torsdag, februari 12, 2009

Promenader i Luleå

Det är vackert nu i februari.
Kylan och snön tar fram det bästa ur solen, som är uppe allt tidigare på morgonen. Jag passar på att promenera på morgonen, från bussen via Norra hamn till jobbet och så tar jag en lunchpromenad på isvägen.
Ett sätt för mig att överleva. Att ta tillvara mellanrummen mellan hemmet och arbetet, mellan förmiddagen och eftermiddagen. Mellan då och nu.


Norra Hamn i det svaga röda morgonljuset.


Traktorn är redan ute på isvägen med sin snöslunga. 

Genom stan på lunchen, förbi Hermelinsskolan.


Isvägen runt Gultzaudden, bjuder på sig själv. En fantastiskt skatteåterbäring.

****************

Andra bloggare om: , ,

14 kommentarer :

Anonym sa...

Mellanrum bör man vara rädd om för det är oftast där som det mesta händer. Före mellanrummet finns inte längre kvar och man vet inte vad som händer härnäst, man kan aldrig säkert veta men mellanrummet står där som en stöttepelare. stadigt.

Sven sa...

Anonym: Så sant som du skriver. Mellanrummen står stadigt.

Maja sa...

Så underbart vackert det är. Perfekt att ha sina mellanrum där i Luleå. Förutom ljus och frisk luft tror jag att vi behöver det sköna för att orka i det trista.

Sven sa...

Maja: Ja, det sköna är nästan överväldigande just nu. Idag kom en dimma in från havet och allt blev grått samtidigt som solen bröt igenom. Magiskt!

Elisabet sa...

Och jag har verkligen ett mellanrum.

Det är ett litet, litet, litet rum mellan köket och vardagsrummet.

Det är bra.

Mellanrum fyller en funktion.

Elisabet sa...

Jag glömde säga att jag har ett badrum också.


,-)

Love, literature and gardening sa...

Helt fantastisk akvarellkänsla i den översta bilden!

Sven sa...

Elsiabet: Förstår att ditt badrum är betydelsfullt som mellanrum....mellan aktivitet och vila.

Love, literatur and gardening: Det har du rätt i! Och det kanske blir en akvarell av det ...

Bert sa...

Härliga vinterluleå! Det är bara att försöka ta in, på alla sätt och vis man kan. Vi har välsignade dagar för närvarande.

Sven sa...

Bert: Ja, det är nästan överväldigande vackert just nu!

Milla sa...

Outstanding!
Oh, if I let Zorro see these pictures, he will want to move to Sweden right away :)
I love, LOVE, the architecture.

Sven sa...

Milla: Ni är välkomna hit. Byt London mot Porsön! :) Det finns säkert en lägenhet att få med utsikt över fjärden......

Libby sa...

Åh, jag minns de där sagolika rosa soluppgångarna från mina vintrar i Kalix och Luleå. magiskt vackert.

Sven sa...

Libby: Ja, det är ett härligt ljus; Den ljusa kusten - Piteå till Haparanda.