lördag, januari 10, 2009

Inre och yttre rum

Det har varit få inlägg denna vecka men det har sin naturliga förklaring. Förra helg, fick jag ett eget arbetsrum i vårt hus, ett rum för akvarellmåleri och skrivande. Kanske man kunde kalla det ateljé, om det inte vore lite förmätet. Men, i vilket fall som helst, gav själva rummet och det egna utrymmet, en stark stimulans till mitt skapande. Fem nya akvareller på en vecka, det är rekord hittills.

Stor betydelse hade också en skidtur förra söndagen tillsammans med Micke. Vi åkte ut på isen söder om Mörön, och kom ut på fjärdarna samtidigt som solen låg lågt över isen, och gav tunna lager med röda och gula stråk, i stark kontrast mot mörkblåa och hotande molnbankar. Den snöbelagda isen möttes dessutom av stora råkar, ett öppet indigohav, som skar rakt in i det vita. Synen var obeskrivligt stark och fick mig, som många gånger förr, att tänka på att det finns ingen skillnad mellan yta och djup. Ytan berör djupet lika mycket som den inre projektionen påverkar den yttre verkligheten.









Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer :

Visionary soul sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
livetleva sa...

... och nu gjorde jag det igen, råkade publicera en kommentar med fel användare som avsändare... så det är jag som är skyldig till ovanstående borttagna kommentar, men det jag ville säga var det här:

Mmm... väldigt vackra akvareller... du har flera talanger, du! :)

Totte sa...

Grattis till det egna rummet!

Sven sa...

livetleva: Tack! men... för min del tror jag att det handlar mer om tålmodighet än om talang. Att inte ge upp, trots att det under många år inte blivit någonting alls. Det är som skapandet lever sitt eget liv; ibland flödar det,
ofta inte.

Totte: Tack, det är verkligen härligt att sitta här. Med stängd dörr, Van Morrison i högtalarna, och med en whisky i ett litet glas. Jag tänker ofta på en viss herrfest som vi hade nyligen; vilka samtal! vilken fin mat! vilka fina vänner!

Milla sa...

WOW Sven, did you go through an acquarelli frenzy in your studio? They certainly look very beautiful (like all your acquarelli I have seen so far).
Your last sentence, "Ytan berör djupet lika mycket som den inre projektionen påverkar den yttre verkligheten." made me think that in fact probably painting and photography are the only means through which surface and depth are on an even level. Hm, I'll have to think about this some more! Thank you Sven for the inspiration :)

Sven sa...

Milla: Ja, även då det gäller en människa är nog ytan och djupet på samma nivå. Det ena är i förbindelse med det andra.
Tack Milla för att du läser och kommenterar mina inlägg!