas i skrubben finns inte längre där, utan är på vift någonstans i huset.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att skilja ut verktygen - skruvmejslarna, skiftnycklarna, hammaren, tumstocken - ifrån grejerna, och köpte tre olika verktygslådor som jag satte i garaget. Jag hade skruvmejslar i en, skiftnycklar, fasta nycklar och tänger i den andra och den tredje innehöll hammare, tumstock och huggmejslar. Men naturligtvis höll det inte länge och efter ett kort tag var lådorna i stort sett tömda på innehåll och grejerna spridda överallt. En del fanns i skrubben inne i huset eller låg på hyllor i uteförrådet eller i lådor i skrivbord eller på skrivbord i olika rum över hela huset.

Idag om jag behöver en skruvmejsel räcker det inte att bara gå till skrubben. Där ligger kanske en stjärnmejsel bara och jag behöver en vanlig, rak. Då måste jag gå till uteförrådet, och titta på hyllorna där om det ligger nån skruvmejsel där och oftast finner jag vad jag letar. Men om det inte finns i förrådet går jag ut till garaget och tittar i verktygslådan som det står Skruvmejslar på. 
Om jag har en väldig tur så finns det en mejsel där, precis den som jag behöver.
************

7 kommentarer :

Love, literature and gardening sa...

Först föreställde jag mig att er städskrubb var lika stor som mitt garage typ - men det behöver den ju inte vara eftersom grejerna som ska ligga där inte behöver få plats... eller... Alla mina "grejer" ligger på ett bord i garaget direkt innanför dörren från grovköket. Man kan snabbt slänga dit det när man städar utan att behöva ta på skorna för att gå in på garagets kalla golv.

Synd att inte någon i din familj är som en av dina ordningssamma kolleger så kunde du haft samma "system" hemma som på kontoret!

Sven sa...

Love,literatur and gardening: Haha precis, det är väldigt synd att det inte finns någon ordningssam i min familj! Och du har rätt i att skrubben är väldigt liten, stor som en garderob bara, för där ryms ju alla saker som inte ligger där...

Maja sa...

Det är helt otroligt hur din vardagliga samtidsdokumentation alltid känns som en beskrivning av min dag! Kanske du studerar våra förehavanden så där som man tittar på myror genom glasrutor? O vi stretar på ovetande om att vi är dina sociala studieobjekt?

Jag inser att vi delar vardagens glädjeämnen och bryderier med många andra medelålders. Trist att inte vara den där alldeles unika personen jag önskar vara och samtidigt känns det tryggt att i flock springa och leta skruvmejslar och tejprullar.

Sven sa...

Maja: Ja, mitt främsta studieobjekt är jag själv. Och det konstiga är att jag upptäcker hur o-unik jag egentligen är. Men det svåra är nog att upptäcka och se det vanliga hos en själv. Och att lyfta det betydelselösa till ett nytt sammanhang.

Ingela sa...

I min familj har vi verktyg på tre ställen. Grejor som passar till bilar och grövre arbeten - i garaget (makens verktyg, i huvudsak), snickarverktyg och dito maskiner - i skrotrummet som vi kallar "snickarboa" och som ligger bakom garaget (mina grejor i huvudsak), samt en uppsättning vardagsverktyg som man behöver ofta - i skrubben. Det blev så eftersom det var två hela bohag som flyttade ihop och vi är båda lite egennyttiga om just verktyg även om det hat gått över lite med åren. Det finns alltså en viss chans att man hittar det man behöver på nåt av ställena!

Sven sa...

Ingela: Ni verkar vara välförsedda, med flera lager på olika ställen. Ordning och reda!

Ingela sa...

Just när det gäller verktyg (och <mina papper) är väl redan någorlunda. För övrigt är vi nog väldigt lika de flesta. Stökigt är OK, lort inte.