onsdag, mars 04, 2009

Akvarellutställning i Stockholm!



Nu är det äntligen klart. Jag kommer att ställa ut mina akvareller på Galleri Aguéli,Blecktornsgränd 9, på Söder i Stockholm!
Ja, ni läste rätt, det är helt sant. Utställningen pågår 21-26 mars med vernissage lördagen den 21 mars kl 12-17.
Ni kan läsa mer om utställningen här.

Alla bloggläsare är varmt välkomna till vernissagen, om ni har vägarna förbi.

Ni kanske har märkt att det är lite mindre aktivitet här på bloggen just nu. Det är nog inte så konstigt, eftersom det pågår inramning av 26 akvareller, med passepartouter, glas och ramar av ek. Och det kan jag absolut inte klara av själv utan har hjälp av Anders Viklund, kallad "SnickarAnders", som tidigare jobbat på Norrbottens museum och Konsten hus, med utställningar och inramningar. Han är en av Luleås bästa hantverkare och samtidigt mycket konstnärligt lagd, bl.a. tillverkar han modeller av vackra dörrar från gamla Norrbottensgårdar. Vårt samarbete kring mina tavelinramningar kommer med säkerhet att fortsätta med nya projekt i framtiden.

Temat för utställningen är "Den ljusa kusten", akvareller från Norra Norrlands kustland och fjälltrakter.

Akvarellerna har motiv främst från kustlandet mellan Luleå och Kalix i Norrbottens län. Under vintern lägger isen i hela Bottenviken och det vita snötäcket blir oändligt och sträcker sig ända bort till Finland. Tack var snön, blir vinterns ljus en dag i december, lika fascinerande som under sommarens ljusa nätter. Kuststräckan gör därför skäl för namnet ”Ljusa kusten”.

***********

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

16 kommentarer :

Anonym sa...

Hej!
Lycka till med utställningen!

Vad trevligt att du skriver att isen lägger! De flesta skriver att isen lägger SIG. Det är så fult...

Love, literature and gardening sa...

Spännande! Lycka till med allt!

Bert sa...

Vad kul!

Man får säga lycka till. Tyvärr vet jag inget om någon tripp till huvudstaden den där veckan, annars hade jag passat på.

Monet sa...

Sven, jag vill bara önska dig så mycket LYCKA TILL kring vernissagen och utställning!

Jag har sett dina bilder förut och kan bara säga att de är helt underbara. Du SER verkligen, både genom genom pensel och kameralins.

Hoppas du får den uppmärksamhet för din konstnärlighet du förtjänar!

Själv sitter jag i södra Frankrike och kan inte gå på vernissagen men gläds åt tekniken som gör att jag kan se dina bilder härifrån!

Ingela sa...

Så roligt! Jag kommer inte, men hoppas att en mssa andra gör det.

Sven sa...

Anonym, Love,literature and gardening, Bert och Monet: Stort tack för era lyckönskningar!
Det kan behövas. Det känns som en stor satsning med osäker utgång, men jag har god tillförsikt och det ska bli väldigt roligt.

Maja sa...

Grattis! Jag ska naturligtvis uppsöka galleriet, men osäker om jag kan gå vernissagedagen. Kanske investerar jag i en norrbottnisk kustbild, för hemlängtans skull?

Milla sa...

WOW! Congrats!
Zorro is in Sweden now, near Kalmar. He will be in Stockholm around 24 March so I will tell him to visit the gallery if he can.

Ahh your acquarelli... I've always maintained they are beautiful!

Sven sa...

Maja: Tack Maja. Roligt om du kan gå någon dag och titta, det hjälper säkert mot hemlängtan. Sitter just nu i stugan i Ryssbält och ser ut över snöbelagda fjärden. En hund skäller i fjärran, någon enstaka fågel hörs. I övrigt tyst och stilla.

Milla: Oj, vad roligt om det passar och han kan besöka utställningen. Det vore väldigt häftigt! Du vet, det blir mycket snö och is....från norra norrland!

Totte sa...

Åhh, vad kul! Och nu kan jag skryta med att jag känner en konstnär som ska ställa ut i Stockholm. Sånt impar vet du.

Sven sa...

Totte: Ja, det låter bra i alla fall, det räcker långt. De är en kul grej att göra.

Lennart Teglund sa...

Vi är oerhört stolta över vår lillebror som kan måla också. Vad finns det mera han kan ge sig på. Han har provat på det mesta, ett tag spela han, sen upptäckte han skogen och börjad trava runt i den miljön, sen börja han med jordstrålning och for runt och flyttade på sängar, sen snurra han koppartrådar som han placerade ut för att få bukt med elöverkänlighet, sen for han runt och sökte boplatser för svartmyror, sen klev han upp på en motorcykel och for runt knäppte kort, sen började han bygga i stugan men först skulle träd fällas. sen sågas, torkas och man vet aldrig snart står resvirket på plats. Sen blev det det här med maten sedan han läst om en kvinna som var läkare och hade en helt annan uppfattning än alla andra. Då förstod Sven att hon hade rätt. En doktor som är tväröver har säkert rätt sa han. Därefter rensade han bort all skräpmat i kylskåpet och började få en ny kula. Så där har det fortsatt och nya infallsvinklar duggar tätt.
I Husum är vi mycket stolta över att någon av oss bröder är på väg att "ge igen" för de mindervärdskänslor som följt oss sen barndomen. Jag tycker att Svens alster är minst lika bra som den tavla där två skator slåss som tidigare varit min favorit.

Sven sa...

Lennart: Hahaha...brorsan....där fångade du min komplicerade natur. Men det finns ju lika mycket att säga om dig; som tillverkat fåglar i trä med rörliga vingar som snurrar när det blåser och som man har i trädgården, som skapade Husums första tjärdal i modern tid och sålde egentillverkad tjära på dyra småburkar, som renoverat och byggt ut två stugor från grunden till inglasade paradis, som med svetsens hjälp tillverkat fyrar till fina trädgårdsdekorationer,som tillverkat båtar av koppar i en mängd olika varianter som blivit present till mången 50-åring, som är en känd skribent i Grundsundabladet och som skriver nostalgi från 60-talet....
Och som nu är känd från P3 som Farbror Lennart från landsbygden!
Jag vill nog hävda att vi nu är två som håller på att ta oss ur mindervärdighetskomplexen från barndomen!

RPainter sa...

Tack för senast och lycka till i Stockholm! Många bilder är mycket bra så det går säkert bra.

Roger

oskar sa...

Hej sven
jag kommer till vernissaget ifall jag kommer ihåg det den dagen, skriver upp det i kalendern iallafall

Sven sa...

Rpainter: Tack, vi får hoppas det.

oskar: Väldigt roligt om du kommer! Jag ska be Jonas att påminna dig.