onsdag, december 31, 2008

Domherren



Ibland känner jag mig som en Domherre. Det är lätt att göra det när man bloggar, att sätta sig till doms över andra och skriva om det som irriterar och stör. Det är nästan oundvikligt, att kritisera än det ena än det andra. Man sitter ju långt ifrån det som man kritiserar, hemma bakom sin laptop, så det är ganska ofarligt.

Som människa är det nästan oundvikligt att irritera sig över företeelser, andra personers beteenden och misstag. Det är vanligt att negativa tankar rusar genom våra huvuden, men det är nog ofta bäst om de stannar där. Bloggandet riskerar att ta fram sådant som borde ha stannat på spåkets tröskel, innan formulerandet.

Men det finns naturligtvis saker som är viktiga att ta fram, att kritisera negativa samhällsförändringar t ex, som drabbar många utsatta människor. Eller hur livsmedelsindustrin utnyttjar folks okunskaper för att att tjäna stora pengar på mat som riskerar vår hälsa.

Domherrar lyser röda mot den vita snöbakgrunden och de väcker uppmärksamhet. Promenader och utflykter hoppas kunna hålla balansen mellan att ibland vara domherre men oftast vara en skata som flyger på gränsen mellan naturen och civilisationen, mellan gemenskap och ensamhet, mellan det extremt nya och det nostalgiska, mellan det verkliga och det ironiska, mellan foto och illusion och mellan det musikaliska och de ljud som bara finns där runt omkring oss.

Gott Nytt År.

5 kommentarer :

livetleva sa...

Gott nytt år Sven - tack för dina härliga, kloka, griniga, viktiga, roande och inspirerande ord och bilder, under året som gått! :) Måtte ditt nya år bjuda oss läsare på lika många läsvärdheter från dig - och dig på de bästa företeelser som du kan tänka dig! :)

Anonym sa...

Instämmer till 100% med föregående skrivare!

Ingela sa...

Den 16:e var du verkligen grinig - tror jag.

För övrigt vill jag inte kalla det du skriver gnäll, mer en kritisk hålling kombinerad med en skarp iakttagelseförmåga.

Det är stor skillnad på vanligt gnäll och kritisk hållning parad med någon slags konstruktiv förmåga.

Det är en målsättning för mig att hålla mig till det senare. När jag skriver (om jag nu skriver annat än om vardagsliv nån gång) och i andra sammanhang. Hoppas att jag i någon mån lyckas.

Sven sa...

livetleva: Tack för de snälla orden. Hoppas också att du får ett bra och inspirerande år!
anonym: Detsamma till dig.

Ingela: Håller med dig, det är skillnad på vanligt gnäll och kritisk hållning. Stor skillnad faktiskt. Jag tror att du håller dig till det senare, av det jag läst på din blogg.

Bert sa...

Det är väl klart att man måste få gnälla lite.

Hur skall man annars veta när man är nöjd?

Gott Nytt År, Sven.

(Jag har legat lite lågt i bloggläsandet, dels för att jag varit bortrest och lånat dator, dels för att det varit lite uppochner av andra skäl efter julhelgen.)