tisdag, februari 03, 2009

22 000 hästkrafter

Sedan min uppväxt ett stenkast från Husums hamn har jag varit fascinerad av isbrytare. Varje vinter när en isbrytare kom in i hamnen och bröt is, stod jag på udden och imponerades av kraften i de stora maskinerna. Det var oftast mindre isbrytare, större bogserbåtar som också kunde bryta is, men som barn spelade det inte så stor roll.

Numera, när jag bor i Luleå, ser jag våra största isbrytare större delen av året; Oden, Ymer, Atle och Frej.

Till filmen här nedan, när Ymer kommer glidande in i Luleå hamn, behövdes musik. Jag hittade ingenting annat än Beethovens 5:e symfoni, som kunde matcha den tyngd och intryck som båten gör på mig. Trots att det är lite uttjatad musik, passar den till stora isbrytare, tycker jag.



*******

Andra bloggare om: , ,

4 kommentarer :

Elisabet sa...

Ack, att min dator hade fungerat .. jag har inget ljud ..-(

Sven sa...

Elisabet: Vad synd...hoppas du får det fixat.

Elisabet sa...

Ja, men det lär dröja.
Jag ska lämna in den när jag åker till Sthlm för att vara barnbarnsvakt sista helgen i februari.

Man överlever sånt också.
Ja, att vara utan ljud, menar jag .-)

Maja sa...

Vilka mäktiga, och märkliga, farkoster det ändå är.