torsdag, januari 22, 2009

Historiska händelser

Vi satt och pratade vid matbordet, jag och min sambo, sonen och hans flickvän. Vi pratade om historiska händelser som vi äldre varit med om; Kennedy, Martin Luther King, Robert Kennedy osv.... att man ofta minns vad man gjorde den dagen det hände.
Jag sa till min 18-årige son, att "du måste förstå att Obamas installation kommer att bli en sådan där historisk händelse i ditt liv, som du alltid kommer att komma ihåg.... men ta för säkerhets skull och gör en dagboksanteckning vad du gjorde måndagen den 20 januari 2009....."

"Ja, men, jag har ju redan varit med om historiska händelser" svarade sonen. "Förutom 11 september minns jag tydligt när sista avsnittet av Rederiet gick på TV 2002.... för jag har sparat TV-guiden från den veckan".

Det finns många perspektiv på det här med historiska händelser.

********

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer :

anne-lie sa...

Haha vilken klockren kommentar om Rederiet :)

Elisabet sa...

Ja, eller som min pappa sa när jag fick min andra dotter.

"Nu blir det lätt att komma ihåg när Anna föddes .., det var samma dag som stövartiken fick sin första kull!"

Då log mamma och sa ..."ja, eller tvärtom ..., det blir lätt att komma ihåg när tiken fick sin första kull, det var när Anna om till världen ...".

;-)

Turtlegirl sa...

Den var go den!

Same same but different tänker jag *L*

Vi får verkligen hoppas att den nye Mr President fixar det hela bättre än föregångaren! Borde inte vara svårt göra det bättre än den förre....

Turtlan

Sven sa...

anne-lie: Visst, men så var Rederiet väldigt bra också! Jokern, Reidar och vad dom nu hette.

Elisabet: Hahaha, den var bra.. två viktiga händelser för din far, barnbarnen... ;)

Totte sa...

Gillar verkligen din sons lite mer egensinniga upplevelse av vad som är en historisk händelse. För egentligen handlar det ju om vad jag som individ upplever som historiskt. Och även om jag har en del minnen från händelser som av en samlad omvärld beskrivits som historiska är det de mer privata som jag värderar högst.

Sven sa...

Totte: Ja, visst är det så. Det mesta är subjektivt.