15 mars 2009

Andningens princip

En människa. Andningen; luften som sugs in, syresätter blodet och sedan strömmar ut igen. Varje andetag börjar och slutar, börjar och slutar, om och om igen. Samma princip gäller för hela universum; Allt uppstår för att sedan försvinna. I andningen finns hela vår existens beskriven.
Även mediadrevet följer andningens princip. Mediadrevet väljer ut en enskild person, som under någon vecka får syresätta allmänhetens aggressivitet och hämndbegär. Affären blåses upp till otroliga dimensioner, och det blir tillåtet för alla att angripa personen med vilka invektiv som helst. Men redan efter några dagar bedarrar det hela och luften går ur affären och personen släpps fri igen, rejält skadad. 
Efter ett tag seglar ett nytt mediadrev upp mot en annan förhatlig person, affären blåses upp för att sedan tyna bort, andas ut.
Den senaste i raden, Annika Falkengren. Som vd lever hon i det lönesystem som svenskt näringsliv och Staten byggt upp tillsammans och varit förhärskande i flera decennier. Alla är inblandade, hela det ekonomiska och politiska etablissemanget står bakom det system som finns när det gäller löner, bonusar och pensioner. Till och med LO-ordförande Vanja Lundby-Vedin som kritiserade Volvos löner satt själv i AMF:s styrelse och godkände höga bonusar och ersättningar.
Men vi vill ha en människa som vi kan lägga skulden på. Så har det varit sedan Jesu tid.
När media hittat den människa som skall få skulden för det som upprör oss, så betraktas hon inte längre som människa, någon som andas. Hon blir ett objekt som vem som helst får rätt att slå ner på. Nu kan vi projicera all vår avsky, all vår frustration, mot denna enskilda människa som bara finns som en bild i tidningen, eller på en film i nyheterna. Det blir helt ok att ropa "Korsfäst, korsfäst"och talkörerna bara växer och växer under en veckas tid, tills luften går ur hela affären och utandningen kommer. Sedan tystnad.
Jag försöker under dessa mediadrev att föreställa mig, att den människa som utsätts just nu, är just en människa. Som precis som jag, drar in luften i sina lungor, syresätter blodet, och som sedan låter den tömda luften strömma ut igen.
Min andning, förenar mig med alla andra människor i i hela världen. En märklig kunskap.  

Andra bloggare om: ,  

7 kommentarer:

Turtlegirl sa...

Så rätt och klokt tänkt!!!

Sen brukar jag att tänka på tex den läkaren som opererade den kvinnan som TV4 visade häromkvällen som efter en "rutinoperation" nu är gravt skadad.
Media framställer doktorn som en stor klant etc.
Men om jag tror rätt så mår hon / han så dåligt man någonsin kan efter det som hänt!
Men det visar aldrig media att det man vara så.....

Turtlan

Sven sa...

Turtlegirl: Ja, säkert. I media finns ingen tolerans för misstag, och det är ofta obehaglig lynchstämning.

Elisabet sa...

Så klokt du skriver.

När jag, våldsamt upprörd över SEB:chefens nya lön, berättade om dessa mina tankar för dottern, som har just den här kvinnan som chef, sa hon ..."men han tycker att hon är den bästa chef han har haft".

Och jag kände .., tydligt .. hur hade ryckts med.

Elisabet sa...

Ps. Dotterns MAN har henne som chef", menar jag. Ds.

Sven sa...

Elisabet: Precis, det är svårt att vara lika kategoriskt fördömande om man känner människan litegrann. Sedan är jag ju helt emot bonusar och dessa höga löner lika mycket som alla andra. Men själva dreven mot människor känns väldigt obehagliga.

Love, literature and gardening sa...

Precis - jag rycktes med direkt i avskyn Hur gärna man än vill ha sin egen nyanserade bild så vips - har man trillat dit och ville byta bank.
Visst skrev du nåt om lappugglor häromsistens? Eller minns jag fel? Så här ser man på lappugglor i Skåne:
http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article420037/Uggla-lockar-hundratals-till-Skanor.html!

Sven sa...

Love,literature and gardening: Jo, jag såg en lappuggla förra helgen, flyga framför köksfönstret i stugan, och sätta sig i en björk. Verkar vara stor uppståndelse i Skåne, och det förstår man,den är ju verkligen en "Lappplandsfågel".
Tack för länken!