fredag, december 19, 2008

Herrens vägar

Sverige är fortfarande full av småvägar. Slingrande grusvägar genom ett landskap som växlar mellan öppna åkrar och områden med tät skog. Ofta är det skogsvägar byggda enbart för skogsavverkning men många av dem är också stugvägar; det vill säga vägar som går genom samfälligheter och fritidsområden, allt närmare havet, för att till sist stanna vid den sista stugan.

Jag tror att många stugägare känner igen den underbara upplevelsen av att en ledig dag köra bilen efter vägen till stugan. Den väg som man kört tusentals gånger förr och där man känner varje krök och minsta gupp. Den väg som skapar det stora inre lugnet och slutar först när man kommit fram till himmelriket: den egna stugan.

Den här filmen är mitt julkort till Er läsare.
Med hjälp av Vägen och 70-talets störste andlige sångare Artur Erikson, vill jag önska er alla God Jul och Gott Nytt År!



Andra bloggar om: ,

5 kommentarer :

Bert sa...

Precis så är det. Men inte denna förhelg till julen. Först på tisdag gör jag samma resa.

Sedan blir man där - fjärran från vimlets yra.

God Jul till dig, Sven.

Sven sa...

Bert: Jag är lite avundsjuk, du som kan använda stugan året runt. För mig dröjer det ett tag innan det är dags igen.

God Jul Bert!

matildasfikarum sa...

Vackert!

Elisabet sa...

Sån musik gör mig vemodig .., och jag älskar ditt sätt att blanda bilder, ord och musik.

Just så är det.

Och nu sjunger jag med.
Högt.

Elisabet sa...

God Jul och ett riktigt gott nytt år till dig med, Sven!

Det glömde jag ju.