31 januari 2009

Och ingenting händer



De finns där i vår närhet. Björkarna i sina klungor. Jag går förbi dem ständigt på mina promenader runt Björsbyn. Skatornas och småfåglarnas hemvist.

Ibland går jag rakt in i dungen och promenerar genom den täta slyskogen. Det är väldigt spännande. Det känns alltid som om något unikt och överraskande kommer att hända där inne, en plats för stora upplevelser.

Men oftast händer ingenting. Så jag går ut på vägen igen och vandrar sakta hemåt. När promenader och utflykter tar en promenad så händer det oftast ingenting. Ja, ytligt sett alltså. Inombords kan vad som helst dyka upp.

Det är märkligt, vad mycket det finns att tänka på här i världen. Och vad lite det egentligen händer i den yttre verkligheten.
För mig alltså.
Men det händer inte särskilt mycket för björkarna heller, som stått stilla i sin dunge snart lika länge som jag bott i det här huset.

I radhuset på Porsön. Det är sista januari, det är fem grader kallt ute och mulet. Och ingenting händer.

************

Andra bloggare om: , ,

10 kommentarer:

Elisabet sa...

När jag en gång vilade på helsingborgarens arm, frågade jag honom vad han tänkte på?

"Ingenting", sa han så förvånat.

Och så undrade han om jag alltid tänkte på nånting.

"Jaa, jag tror det .., det är som en ständig spelfilm i mitt huvud ..", svarade jag helt ärligt.

Det är kanske därför vissa människor trivs så bra med att bara vara.

Bara Vara.

Ligga på en soffa och glo på tv, t.ex.
Eller ligga på en strand, helt obekymrad om att man borde göra andra, så mycket mer nyttiga saker.

Om man har ett full fart i huvudet, då är det skönt med en omgivning där det kanske inte händer så mycket.

Fast just nu bakar jag en tårta.

;-)

Och by the way: såååå fint du målar!

Totte sa...

Mystiken i björkdungen tätnar. Känslorna och tankarna virvlar runt. Vad kommer nu att hända? Med berättaren? Med dungen? Väntar med spänning på den rafflande fortsättningen.

Maja sa...

Min tankeverksamhet är särskilt framträdande vid promenader. Som att det meditativa av att den ena foten sätts i framför den andra är motorn som vevar runt tankehjulet där inne. Det är då de långa tankarna kommer, de som man kan följa från en sorts början till ett sorts slut. De som man utvecklas och lär sig av, de som laddar o/e rensar.

Jag har aldrig tänkt på ingenting. Inte ens i meditation. Hur bär man sig åt?

Bert sa...

Det finns ingen gång jag mediterar så mycket som när jag går med 23 kg ryggsäck på en stig i fjällen. Oj, vad alla "problem" och frågeställningar blir små.

Oftast är det ett slags drömlikt tillstånd, som bara kan brytas av att man drar andan inför någon häftig utsikt, eller blir tvungen tänka över hur i helsike jag skall ta mig över nästa jokk.

Sven sa...

Elisabet: Det är spännande med den där balansen , mellan stillhet och rörelse. Ibland när jag promenerar tänker jag väldigt mycket, som du säger, som en spelfilm i huvudet. Men ibland tänker jag ingenting, utan bara rör mig framåt. Det är faktiskt då det är bäst.
Låter gott med tårta idag!

Totte: Haha, du väntar på avsnitt två....det gör jag också. Får se vad som händer...

Maja: Ja, det är härligt att gå omkring och tänka. Nästan alla mina blogginlägg "skrivs" ute på en promenad eler utflykt. Men jag tränar också att inte tänka genom meditiation. Det är en väldigt lätt teknik, men väldigt svårt att lära sig. Men att försöka räcker långt.

Bert: Jag håller verkligen med dig, fjällturer är nog det bästa inom denna genre:promenaderna. Och varje gång jag läser om dina fjällresor blir jag så sugen att själv komma iväg. Kanske i sommar!... (har jag sagt länge nu..)

Monet sa...

Sven. Tack för de svenska björkstammarna. Lika värdefulla för sinnet som stämningen i en fransk kyrka.

Agneta sa...

Händelselöshet är ett unikt tillstånd numera, som man ska vara rädd om tycker jag. K - märka kanske?

Sven sa...

Monet: Ja, samma magiska lugn kanske.

Agneta: Hahaha det var ett bra förslag, att K-märka händelselöshet.

Milla sa...

"Och ingenting händer": nothing happens?
You're posting one of your acquarelli, for some people that's enough 'happening' :)

Sven sa...

Milla: Haha, det är kul med språk!