lördag, januari 24, 2009

Helgkänslan

Det händer att vi dricker vin på fredagskvällen, till middagen, och så kanske ett par glas till teven. Vinet har ju den förmågan att skapa den där känslan av att-nu-är-det-äntligen-helg. Tyvärr finns det vissa nackdelar med en sådan vana. Efter veckan är man ofta rätt trött och vinet, som egentligen är ett sömnmedel, spär på det hela. Många av oss vill sitta uppe länge på fredagskvällen för att förlänga njutningen, gärna med en film av spännande karaktär, men ofta slutar det hela med att man somnar i soffan. Man vaknar, halvslumrar och kämpar för att hålla ut tills mördaren sitter bakom lås och bom.

Eftersom fredagskvällen innehållit både sömnmedel i vinglas och allt för sent sänggående, förskjuts gärna själva uppvaknandet på lördagens morgon fram tills Lasse Bengtsson drar igång nyhetsmorgon i tv 4. En skön och lång frukost under ett par timmar, hjälper till slut mot det tunga band som kramat huvudskålen under hela morgonen, en påminnelse från gårdagskvällens 2, eller var det 4 glas vin. Okej, 5 blev det nog till slut.

Just nu, efter julhelgernas spirituosa vidlyftigheter, har vi en vit period. Och även om det är väldigt skönt och behagligt kan det vara svårt att få den där känslan av att-nu-är-det-helg-igen. Middag med Loka. Nykter i soffan, som gör att man inser hela vidden av tv-mediets låga nivå; på spåret, let´s dance, postkodmiljonären eller vilken skit det nu råkar vara som visas. Sambon sedan 30 år är inte heller lika intressant och rolig, som de kvällar när spanska viner fördunklar blicken och omdömet.

Därför går jag och lägger mig strax efter kl 22 precis som en vanlig vardagskväll. Som om det vore en måndag eller onsdagskväll, när som helst. Ser till att mina kvällsrutiner är precis som de brukar, varken mer eller mindre. När allt är klart, och jag lägger mig i sängen kommer det ögonblick, som under de vita perioderna fått vinets ställföreträdande funktion, det vill säga det som får mig att uppleva den starka känslan av att-nu-är-det-helg-igen.

Jag sträcker ut högra handen mot nattduksbordet, tar tag i den lilla knappen på klockradions vänstra sida, och skjuter knappen i riktning mot väggen tills den kommer i det läge där det står 0, och då händer det underbara; den lilla röda lampan på displayen som indikerar att klockradion är inställd på väckning kl 6.30, slocknar! Imorgon kommer klockradion att vara helt tyst och ge mig möjlighet att sova ut.

Själva lampans slocknande ger mig en starkt tillfredsställelse som sprider sig i hela kroppen, nu-är-det-helg-känslan som är så underbar, träder in i mitt liv på ett naturligt och konkret sätt. Då gör det ingenting att trots att väckningen är avstängd, så vaknar jag ändå exakt kl 6.30 nästa morgon.

*************


Andra bloggar om: , ,

15 kommentarer :

Maja sa...

Vad jag känner igen mig! Under januari (och februari i år, tror jag) så finns inte helgmarkören vinet/ölen där att inleda ledighet och njutning. Den glättiga tv-underhållningen är genomskådad och ratad.

Lösningen för vår del är att markera med att äta veckans godaste middag i "salen" och att förväntasfullt prata om vilken film vi skall se efter nyheterna. Jag vill alltid se något skoj, han något spännande (vilket nog berättar en del om vart våra energier tagit vägen under veckan).

Underbart att vakna lördag morgon utvilad, sensuellt loj, något översoven, med vetskap om att två lediga dagar väntar (och en massa tvätt och städning, men det är en annan sak...).

Totte sa...

En helt suverän nutidsskildring. Tack Sven.

Turtlegirl sa...

Samma här. Vaknar aldrig före väckarklockan på vardagar men vaknar ofta före den på lördagar....

Somna i soffan.... aldrig hänt... host host!

Aloha!

Sven sa...

Maja: Just det där, att äta i salen, det gör vi också på helgerna. Det blir en viktig helgmarkör, (bland många). Och att vakna utsövd på lördagsmorgon, det är det bästa!!

Totte: Varsegod... hoppas att du känner att det är helg nu. Mulet och grinigt lördagsväder, perfekt väder för att sitta inne och lyssna på musik. Peps kanske...?

Sven sa...

Turtlegirl: Det är till att vara förkyld...;)

Elisabet sa...

Arbetar man varannan helg och ska upp vid sextiden .., så blir det alldeles särskilt ljuvligt när man väl är ledig.

Man vill absolut inte gå och lägga sig på tidigt på fredagkvällen, för då känns det som om ledigheten snart är förbi.

Åker jag till landet Halland, är jag förbi av trötthet efter tre timmar på tåg och hela dagen dessförinnan på jobbet.

Två glas vin och man är borta från denna världen och vips är det lördag och man säger att .."ja, imorgon ska jag hem igen ..." ohc helgen är slut.

Men det hinner förstås hända lite mellan fredagkväll och söndag också.

Men tiden bara susar iväg!

Ingela sa...

Så bra beskrivet! Vi låter också bli helgmarkörer på flaska nån månad då och då. Inte för att vi har några som helst problem med det, men det retar mig så in i baljan att en dryck blir så viktig. Därför händer det ibland att jag bjuder hem gäster och bjuder på lättöl eller annat promillefritt i glasen, och struntar i om detta upplevs som snålt eller inte. Eller att jag tackar nej till vin i mitt glas när jag är gäst även om det inte finns någon särskild anledning. Det får inte vara så att det är alkoholhalten som avgör kvalitén i sällskapslivet. Och det måste finnas andra anledningar till att må gott.

Sven sa...

Elisabet: Ja, det förstår jag, om man jobbar varannan helg blir den lediga fredagskvällen än viktigare...och kanske väldigt sen.

Ingela: Du så rätt, vinet tar ibland allt för stor plats i sällskapslivet. Bra gjort att bjuda på lättöl ibland, att gå emot trenden.

Bert sa...

Host, host, även härifrån...
Hm!

Man kan ju dricka vin för att det är gott också. Och bara därför!

Men då måste det ju vara ett gott vin, förstås. Jag och min sambo har dock kommit på att ett bra vin räcker längre, ty man är nöjd, när halva flaskan är uppdrucken och kan spara resten till nästa helg.

Det är precis samma fenomen som med mörkmörk choklad.

Och inte blir man bakis heller. Det finns väl inget skönare än att vakna till Naturmorgon i P1 på lördag kl 06.15.

Då är det helg.

Elisabet sa...

Min alkoholkonsumtion är ytterst begränsad och egentligen är det väl bara till maten den där helgen jag är ledig, eller ett glas till middagen om PV är här och jag ska arbeta.

Har man lagat god mat, visst förhöjs väl ändå allting med ett gott vin till?

Det tycker jag verkligen.

Så egentligen behöver jag inte ha någon vit månad.

Så det så ..-)

Sven sa...

Bert och Elisabet: Jo, jag känner till sådana som er, som dricker vin för att det är gott :) Och som kan spara en öppnad flaska till nästa helg. Själv är jag född med långt mellan smaklökarna, det lär ju finnas tre typer av tungor; finsmakare, normala och osmakliga. Min är av den tredje sorten. Sedan har jag väldigt svårt att sluta så länge det finns kvar i flaskorna, något som är rent ärftligt från min pappas sida. Jag har många farbröder och fastrar vars konsumtion vida överstiger, "ett glas till maten".
Så för mig finns två lägen. På och Av. Just nu är det Av, så jag kan som du Bert njuta av Naturmorgon!

Elisabet sa...

Sven: men jag vågar INTE ha hemma såna här dunkar med vin; det skulle jag aldrig klara, för jag är i nästan allt en sån där människa som ..., ja, "dit det bär, dit bär det".

Min dotter lämnade just en sån hos mig .., dunke .. och jag tyckte att det var så gott med ett glas till bloggandet och hur himla trevligt började man inte att skriva ..-))

Nä.
Jag vågar inte.

Jag skulle lätt kunna bli alkoholiserad, det tror jag.

Därför är det en himla tur att jag alltid glömmer att köpa hem vin.

Det är nästan uteslutande pensionatsvärden som står för den biten.

Sven sa...

Elisabet: Precis, det är hopplöst när det finns en baginbox i hemmet.Lika bra att dricka upp den med en gång, så är det hela över...

Elisabet sa...

Sven: ,-)

Just det.

(Och så tål jag så lite .,. två glas och jag börjar snubbla på tangenterna!)

Ingela sa...

Jag kan också spara en halv flaska till nästa helg, vacuumpumpad och igenproppad, så det är inte det. Den sällsynt inköpta spriten i det här huset kan bli bortglömd i åratal. Och jag tycker verkligen att en god måltid blir fulländad med ett glas gott vin till.

Det retar mig bara att det där med alkoholhaltiga drycker blir till ett måste i sällskapslivet.