26 december 2008

Ur hjärnans synvinkel



Mellan jul och nyår, mellan skinka och svål, mellan gemenskap och närhet, mellan mättnad och övermättnad; stjäl jag mig en stund med akvarellpapperet, tillsammans med färgerna och den dyra mårdhårspenseln som jag fått i julklapp. Och när vattnet löser upp den ultramarina blå och den alizarina röda känner jag dopaminet spruta ut i hjärnans belöningssystem, och jag upplever lycka för en kort stund.

Utan ett passionerat intresse som håller mitt psyke ständigt sysselsatt, riskerar negativa tankar att ta över spelplanen och låta min högra pannlob - pessimismens hemvist - vinna över den vänstra, där optimismen och glädjen är belägen.

Låt de smärtsamma minnena som strömmar från amygdala överröstas av kulturen, musiken, litteraturen och konsten. Ge den vänstra pannloben både herraväldet och mödraväldet, i evigheten, amen.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: